Czym wykonać zaprawki? Odpowiednie lakiery w niewielkich sztyftach lub małych puszkach można kupić u autoryzowanych dilerów. Szeroki wybór znajdziemy również w sklepach motoryzacyjnych, a nawet hipermarketach. Zbliżony kolor do naszego dobierzemy na podstawie katalogów dostępnych w sklepach. Po nazwie da się dobrać najwyżej podobny odcieńZbliżony, ale nie identyczny! Dlaczego? Bo w trakcie eksploatacji lakier samochodu może wyblaknąć. Kolor w pełni zgodny z tym, który znajduje się na aucie można odtworzyć tylko w mieszalni na podstawie np. zdemontowanego elementu. Pozostaje jeszcze wybór między lakierem w płynie, który nakłada się pędzelkiem lub lakierem w spreju. Do usuwania małych rys i odprysków polecamy ten pierwszy. Gotowe sztyfty (12-25 ml) kosztują ok. 10--30 zł. Do naprawy większych uszkodzeń lepiej nadaje się sprej. Opakowanie o pojemności 400 ml powinno wystarczyć do polakierwania ok. 0,5 m2... Napełnienie spreju dobranym w mieszalni lakierem kosztuje ok. 40 zł. Gotowe lakiery renowacyjne są o połowę tańsze. Uwaga, niektóre dorabiane lakiery zaprawkowe należy zużyć w ciągu 3 dni!Przed samodzielnym lakierowaniem warto przeczytać instrukcję dołączoną do lakieru lub spytać sprzedawcę o sposób wykonania zaprawki. Może się on bardzo różnić w zależności od typu lakieru.Dobranie lakieru Lakier możemy samodzielnie wybrać na podstawie kodu, który znajduje się na tabliczce znamionowej lub też po nazwie lakieru zapisanej w dokumentach auta. Trzeba się liczyć z tym, że tak dobrany lakier będzie miał inny odcień - kolor samochodu w ciągu kilku lat mógł wyblaknąć. Dorobienie lakieru najlepiej jest powierzyć profesjonaliście, który odtworzy odcień, jaki ma lakier samochodu.Drobne odpryski Małe odpryski najlepiej zamalować przy pomocy farbek zaprawkowych w sztyfcie. Można kupić gotowy produkt lub zamówić za kilkanaście złotych odpowiedni w mieszalni. W przypadku lakierów perłowych lub metalicznych należy pamiętać o nałożeniu na tzw. bazę warstwy lakieru bezbarwnego. Miejsce naprawy warto przepolerować.
Zabezpiecz, bo zardzewieje!
Uszkodzenie, które jesienią jest tylko małym odpryskiem lakieru, po kilku zimowych miesiącach może przerdzewieć na wylot! Korzystając z ostatnich ciepłych dni, warto sprawdzić, czy lakier nie ma ubytków i w razie potrzeby uzupełnić je lakierem zaprawkowym. Uwaga, jeżeli temperatura spadnie poniżej 10-15µC, z naprawą warto przenieść się do ciepłego garażu.