- Foteliki grupy 0-13 kg przeznaczone są na pierwszy rok życia dziecka.
- Tego typu foteliki muszą być montowane tyłem do kierunku jazdy.
- Sprawdziliśmy, czy droższe foteliki rzeczywiście oferują więcej niż produkty ze średniej półki cenowej.
- Fotelik Hauck nie ostrzegał o złym zamocowaniu
- Najlepszy fotelik samochodowy do 1000 zł. Jak wykonywaliśmy test fotelików dla dzieci?
- 1. miejsce: Nuna Pipa Next
- 2. miejsce Recaro Avan
- 3. miejsce: Joie i-Snug (korzystny zakup)
- 4. miejsce: Cybex Aton B2 i-Size
- 5. miejsce: Maxi-Cosi CabrioFix i-Size
- 6. miejsce: Britax Römer Primo
- 7. miejsce: Hauck Comfort Fix
Wymagania wobec fotelików są – a właściwie powinny być – wysokie. Szczególnie w przypadku modeli przeznaczonych dla najmłodszych ważne jest to, żeby dziecko podróżowało w odpowiedniej bezpiecznej pozycji. Tyle że takie foteliki służą zwykle najwyżej kilkanaście miesięcy, a to sprawia, że wielu nabywców decyduje się na tańsze modele. To przecież nie zakup na lata. Postanowiliśmy więc porównać, jak sprawują się modele ze średniej półki cenowej w porównaniu z fotelikiem droższym, choć wciąż spoza cenowego szczytu.
Fotelik Hauck nie ostrzegał o złym zamocowaniu
Wpadkę w teście zaliczył fotelik Hauck Comfort Fix. Podczas montażu na opcjonalnej bazie (podstawie) Isofix wskaźniki poprawnego zapięcia w dwóch przypadkach pokazywały się "na zielono", podczas gdy umocowanie nie było jeszcze zapięte. Nawet najlepszy fotelik nie ochroni dziecka, jeśli nie będzie poprawnie zamontowany w samochodzie i jeśli dziecko nie będzie w nim bezpiecznie i solidnie zapięte. I uwaga na koniec – nie bez powodu małe dzieci podróżują w fotelikach mocowanych tyłem do kierunku jazdy. Tak jest bezpieczniej! Również w przypadku starszych dzieci (o wadze do 18 kg) warto wybierać tak mocowane foteliki.
Najlepszy fotelik samochodowy do 1000 zł. Jak wykonywaliśmy test fotelików dla dzieci?
Bezpieczeństwo małego pasażera jest najważniejsze – to podstawowe kryterium, które stanowi w przypadku tego testu ponad 30 proc. oceny końcowej. Po rozpakowaniu foteliki zostały dokładnie sprawdzone pod kątem wskazówek dotyczących montażu, ostrzeżeń i zaleceń – czy wszystkie są zrozumiałe i logiczne? Warunkiem bezpiecznego użytkowania fotelika jest jego poprawny montaż! Kolejnym etapem testu była subiektywna ocena jakości wykonania – czy fotelik ma ostre krawędzie, czy konstrukcja może powodować ryzyko obrażeń? Jak zaprojektowane i wykonane zostały mechanizmy i osłona przeciwsłoneczna? Czy zadbano o dostateczną wentylację? Po ocenie konstrukcji wszystkie foteliki zostały zamontowane – przy użyciu bazy Isofix, jak i bez niej – w Oplu Combo oraz w Peugeocie 3008, żeby sprawdzić, jak trudny jest ich montaż w praktyce i czy nie grożą przy nim niebezpieczne pomyłki.
Pozostałe próby dotyczyły m.in. przebiegu pasów, ich zapięcia, jakości tapicerki i komfortu siedzenia. Oceniano poprawność pozycji dziecka w foteliku, skuteczność podparcia mięśni, swobodę ruchów. Test nie obejmował prób zderzeniowych ani innych badań w ekstremalnych warunkach. Uwaga! Przy wyborze fotelika warto zawsze uwzględnić auto, w którym ma on zostać zamontowany – nawet bardzo dobry fotelik może się w określonym modelu auta nie sprawdzić, np. ze względu na wyprofilowanie foteli czy wielkość otworu drzwiowego. Przytaczane ceny fotelików pochodzą z okresu przeprowadzania testów.
Ranking najlepszych fotelików wraz ze szczegółową punktacją dostępny jest dla subskrybentów Premium.