Pojawia się ona, gdy tłok spręża mieszankę i jest tuż przed górnym martwym położeniem. Wtedy spalanie i sprawność silnika są najlepsze. Ale nie zawsze zapalenie mieszanki następuje od świecy. W silnikach starszych mogą pojawić się w komorze spalania nagary. Są to osady powstające z niespalonego oleju. Te nagary mogą w czasie pracy silnika nagrzewać się do tak wysokich temperatur, że mieszanka zapala się od nich, a nie od świecy. Właśnie taki zapłon nazywamy żarowym.- Co się wtedy dzieje w komorze spalania?- Powstają dwa płomienie: jeden od nagaru, drugi od iskry świecy. Zwykle ten pierwszy pojawia się wcześniej. Dwa płomienie, dwie fale rozchodzące się w różnych kierunkach powodują gwałtowny wzrost ciśnienia i temperatury w komorze spalania. I ciśnienie, i temperatura są bardzo szkodliwe dla silnika, szczególnie dla układu korbowego. Ponadto wysoka temperatura może nawet doprowadzić do uszkodzenia - wypalenia denka tłoka.- Czy spalanie żarowe to takie samo zjawisko jak spalanie stukowe? - Nie, to zupełnie coś innego. Spalanie stukowe występuje wówczas, gdy benzyna ma złą jakość, jej liczba oktanowa jest za niska dla danego silnika (a właściwie dla jego stopnia sprężania - im ten stopień jest wyższy, tym liczba oktanowa też powinna być wyższa). Spalanie stukowe występuje przy zwiększonym obciążeniu silnika, np. podczas dodawania gazu, w czasie jazdy pod górę itp. Natomiast spalanie żarowe nie zależy od jakości benzyny ani obciążenia silnika, występuje przez cały czas pracy, ale tylko po rozgrzaniu silnika do wysokiej temperatury. Zjawiska są zatem różne, ale ich efekt podobny: słychać dzwonienie, stuki, silnik nie rozwija pełnej mocy. Z punktu widzenia trwałości silnika bardziej szkodliwy jest zapłon żarowy występujący przed powstaniem iskry, kiedy mieszanka nie jest do końca sprężona. - Czy kierowca może zauważyć zapłon żarowy?- Mniej doświadczony w czasie jazdy nie zauważy. Ale występuje pewne charakterystyczne zachowanie silnika wskazujące właśnie na zapłon żarowy: po wyłączeniu zapłonu, a nawet wyjęciu kluczyka ze stacyjki silnik jeszcze przez kilka sekund będzie pracował. To ostrzeżenie, że występuje zapłon żarowy i należy szy-bko pojechać do warsztatu, aby oczyścić wnętrze silnika. Najczęściej wystarczy zdjęcie głowicy i usunięcie nagarów z jej ścianek. Nie jest to zbyt skomplikowane ani kosztowne. Jeśli tego nie zrobimy, silnik może ulec uszkodzeniu, a jego naprawa będzie droga.
Zapłon żarowy
- Panie doktorze, co to jest zapłon żarowy w silnikach benzynowych? Kiedy występuje, czy jest szkodliwy?- W silniku benzynowym do rozpoczęcia spalania mieszanki należy dostarczyć energię z zewnątrz. Źródłem tej energii jest iskra ze świecy.