- Dobierając olej do swojego auta, należy kierować się przede wszystkim takimi parametrami  jak przebieg czy stan silnika. Ważne są również: zalecenia producenta, wiek i rodzaj samochodu oraz warunki eksploatacji - radzi ekspert Klaudia Celewicz z firmy Petronas.

Zwykle doboru dokonuje za nas mechanik w warsztacie, jednak decydując się na samodzielny zakup oleju należy znać istotne parametry właściwego doboru.

W samodzielnym doborze oleju pomagają specyfikacje, czyli "kod" identyfikujący rodzaj i liczbę badań (na silniku, w laboratorium, itp..) które musi przejść olej, aby zostać zakwalifikowany do danej specyfikacji

Najbardziej popularnym system klasyfikowania olejów przeznaczonych dla silników spalinowych według klas lepkości jest SAE ( Society of Automotive Engineers), który określa lepkość olejów za pomocą umownych liczb całkowitych. Wartość lepkości wyrażona jest w centistoksach (cSt) i w stopniach Englera (oE) i odpowiada poszczególnym klasom SAE.

W prostej definicji lepkość to opór wew. cieczy przeciw płynięciu. Jednak w przypadku oleju określamy to jako opór płynięcia jednej warstwy oleju po drugiej. Zaobserwować to można przekręcając butelkę oleju do góry dnem, wówczas prędkość z jaką wypłynie wskaże jego lepkość. Im bardziej lepki, tym wolniej wycieknie z butelki.

W różnych warunkach pracy (klimat, obciążenia, dystanse) wymagany jest inny olej, dlatego najczęściej do samochodów stosowane są oleje o zmiennej lepkości, które gwarantują swoje parametry w szerokim zakresie temperatur zewnętrznych: teoretycznie innego oleju potrzebujemy podczas przemierzania pustynnych dróg Afryki północnej a innego podczas wyjazdu na narty do Skandynawii.

Jeżeli w oznaczeniu oleju występuje litera "W" (W oznacza zimę), to jest to olej zimowy, jeżeli występują dwie liczby np. SAE 10W50 to jest to olej wielosezonowy.

0W jest najrzadszy - 5W - 10W - 15W - 20W - 25W - 20 - 30 - 40 - 50 - 60 jest najgęstszy

Tak np. olej  specyfikacji SAE 10W40 zapewnia prawidłowe smarowanie podczas pracy silnika zimnego jak i gorącego w zakresie temperatur zewnętrznych od -25 °C do + 40 °C.

Olej wielosezonowy  charakteryzuje się tym, że niezależnie od warunków brzegowych specyfikacji jednakowo skutecznie zabezpiecza silnik podczas całego cyklu pracy silnika od "zapalenia" do jego "zgaszenia", zapewniając odpowiednie smarowanie w każdym z etapów pracy.

Specyfikacja SAE jednak nie wystarczy aby określić czy olej jest odpowiedniej jakości do naszego pojazdu.

Innym bardzo ważnym systemem klasyfikacji oleju jest klasyfikacja jakościowa API ( American Petroleum Institute), wg. której oleje zostały podzielone na następujące grupy: do silników benzynowych - API S, do silników z zapłonem samoczynnym (diesla) - API C, jak również do silników dwusuwowych- API T, czy do przekładni - API G

Innym równie ważnym systemem  klasyfikacji jakościowej oleju jest ACEA opracowana przez organizację europejskich producentów samochodów (European Automobile Manufacturers' Association)

Klasyfikacja ACEA obejmuje oleje najwyższej jakości dostosowane do wymagań współczesnych silników wytwarzanych w Europie. Wydzielono w niej (w roku 1996) trzy grupy olejów:

  • 5 klas A1-A5 do silników o zapłonie iskrowym (benzynowych)
  • 5 klas B1-B5 do lekko obciążonych silników o zapłonie samoczynnym (diesla)
  • klasy E2-E5 do wysoko obciążonych silników o zapłonie samoczynnym (diesla).

Specyfikacje wg. producentów silników

Należy  wiedzieć  również, że do podstawowych klasyfikacji  olejów  producenci silników w oparciu o wieloletnią współpracę konstruktorów z technologami opracowali  tzw. specyfikacje odpowiadające konkretnym markom np. Mercedesa, Volkswagena, Volvo czy MAN'a.

Zwykle rekomendują oni oleje spełniające wymagania europejskich klas jakości oraz dodatkowych testów opracowanych we własnym zakresie (VW, Volvo i MAN) albo narzucają specyficzne wymagania firmowe (Mercedes).