Każdą baterię samochodową trzeba będzie kiedyś wymienić. Co zrobić wtedy ze zużytym akumulatorem? Na pewno nie można go wystawić do wiaty śmietnikowej pod blokiem! Dlaczego? Zabraniają tego przepisy (grozi za to grzywna) i… zdrowy rozsądek. Pamiętajcie, że baterie samochodowe to jednocześnie drogocenne metale, tj. ołów, które można ponownie odzyskać i użyć do produkcji nowych baterii, jak i cykająca bomba biologiczna z rtęcią i kwasem siarkowym w środku. Dostanie się tych pierwiastków do gleby i wód gruntowych może skazić teren na wiele lat. Ważne jest, aby zużyte baterie trafiły do profesjonalnych firm zajmujących się recyklingiem i zostały tam przetworzone. Najlepsze firmy potrafią robić to bezpiecznie dla środowiska.
Grunt to recykling
Oczywiście mowa o firmach odpowiedzialnych za środowisko, które mają kompleksową politykę recyklingu zużytych baterii i nowoczesne linie produkcyjne. Do takich firm zalicza się Megatex, w Polsce znana jako Megatex Auto – dystrybutor akumulatorów rozruchowych do aut osobowych i ciężarowych takich marek, jak: A-mega, Viking i Plazma. Firma jest częścią ukraińskiej Grupy Megatex, która w portfelu ma nie tylko nowoczesne zakłady produkujące rocznie ponad 3 mln akumulatorów w fabrykach na zachodniej i wschodniej Ukrainie, ale też przedsiębiorstwo produkujące i przetwarzające ołów i jego stopy. Dzięki tak kompleksowej działalności oraz zastosowaniu najnowocześniejszej technologii z całego świata Megatex – jako jedyny producent baterii w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw – pracuje w cyklu zamkniętym. Oznacza to, że grupa zajmuje się jednocześnie kompleksową utylizacją zużytych akumulatorów i produkcję ołowiu i jego stopów, polipropylenu, skrzynek i wieczek oraz nowych akumulatorów rozruchowych. To pozwala w pełni kontrolować m.in. proces ich utylizacji.
Dlaczego recykling akumulatorów jest tak ważny?
Zużyta bateria samochodowa jest jak bomba biologiczna napełniona metalami ciężkimi i kwasami, które podlegają niebezpiecznym przemianom biochemicznym i chemicznym w glebie, wodach i roślinach. Pierwiastki te są ekstremalnie niebezpieczne dla środowiska – zanieczyszczenie metalami ciężkimi gleby, wód oraz powietrza atmosferycznego prowadzi bezpośrednio do zwiększenia ich zawartości w roślinach, a następnie skażenia całego łańcucha pokarmowego. Warto tu sobie uświadomić fakt, że każdy nieodpowiednio zutylizowany akumulator pośrednio truje nas samych!
Jak bezpiecznie pozbyć się starego akumulatora?
Na szczęście od wielu lat w Polsce przy zakupie nowego akumulatora samochodowego sprzedawca detaliczny jest prawnie zobowiązany do pobrania od klienta opłaty depozytowej w wysokości 30 zł. Choć to niewiele, większość osób mobilizuje do zwrotu starej baterii. Opłata jest naliczana przy sprzedaży – kwotę można odzyskać, gdy oddamy starą baterię w terminie 30 dni od zakupu. Po tym czasie sprzedawca nie zwróci nam pobranego depozytu, jednak ma obowiązek nieodpłatnie przyjąć zużyty akumulator. Zresztą niesprawną baterię muszą przyjąć również warsztat samochodowy, Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, tzw. PSZOK, a także firmy zajmujące się ich wytwarzaniem. I zwykle właśnie do tych ostatnich akumulatory najczęściej wracają. Najnowocześniejsze zakłady produkcyjne potrafią odzyskać i przetworzyć ponownie prawie wszystkie wartościowe, ale też szkodliwe dla środowiska elementy baterii.
Selektywna zbiórka
Jeszcze raz przypominamy, że baterii (żadnych) nie wolno wyrzucać do przydomowych śmietników. Jeśli to zrobicie, grozi wam kara grzywny (art. 12 i art. 78 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach). Zresztą to samo dotyczy sprzętu elektrycznego i elektronicznego – elektrośmieci również nie wolno wrzucać do przydomowych śmietników. W altanach śmietnikowych znajdują się jedynie pojemniki na odpady segregowane.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów do niebieskiego pojemnika należy wrzucać czysty, niezatłuszczony papier, do żółtego plastik i metal, pamiętając o zgniataniu opakowań, do zielonego szkło opakowaniowe (tylko butelki i słoiki po produktach), do brązowego tzw. bio, czyli obierki i inne odpady pochodzenia roślinnego. Pozostałe odpady, jak papiery higieniczne czy resztki pochodzenia zwierzęcego, np. kości, należy umieszczać w pojemniku na odpady resztkowe. Dzięki takiej segregacji unikamy zabrudzenia surowca i umożliwiamy bardziej efektywny recykling, a tym samym dbamy o środowisko.
Ukraińskie fabryki
W 2016 r. Grupa Megatex uruchomiła nowy zakład produkcji akumulatorów zaopatrzony w najnowocześniejsze linie produkcyjne o wydajności 2 mln akumulatorów rocznie. Przy budowie zakładów współpracowali specjaliści z branży akumulatorów z Niemiec, Włoch, USA, Kanady, Korei i Australii.
Oficjalnymi przedstawicielami Megatex Auto (https://mtabat.pl/) zajmującymi się sprzedażą baterii „Viking” są: na północy kraju firma Akumar (http://www.akumar.pl/), a na południu Bat Profi (http://www.batprofi.pl/).