Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Test fotelików samochodowych. Który fotelik warto kupić?

Test fotelików samochodowych. Który fotelik warto kupić?

Foteliki samochodowe dla najmłodszych to nie zakup na wiele lat. Najczęściej służą stosunkowo krótko, stąd wielu rodziców ulega pokusie, żeby wybrać tańszy model. Czy w ten sposób nie oszczędzają na bezpieczeństwie?

Test fotelików dziecięcych do samochodu
Test fotelików dziecięcych do samochoduŹródło: Auto Bild
  • Foteliki grupy 0-13 kg przeznaczone są na pierwszy rok życia dziecka.
  • Tego typu foteliki muszą być montowane tyłem do kierunku jazdy.
  • Sprawdziliśmy, czy droższe foteliki rzeczywiście oferują więcej niż produkty ze średniej półki cenowej.

Wymagania wobec fotelików są – a właściwie powinny być – wysokie. Szczególnie w przypadku modeli przeznaczonych dla najmłodszych ważne jest to, żeby dziecko podróżowało w odpowiedniej bezpiecznej pozycji. Tyle że takie foteliki służą zwykle najwyżej kilkanaście miesięcy, a to sprawia, że wielu nabywców decyduje się na tańsze modele. To przecież nie zakup na lata. Postanowiliśmy więc porównać, jak sprawują się modele ze średniej półki cenowej w porównaniu z fotelikiem droższym, choć wciąż spoza cenowego szczytu.

Fotelik Hauck nie ostrzegał o złym zamocowaniu

Wpadkę w teście zaliczył fotelik Hauck Comfort Fix. Podczas montażu na opcjonalnej bazie (podstawie) Isofix wskaźniki poprawnego zapięcia w dwóch przypadkach pokazywały się "na zielono", podczas gdy umocowanie nie było jeszcze zapięte. Nawet najlepszy fotelik nie ochroni dziecka, jeśli nie będzie poprawnie zamontowany w samochodzie i jeśli dziecko nie będzie w nim bezpiecznie i solidnie zapięte. I uwaga na koniec – nie bez powodu małe dzieci podróżują w fotelikach mocowanych tyłem do kierunku jazdy. Tak jest bezpieczniej! Również w przypadku starszych dzieci (o wadze do 18 kg) warto wybierać tak mocowane foteliki.

Najlepszy fotelik samochodowy do 1000 zł. Jak wykonywaliśmy test fotelików dla dzieci?

Bezpieczeństwo małego pasażera jest najważniejsze – to podstawowe kryterium, które stanowi w przypadku tego testu ponad 30 proc. oceny końcowej. Po rozpakowaniu foteliki zostały dokładnie sprawdzone pod kątem wskazówek dotyczących montażu, ostrzeżeń i zaleceń – czy wszystkie są zrozumiałe i logiczne? Warunkiem bezpiecznego użytkowania fotelika jest jego poprawny montaż! Kolejnym etapem testu była subiektywna ocena jakości wykonania – czy fotelik ma ostre krawędzie, czy konstrukcja może powodować ryzyko obrażeń? Jak zaprojektowane i wykonane zostały mechanizmy i osłona przeciwsłoneczna? Czy zadbano o dostateczną wentylację? Po ocenie konstrukcji wszystkie foteliki zostały zamontowane – przy użyciu bazy Isofix, jak i bez niej – w Oplu Combo oraz w Peugeocie 3008, żeby sprawdzić, jak trudny jest ich montaż w praktyce i czy nie grożą przy nim niebezpieczne pomyłki.

Test fotelików dziecięcych do samochodu
Test fotelików dziecięcych do samochoduŹródło: Auto Bild

Pozostałe próby dotyczyły m.in. przebiegu pasów, ich zapięcia, jakości tapicerki i komfortu siedzenia. Oceniano poprawność pozycji dziecka w foteliku, skuteczność podparcia mięśni, swobodę ruchów. Test nie obejmował prób zderzeniowych ani innych badań w ekstremalnych warunkach. Uwaga! Przy wyborze fotelika warto zawsze uwzględnić auto, w którym ma on zostać zamontowany – nawet bardzo dobry fotelik może się w określonym modelu auta nie sprawdzić, np. ze względu na wyprofilowanie foteli czy wielkość otworu drzwiowego. Przytaczane ceny fotelików pochodzą z okresu przeprowadzania testów.

Ranking najlepszych fotelików wraz ze szczegółową punktacją dostępny jest dla subskrybentów Premium.

Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji