Akumulatory rozruchowe do samochodu różnią się rozmiarami i proporcjami obudowy, pojemnością elektryczną, wartością prądu rozruchowego. To wszystko? Otóż nie. Akumulatory mogą być wykonane w różnych technologiach, co przekłada się na ich dopasowanie do różnych modeli i wersji samochodów. Akumulator musi być dostosowany do różnych obciążeń, jakie wystąpią podczas jego eksploatacji, a także do parametrów instalacji elektrycznej samochodu. Pomyłka w doborze akumulatora z reguły skutkuje bardzo szybkim zużyciem, bądź usterką tego elementu – nawet w ciągu kilku tygodni.
W dużych, najlepiej wyposażonych pojazdach sprawdzi się akumulator AGM
Bogato wyposażone samochody mające system Start-Stop oraz jakąś formę niewielkiego układu odzyskiwania energii, zazwyczaj wyposażone są w akumulator wykonany w technologii AGM (Absorbent Glass Mat). Taki akumulator – np. Centra AGM – różni się od akumulatora kwasowo-ołowiowego nie tylko tym, że przystosowany jest do większej liczby cykli rozładowania i ładowania i że cechuje się zdolnością do szybkiego przyjmowania ładunku, lecz także tym, że wymaga nieco innej strategii ładowania. Oczywiście w samochodach fabrycznie wyposażonych w taki akumulator instalacja elektryczna jest dopasowana do charakterystyki akumulatorów AGM – m.in. maksymalne napięcie w instalacji jest nieco niższe niż w przypadku aut ze "zwykłym" akumulatorem.
To, co musimy wiedzieć: jeśli do samochodu wymagającego akumulatora AGM zamontujemy zwykły akumulator kwasowo-ołowiowy, ulegnie on szybkiemu zużyciu. Ale i pomyłka w drugą stronę jest ryzykowna: jeśli w aucie, które powinno mieć "zwykły" akumulator, zastosujemy akumulator AGM, ten może ulec przeładowaniu, ale też przegrzaniu. Akumulatory AGM źle znoszą ciepło, dlatego często producenci samochodów umieszczają je poza przedziałem silnikowym albo stosują chroniące go ekrany termiczne.
Do pojazdów z systemem Start-Stop i bez niego — EFB
Akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery) zostały stworzone do małych i średnich pojazdów zarówno z systemem Start-Stop, jak i bez niego. Taki akumulator jest ulepszoną wersją akumulatora kwasowo-ołowiowego. Dobrze znosi wielokrotne ładowanie i rozładowanie, jest dostosowany do wielokrotnego uruchamiania silnika nawet na krótkich trasach, a ładuje się go w podobny sposób jak zwykły akumulator kwasowo-ołowiowy. Jeśli nasz samochód wyposażony jest w taki akumulator, to bez wątpienia wybór akumulatora EFB – np. Centra EFB – będzie optymalny.
Choć samochody wyposażone fabrycznie w akumulator EFB mają zazwyczaj system Start-Stop, nie da się ich usprawnić, montując zamiast akumulatora EFB akumulator AGM. To dlatego, że w takich samochodach układ ładowania oraz układ zarządzania energią nie są dostosowane do wymagań akumulatora AGM. A gdybyśmy zastosowali zwykły akumulator kwasowo-ołowiowy? Prawdopodobnie warunki pracy w takim samochodzie okazałyby się dla niego zbyt wymagające. Nie od razu, ale jednak dość szybko uległby on zużyciu.
Odpowiedni akumulator do jazdy w trudnych warunkach to…
Wbrew pozorom spory problem pojawia się w przypadku doboru akumulatora do samochodu, który fabrycznie wyposażony został w tradycyjny akumulator kwasowo-ołowiowy, ale eksploatowany jest w trudnych warunkach. Trudne warunki to np. jazda na krótkich trasach albo jazda z długimi przerwami, pozostawianie samochodu na kilka dni. W takich warunkach typowy akumulator jest niedoładowany, ponieważ podczas krótkich odcinków jazdy nie ma dość czasu, aby się naładować. Jeśli dodatkowo nasz samochód ma bogate wyposażenie, albo jest to wyposażenie, z którego korzystamy na postoju, np. ogrzewanie postojowe, problem rośnie. Typowy akumulator w takich warunkach zużywa się dość szybko. Rozwiązaniem jest kupno akumulatora, który jest zdolny do szybkiego przyjmowania ładunku. Potrafią to wysokiej klasy akumulatory kwasowo-ołowiowe, np. Centra Futura z technologią Carbon Boost 2.0. Taki akumulator może być ładowany nawet dwa razy szybciej niż zwykły. Rozwiązuje to wiele problemów, m.in. problem z niedoładowaniem akumulatora wynikający z jazdy na krótkich trasach.
Czasem potrzebny jest po prostu wydajny akumulator
Nie w każdym przypadku jest jednak konieczne sięganie po ponadstandardowe rozwiązania. Jeśli mamy nowoczesny samochód z przeciętnym standardem wyposażenia użytkowany w raczej typowych warunkach, z całą pewnością sprawdzi się w nim nowoczesny akumulator kwasowo-ołowiowy taki jak Centra Plus. Należy jedynie zadbać, aby był poprawnie dobrany do naszego modelu samochodu, m.in. w kwestii pojemności.
Rozwiązania ekonomiczne – kiedy wystarczy zwykły akumulator?
Wiele osób korzysta ze starszych samochodów, które nie mają bogatego wyposażenia ani rozwiązań, które wiążą się z podwyższonym zapotrzebowaniem na energię elektryczną. W przypadku takich samochodów często nie ma sensu inwestowanie w akumulatory z górnej półki, ponieważ tradycyjny, dobry akumulator może w takim samochodzie działać przez wiele lat. Takim ekonomicznym rozwiązaniem do pojazdów z podstawowymi wymaganiami energetycznymi jest np. Centra Standard.
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
A oto podstawowe parametry akumulatora, o których poprawny dobór należy zadbać:
– prawy plus, lewy plus – w akumulatorze biegun dodatni może znajdować się po prawej albo po lewej stronie obudowy. Należy sprawdzić, jaki akumulator mamy w samochodzie i nowy akumulator dobrać tak, aby nie było problemu z jego podłączeniem;
– pojemność elektryczna – wyrażana jest amperogodzinach (Ah) – np. 60 Ah. Nie jest to wartość, której trzeba się drobiazgowo i ściśle trzymać, ponieważ w przypadku każdego samochodu istnieje pewien zakres pojemności akumulatora, który można zastosować. Taki zakres to np. 58-64 Ah.
Warto jednak zwrócić uwagę na wyposażenie auta: Jeśli mamy zainstalowane na przykład akcesoryjny autoalarm, warto wybrać większy akumulator.
– rozmiar i proporcje obudowy – upewnijmy się, że akumulator zmieści się w miejscu, które jest na niego przewidziane. Sprawdźmy też, czy jego obudowa jest dostosowana do mocowania, które utrzymuje go stabilnie w miejscu.
– prąd rozruchowy – to natężenie prądu, jaki może być pobierany z akumulatora (wyrażane jest w amperach – A). Co do zasady prąd rozruchowy rośnie wraz z pojemnością akumulatora, jednak w przypadku niektórych modeli jest nieco większy, a w przypadku innych nieco mniejszy. Jeśli będziemy trzymać się zasady, że im bogatsze wyposażenie samochodu, tym lepszy akumulator jest potrzebny i prawidłowo dobierzemy pojemność akumulatora, prąd rozruchowy będzie wystarczający.
– nietypowe zaciski – w rzadkich przypadkach samochody wymagają akumulatora o specyficznych zaciskach. W takim przypadku, by móc zastosować standardowy akumulator, albo musimy kupować odpowiednio dobrany akumulator, albo wymienić w aucie klemy na typowe, albo zastosować specjalne przejściówki.
A jeśli dalej nie wiecie, jaki akumulator kupić…
…skorzystajcie z internetowej wyszukiwarki akumulatorów Exide Battery Finder. Wyszukiwarka pomoże dobrać akumulator albo po marce, modelu i wersji silnikowej auta, albo na podstawie numeru VIN. Pamiętajmy jednak: Wybierając akumulator, należy zawsze przestrzegać zaleceń producenta pojazdu – one są nadrzędne.
Warto wiedzieć: po wybraniu odpowiedniego akumulatora wyszukiwarka Exide Battery Finder podpowie nam, gdzie w naszym aucie umieszczony jest akumulator i w jaki sposób go wymienić. Wbrew pozorom w nowoczesnych, bogato wyposażonych autach przestrzeganie wskazanych procedur ma znaczenie – dzięki temu unikniemy późniejszych problemów.