Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Test żarówek H7 - już wiemy, które świecą najlepiej

Test żarówek H7 - już wiemy, które świecą najlepiej

Żarówki halogenowe to rozwiązanie, które powoli odchodzi w cień – na tle nowoczesnych lamp LED zwykłe żarówki z żarnikami zaczynają wypadać dosyć blado. Klasyczne żarówki przeżyły jednak lampy ksenonowe, które przecież jeszcze kilka lat temu – zanim lampy LED opanowały szturmem rynek za sprawą efektownego wyglądu i z czasem niskich kosztów produkcji – były uważane za innowację, od której będzie zależeć przyszłość oświetlenia.

Test  żarówek H7
Test żarówek H7Źródło: Auto Świat
  • Nie każdy reflektor jest tak samo wrażliwy na jakość zamontowanych w nim żarówek
  • Standardowe żarówki halogenowe wystarczają na zaledwie kilkaset godzin pracy
  • To, że żarówka świeci jasnym światłem, nie musi oznaczać, że dobrze oświetla drogę przed autem
  • Reflektor wykorzystany do testów okazał się bardzo tolerancyjny wobec różnych modeli żarówek
  • Żarówki, których całe szkło pokryte jest niebieskim filtrem, to sposób na popsucie oświetlenia
  • Czułość lamp na niedoskonałości żarówek jest różna – każdy model lampy reaguje inaczej

Na razie jednak wciąż większość aut poruszających się po naszych drogach ma reflektory wyposażone w żarówki halogenowe i przez najbliższe lata to właśnie żarówki wciąż będą należały do najczęściej kupowanych części eksploatacyjnych. Kupujemy je tak często także dlatego, że nie należą one do trwałych podzespołów – żarówki H7 wymagają wymiany nie rzadziej niż co kilkaset godzin użytkowania!

Dla porównania: trwałość lamp ksenonowych czy LED-ów liczy się zwykle w tysiącach godzin. To, na jak długo żarówki wystarczą, zależy od kilku czynników: od napięcia zasilania (im wyższe, tym krótsza trwałość), od poziomu drgań (im sztywniejsze zawieszenie auta, tym trwałość żarówek niższa), ale też od konstrukcji oraz jakości samych żarówek.

Bo choć wszystkie żarówki określonego typu wyglądają podobnie – a w dodatku muszą spełniać te same, ustalone w przepisach normy dotyczące mocy czy wymiarów, to jednak różnice między nimi są większe, niż mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. I nie dotyczy to tylko cen – bo te wahają się od dosłownie kilku do ok. 200 zł za zestaw dwóch żarówek! Różne są też osiągi decydujące o tym, jak oświetlana jest droga przed samochodem. Bo z dokładnie takiej samej mocy elektrycznej da się uzyskać skrajnie różne rezultaty.

Ale uwaga! Osiągi żarówek są zawsze pewnym kompromisem – z jednej strony światła powinno być jak najwięcej, z drugiej jednak nie może ono być przesadnie uciążliwe dla innych uczestników ruchu. Światła mają mieć duży zasięg, ale jednocześnie nie mogą oślepiać jadących z naprzeciwka.

Jak to badać? Żeby można było w sposób miarodajny i powtarzalny porównywać różne żarówki, mierzy się to, jak oświetlana jest droga w ściśle zdefiniowanych punktach, np. w punkcie 75R (czyli 75 metrów przed autem, przy prawej krawędzi pasa ruchu), 50R (50 metrów przed autem po prawej stronie), czy 50L (50 metrów przed autem, po lewej stronie drogi, na wysokości oczu kierowców nadjeżdżających z przeciwka; to właśnie w tym punkcie mierzy się to, jak bardzo światła oślepiają innych uczestników ruchu).