Około 50 proc. wypadków to właśnie kolizje tego rodzaju. Najtragiczniejsze w skutkach są te zderzenia czołowe, w których auto uderza w twardą przeszkodę, np. betonowy słup, podporę mostu, duże drzewo. Wówczas odkształcają się tylko elementy auta, a przeciążenia są największe. Gdy dochodzi do zderzenia dwóch pojazdów, oba odkształcają się i to pozwala wytracić część energii. Groźne w skutkach są też uderzenia w tył pojazdu, nazywane przez kierowców wjechaniem w kufer. Stanowią one 8-9 proc. wszystkich kolizji. Około 5 proc. wypadków to zderzenia boczne. - Jakie przyspieszenia występują podczas zderzeń? Jaka jest wówczas siła bezwładności?- Przy zderzeniach z dużymi prędkościami przyspieszenia dochodzą do 60 g (czyli są 60 razy większe od przyspieszenia ziemskiego). Siła bezwładności może osiągnąć wartość nawet czterech tysięcy kilogramów. Granicą przeżycia jest przyspieszenie do 50 g, ale pod warunkiem, że działa ono na człowieka bardzo krótko, nie dłużej niż 50 milisekund. Jeśli ten czas jest dłuższy, wtedy powstają obrażenia zewnętrzne i wewnętrzne. Korpus człowieka łatwiej znosi przeciążenia, jeśli są one rozłożone. Tak więc prawidłowo wyprofilowany i ustawiony fotel oraz zapięte pasy (z napinaczami) gwarantują mniejsze obrażenia w razie kolizji.Duża grupa kierowców ustawia fotel bardzo blisko kierownicy. Gdy na dodatek nie zapną pasów, podczas zderzenia dojdzie do poważnych obrażeń głowy i klatki piersiowej. Podczas prób z udziałem manekinów obserwowano skutki zderzenia, gdy pasy były nie zapięte, prędkość wynosiła 60 km/h, a głowa znajdowała się w odległości 60 cm od szyby. Manekin uderzał wówczas głową w przednią szybę z taką siłą, żepowstawało w niej 15-centymetrowe wybrzuszenie! Oczywiście, gdyby na miejscu manekina był człowiek, jego głowa uległaby poważnym obrażeniom.- Jak zabepieczyć się przed skutkami "wjechania w kufer"? - Uderzenia w tył auta występują rzadziej, mają miejsce głównie podczas dużych karamboli na szosie lub w stłuczkach miejskich. Przed obrażeniami kręgów szyjnych chronią dobrze ustawione zagłówki. Zwracam uwagę, że wielu kierowców ma źle (za nisko) ustawione zagłówki. Górna część zagłówka powinna być na tej samej wysokości co czubek głowy.- Które miejsce w aucie jest najbezpieczniejsze?- W czasie kolizji z dużymi prędkościami najbezpieczniejsze jest miejsce za kierowcą.
Zderzenia i skutki
- Panie doktorze, jednym z ważnych kryteriów oceny auta jest jego zachowanie w czasie zderzenia (crash testy). Każde jest groźne, ale któremają najgorsze skutki dla kierowcy i pasażerów?- Najczęściej występują zderzenia czołowe.