Postanowiliśmy wystartować w zmaganiach amatorów. Kto je organizuje? Jakie warunki trzeba spełnić, aby wziąć udział w KJS-ie?Informacje o KJS-ach znajdziemy w miejscowym automobilklubie. Warto zostać jego członkiem – będzie to warunkiem zdobywania kolejnych stopni wtajemniczenia w sporcie rajdowym. Jeśli nie znamy adresu najbliższego klubu, znajdziemy go na internetowej stronie Polskiego Związku Motorowego (www.pzm.pl).W KJS-ie może wziąć udział każdy posiadacz prawa jazdy. Załogę stanowią kierowca i pilot, który musi mieć minimum 17 lat. Uczestnicy amatorskich rajdów obowiązkowo jeżdżą w kaskach. Na bezpieczeństwie nie warto zresztą oszczędzać, ale niepalne kombinezony itp. nie są wymagane. Kierowcy muszą natomiast posiadać polisy ubezpieczeniowe OC oraz NNW.
Koszt udziału w Konkursowej Jeździe Samochodowej waha się zwykle w granicach 50-150 zł od załogi.Na czym polega Konkursowa Jazda Samochodowa? Czym różni się od prawdziwych rajdów? Przebieg zawodów KJS nie różni się niemal niczym od rajdów zaliczanych do mistrzostw Polski. Organizowane są badania kontrolne pojazdów i wyznaczane punkty kontroli czasu (PKC). Zasadnicza różnica dotyczy prób sportowych. W KJS-ach przeprowadza się je zazwyczaj na parkingach lub placach. Trasę wyznaczają ustawione pachołki, opony bądź naturalne przeszkody lub stanowi ona fragment drogi. Czyni to całą zabawę stosunkowo bezpieczną i raczej niegrożącą rozbiciem auta. Średnia prędkość na próbie, której długość nie może przekroczyć 1 km, nie powinna być wyższa niż 50 km/h.
Próby sportowe połączone są tzw. dojazdówkami, pokonywanymi w normalnym ruchu drogowym z notatek nawigacyjnych. Zadaniem jest dotarcie do następnego PKC w ściśle określonym czasie. Dokładne informacje o szczegółowym przebiegu zawodów można znaleźć w regulaminie każdego z KJS-ów.
Jakie warunki powinien spełniać samochód, którym chcemy wziąć udział w rajdzie amatorskim?Do udziału w KJS-ach dopuszcza się samochody osobowe w rozumieniu „Prawa o ruchu drogowym” lub osobowo-towarowe, zbudowane na bazie podwozia pojazdu osobowego i posiadające dokumenty upoważniające do poruszania się po drogach RP. Wyposażenie obowiązkowe obejmuje: pasy bezpieczeństwa, zagłówki foteli załogi, minimum jedną gaśnicę (dobrze, by była w zasięgu rąk załogi), apteczkę, zderzaki przedni i tylny. Na elastycznych przewodach paliwowych należy zainstalować opaski zaciskowe. Niestety – czasem także w KJS-ach da się zauważyć wyścig zbrojeń, czyli pojawiają się specjalnie przygotowane pojazdy. Te jednak zostawmy na dalsze etapy rajdowej kariery.
Musisz się zastanowić, – czy zostajesz w KJS-ach, czy kontynuujesz starty na wyższym poziomie.Po sklasyfikowaniu w odpowiedniej liczbie KJS-ów (min. 4 w jednym sezonie, min. 6 w dwóch) można ubiegać się o wydanie certyfikatu oraz licencji rajdowej R2. Wynik uzyskany w każdej z zaliczonych imprez nie powinien być większy niż 125 proc. rezultatu najlepszego kierowcy w klasie. O licencję staramy się w automobilklubie, którego jesteśmy członkiem. Po przejściu badań lekarskich i psychotechnicznych trzeba jeszcze zaliczyć egzamin z przepisów obowiązujących w sporcie samochodowym. Koszt wydania licencji R2 wynosi 360 zł.
Od tej chwili rajdy stają się już kosztownym zajęciem – starty w rajdowej 3. lidze (RD-3L) czy w pucharze Polski wymagają lepszego sprzętu i dużo większych nakładów.