Kto oczekuje, z?e samodzielnie zainstaluje w aucie sprze?t najwyz?szej klasy, niech lepiej zleci prace? specjalistom. Dos'wiadczony instalator z ?atwos'cia? uniknie b?e?dów, które moz?emy sami pope?nic': pope?kanych plastikowych cze?s'ci, uszkodzonej tapicerki czy nawet ryzyka poz?aru! Montaz? sprze?tu cze?sto moz?e byc' równie k?opotli-wy co wybór odpowied-nich urza?dzen'. Szczególnie trudne zadanie mia? w?as'ciciel prezentowanego Rovera, który chcia? uzyskac' w swoim aucie takie samo brzmienie jak w drogim systemie domowym bardzo wysokiej klasy. Kieruja?c sie? opiniami specjalistów oraz wynikami testów w specjalistycznej prasie wybra? oryginalne i niepowtarzalne nag?os'nienie Rovera. Ca?ym systemem steruje radioodtwarzacz Clariona, który obok modeli Alpine nalez?y do s'cis?ej czo?ówki na rynku. Flagowy tuner CD DRX9575R jest dobra? inwestycja? ze wzgle?du na atrakcyjna? cene?, adekwatna? do moz?liwos'ci urza?dzenia. Szczególnie istotne by?o wyposaz?enie w wyjs'cia s'wiat?owodowe do cyfrowego procesora dz'wie?ku. S'wiat?owód jest najlepszym sposobem na przesy?anie sygna?u w samochodzie, gdyz? jest najbardziej odporny na liczne zak?ócenia pochodza?ce z instalacji elektrycznej. Dzie?ki temu moz?liwe sta?o sie? zastosowanie jak najkrótszych tradycyjnych kabli sygna?owych poprowadzonych od procesora do wzmacniacza. Zwyk?y przewód sygna?owy funkcjonuje jak antena i zbiera wszelkie moz?liwe zak?ócenia. Trafiaja? one naste?pnie do wzmacniacza, a z niego prosto do g?os'ników. Wówczas zamiast muzyki wysokiej jakos'ci z g?os'ników dociera do nas sporo zak?ócen'. Zastosowanie s'wiat?owodów ma takz?e znaczenie estetyczne. ?atwo je ukryc' na pod?odze pod tapicerka? samochodu, gdyz? wyróz?niaja? sie? niewielka? s'rednica? przekroju. Za wzmocnienie sygna?u odpowiedzialne sa? jedne z najlepszych konstrukcji, jakie powsta?y w Europie: dwa Audison Sedici THK. Kaz?dy z nich zapewnia moc 180 W na kaz?dy z dwóch kana?ów. Jeden z nich odpowiada za zasilanie dwudroz?nego zestawu g?os'ników z przodu, a drugi kontroluje prace? subwoofera. Przednie g?os'niki powsta?y na specjalne indywidualne zamówienie w firmie Scan Speak w Danii. Na potrzeby trudnych warunków pracy w samochodzie konstruktor Lars Goller zaadaptowa? 28-mm modele wysokotonowe i 17-cm s'rednioniskotonowe, które na co dzien' wykorzystywane sa? w najdroz?szych kolumnach s'wiata (m.in. TAG McLaren F1 za 200 tysie?cy z?otych czy Wilson X-1 Grand Slamm za 800 tysie?cy). Poszczególne produkty przerobiono tak, by uda?o sie? je zmies'cic' w nieduz?ym Roverze (ponadto zmieniono impedancje? z 8 do 4 omów). Najwie?kszym modyfikacjom poddano tweetery, gdyz? w przeciwnym wypadku nie zmies'ci?yby sie? w przednich s?upkach. Na potrze-by tak wytworzonego zestawu skonstruowano nowa? zwrotnice?, która? zaprojektowano po pomiarach za pomoca? komputerowego systemu CLIO. Za najniz?sze tony odpowiedzialny jest jeden z najbardziej spektakularnych subwooferów. 30-cm przetwornik wyróz?nia sie? supersztywna? membrana? o strukturze plastra miodu i niewielka? g?e?bokos'cia? montaz?u. Dzie?ki temu uda?o sie? go zabudowac' z boku bagaz?nika. Tym samym jego pojemnos'c' zmniejszy?a sie? w niewielkim stopniu. W przypadku konwencjonalnych subwooferów by?oby to niezwykle trudne. Sprze?t tak wysokiej klasy musi miec' zapewnione odpowiednie zasilanie. W aucie zainstalowano dodatkowy akumulator Dietz (jest on w stanie oddac' chwilowo trzy razy wie?cej pra?du niz? bateria standardowa), a przy wzmacniaczach umieszczono dwa kondensatory firmy Brax. Ca?os'c' po?a?czono ze soba? specjalnym kablem Braxa i czujnikami systemu kontroli (Brax Multicontroller), który na biez?a?co wys'wietla na ekranie w podsufitce dane o napie?ciu, poborze pra?du oraz temperaturze. Ca?e nag?os'nienie ma dyskretny charakter. Urza?dzenia ukryto i umieszczono tak, by nie ogranicza?y funkcjonalnos'ci auta. Roverem moz?na bez obaw wybierac' sie? na zakupy do supermarketu. Bagaz?nik jeszcze wiele zmies'ci.... Ile to kosztuje? 35.000 z?otych.
Żadnych limitów
Dz'wie?k najwyz?szej jakos'ci w naszym domu i samochodzie to nie lada wyzwanie nie tylko dla naszego portfela. To równiez? trudne zadanie dla instalatora.