• Podczas wyboru opon do samochodu należy brać pod uwagę nie tylko ich rozmiar, lecz także m.in. nośność opon. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku samochodów o ponadprzeciętnej masie
  • Warto wziąć pod uwagę także własne preferencje i planowany sposób eksploatacji
  • W gamie opon jednej marki może być nawet kilkanaście pasujących do naszego samochodu modeli opon różniących się właściwościami

W miarę jak w ciągu ostatnich lat rosły koszty transportu towarów z Azji, zmniejszały się różnice cenowe pomiędzy oponami klasy premium i oponami klasy budżetowej masowo niegdyś sprowadzanymi z Dalekiego Wschodu. Jednocześnie udoskonalenia, jakim poddawane są kolejne modele opon z górnej półki, nigdy wcześniej nie były tak znaczące, co widać na przykładzie opon marki Goodyear. W efekcie powodów, by wybrać opony najlepsze z dostępnych, jest więcej niż kiedykolwiek.

Parametry opon: na co zwrócić uwagę?

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 pasuje zarówno do dużych i ciężkich pojazdów z silnikami o wysokiej mocy jak i do aut komaktowych Foto: Goodyear
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 pasuje zarówno do dużych i ciężkich pojazdów z silnikami o wysokiej mocy jak i do aut komaktowych

Wybór opon zaczynamy od rozmiaru, który musi być odpowiedni w odniesieniu i do modelu samochodu, i do parametrów felg, które mamy. To jednak nie wszystko, ponieważ musimy wybrać także odpowiedni indeks prędkości i nośności. Co do zasady nośność opon rośnie wraz z rozmiarem, jednak na rynku jest wiele pojazdów, które wymagają opon o zwiększonej, ponadstandardowej wytrzymałości, oznakowanych zazwyczaj indeksem XL. Zastosowanie opon zwykłych w miejsce wzmocnionych może nie dawać żadnych zauważalnych objawów nieprawidłowości, jednak wiąże się z przyspieszonym zużyciem opon, a także zagrożeniem: przeciążona opona może pęknąć w czasie jazdy. Specyficznych opon wymagają zatem ciężkie SUV-y (zwłaszcza z napędem hybrydowym), ale też samochody elektryczne, vany, itp.

Opony do auta na prąd: po prostu wybierz odpowiednią wersję

Co ciekawe, producenci elektryków zasadniczo odeszli od projektowania aut wymagających opon o nietypowych proporcjach czy specyficznych bieżnikach. Dlatego wybór opony jest obecnie znacznie łatwiejszy, bo nie odbiega od zwykłego procesu doboru opon. Jeżeli rozmiar i indeksy opony są zgodne ze specyfikacją pojazdu, to znaczy, że opona może być zamontowana. Warto jednak poświęcić chwilę i sprawdzić parametry mające wpływ na eksploatację pojazdu elektrycznego, czyli opory toczenia czy generowany poziom hałasu zewnętrznego. Te są widoczne na etykiecie dołączonej do opony. Przykładowo opona letnia Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 może być z powodzeniem stosowana zarówno w samochodach klasycznych, jak i elektrycznych i w obu rolach sprawdzi się znakomicie, czego dowodem jest fakt, że ze względu na znakomitą efektywność energetyczną zdobyła tytuł Eco Master w prestiżowym teście magazynu 'Auto Bild'.

Wybierając opony, należy zwrócić także uwagę na specyficzne wymagania samochodu i obręczy: niektóre samochody wymagają stosowania opon typu runflat, często zasadne jest kupno opon w wersji z rantem chroniącym felgę itp.

Opony z górnej półki: co z tego masz?

Najnowocześniejsze rozwiązania techniczne i materiały stosowane w ogumieniu w pierwszej kolejności trafiają do opon marek premium. Wiele z nich ze względu na nieco wyższe koszty produkcji nigdy nie znajdują zastosowania w oponach klasy średniej czy budżetowych lub trafiają do nich wtedy, gdy są już dostępne bardziej zaawansowane rozwiązania. Chodzi zarówno o rozwiązania stosowane przy budowie konstrukcji opony, jak i materiały wykorzystywane do produkcji bieżnika odpowiedzialne za przyczepność do nawierzchni, trwałość opony czy też opory toczenia. Z tego względu kierowcy, którzy decydują się na kupno opon z górnej półki, mogą liczyć nie tylko na najwyższy komfort jazdy i najwyższy poziom bezpieczeństwa, ale i na to, że znaczna część zainwestowanych pieniędzy zwróci się w czasie późniejszej eksploatacji opon. Z jednej strony oszczędności mogą wynikać z niższych oporów toczenia, które mogą obniżyć zużycie paliwa i wygenerować kilkaset złotych oszczędności, a z drugiej z niższego kosztu przejechanego kilometra, jeżeli wyróżniająca cechą opony jest bardzo wysoki przebieg. Różnica kilkuset złotych przy zakupie może zwrócić się z nawiązką, jeżeli opona przejedzie dwa sezony dłużej niż jej tańszy konkurent.

Jaki model opony do mojego samochodu?

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – opona premium Foto: Goodyear
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – opona premium

Decydując się na opony marki premium, jak np. Goodyear, wciąż w wielu wypadkach mamy do wyboru dwa albo trzy modele opon. Praktyka wskazuje na to, że bez względu na to, który wybierzemy, będziemy zadowoleni z jakości ogumienia i komfortu jazdy na dobrych oponach, niemniej warto wybrać ogumienie, które najbardziej pasuje do naszego auta i stylu jazdy. Przykładowo, decydując się na model Goodyear EfficientGrip Performance 2, możemy liczyć na wyjątkową trwałość – producent wydłużył przebieg, jaki można pokonać na tych oponach, aż o 50 proc. w porównaniu do poprzedniego modelu. Jeśli efektywność kosztowa oraz zrównoważone osiągi i bezpieczeństwo są naszym priorytetem, będzie to doskonały wybór. Jeśli jednak zależy nam na najwyższych możliwych osiągach oferowanych przez ogumienie przy najwyższych prędkościach zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni, być może optymalnym wyborem będzie Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Nie bez powodu Opona Eagle F1 Asymmetric 6, która zadebiutowała na rynku wiosną 2022, zwyciężyła już w najważniejszych testach porównawczych, np. testerzy redakcji Auto Bild wystawili oponie ocenę "wzorową". Opona ta, warto podkreślić, jest dostosowana także do najwyższych wymagań pojazdów z napędem elektrycznym. Zapewnia on doskonałą trakcję w autach z wysokim momentem obrotowym i wybitną skuteczność hamowania także w pojazdach o wysokiej masie. Jest to w ogóle bardzo uniwersalny model dostosowany do użytku zarówno w kompaktowych hatchbackach, poprzez crossovery, sportowe sedany, coupe, aż po duże limuzyny.