Auto Świat Porady Czas zmienić opony. Tylko na jakie - zimówki, czy całoroczne? Odpowiedz na 7 pytań, a wybór stanie się prostszy

Czas zmienić opony. Tylko na jakie - zimówki, czy całoroczne? Odpowiedz na 7 pytań, a wybór stanie się prostszy

Materiał komercyjny na zlecenie marki
Goodyear

Coraz więcej polskich kierowców decyduje się na opony całoroczne, zachwalając ich uniwersalność. Z drugiej strony nie brakuje tych, którzy przekonują, że w naszym klimacie najlepszym wyborem są jednak opony sezonowe. Komu wierzyć? Aby podjąć dobrą decyzję, trzeba wziąć pod uwagę 7 ważnych kwestii.

Czas zmienić opony. Tylko na jakie - zimówki, czy całoroczne? Odpowiedz na 7 pytań, a wybór stanie się prostszy
Goodyear
Czas zmienić opony. Tylko na jakie - zimówki, czy całoroczne? Odpowiedz na 7 pytań, a wybór stanie się prostszy

Wybór między oponami sezonowymi a całorocznymi nie sprowadza się do kwestii bezpieczeństwa. I jeden i drugi typ gwarantuje bezpieczną jazdę. Współczesne opony całoroczne zostały w ostatnich latach tak dopracowane, że w niczym nie przypominają modeli sprzed 10 lat. Zmieniły się też opony sezonowe – współczesne zimówki z górnej półki gwarantują zaskakujące doświadczenia podczas jazdy w zimowych warunkach, a dobre opony letnie zapewniają niezwykłą wręcz przyczepność latem. Co zatem wybrać?

Oto, na co trzeba zwrócić uwagę.

Opony zimowe z górnej półki, takie jak Goodyear UltraGrip Performance 3, oferują mocne osiągi i pewność prowadzenia podczas jazdy w zimowych warunkach
Opony zimowe z górnej półki, takie jak Goodyear UltraGrip Performance 3, oferują mocne osiągi i pewność prowadzenia podczas jazdy w zimowych warunkachŻródło: Goodyear

Gdzie mieszkasz?

Na pytanie, jaka jest idealna opona na zimę, inaczej odpowie mieszkaniec terenów górskich, a inaczej "mieszczuch" z centralnej Polski. Zima klimatologiczna (to czas, w którym średnie dobowe temperatury spadają poniżej 0℃) w Polsce może trwać około jednego miesiąca nad morzem i na zachodzie kraju, do 3-4 miesięcy na północnym wschodzie, a w Tatrach nawet do 6 miesięcy. Łagodniejsze dla naszych samochodów są też zimy w miastach. Dlatego, jeśli mieszkasz w mieście, opony całoroczne mogą być propozycją dla ciebie.

W miastach, nawet przy mocnym uderzeniu zimy, ulice doprowadzane są do porządku przez służby miejskie, rozwijane prędkości są mniejsze, jazda, choćby z racji korków, mniej dynamiczna. W takim układzie opony całoroczne gwarantują gotowość na każdą pogodę przez cały rok. Opony całoroczne premium, sprawdzone w niezależnych testach, jak np. Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, zapewnią nam i odpowiedni poziom komfortu, i bezpieczeństwa.

Nieco inaczej jest, gdy mieszkamy poza miastem, na wsi czy w górach. Wszędzie tam, gdzie "zima lubi zaskakiwać drogowców", opony sezonowe będą lepszym wyborem.

Jaki masz samochód?

Czy opony całoroczne są odpowiednie wyłącznie do małych aut z silnikami o niewielkiej mocy? Absolutnie nie, mogą być bez problemu używane także w dużych i bardzo mocnych samochodach klasy premium, świetnie sprawdzają się także w przypadku aut wyposażonych w napędy elektryczne. Mowa oczywiście o oponach całorocznych z wyższej półki. W przypadku opony całorocznej Goodyear Vector 4Season Gen-3, uniwersalność oraz dobre osiągi wynikają z zastosowania trzech kluczowych technologii, które wzajemnie się uzupełniają.

To system Snow Grip, który gwarantuje dobrą przyczepność na śniegu. Opiera się on na gęstej sieci lameli w centralnej części bieżnika. Z kolei technologia Dry Handling, w postaci mocnych, masywnych klocków bieżnika w szczytowej i barkowej części opony, odpowiada za pewne prowadzenie na suchej nawierzchni. Do kompletu dochodzi technologia Aqua Control — rozwiązanie, które skutecznie chroni przed aquaplaningiem w różnych warunkach pogodowych, od letnich ulew, przez jesienną słotę, aż po zimowe roztopy. System głębokich i szerokich rowków zapewnia efektywne odprowadzanie wody, jednocześnie zwiększając przyczepność na mokrej nawierzchni.

Jeśli jednak jeździcie dużo, w miejsca o zróżnicowanym krajobrazie, do tego dynamicznie wykorzystujecie potencjał swojego samochodu, wtedy warto pomyśleć o oponach sezonowych. Dobre opony sezonowe przesuwają granice przyczepności nieco dalej.

Dobre opony całoroczne, jak Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, mogą być bez problemu używane także w dużych, drogich i bardzo mocnych samochodach klasy premium i w autach z napędem elektrycznym
Dobre opony całoroczne, jak Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, mogą być bez problemu używane także w dużych, drogich i bardzo mocnych samochodach klasy premium i w autach z napędem elektrycznymŻródło: Goodyear

Jak daleko jeździsz?

Większość kierowców w Polsce przejeżdża rocznie ok. 20 tys. km. Jeśli jesteśmy poniżej tej średniej, to mamy kolejny powód do wyboru opon całorocznych. Dla tych, którzy jeżdżą dużo i daleko, korzyść finansowa z posiadania jednego kompletu opon całorocznych nie będzie duża, bo mówiąc kolokwialnie, szybko je zużyją.

Długie odległości pokonywane autem mają też znaczenie z innego powodu: opony sezonowe zapewniają lepsze odczucia z jazdy, pozwalają na szybsze wykonywanie manewrów, a także na skrócenie drogi hamowania.

W takim wypadku wybór dobrych zimowek, jak na przykład Goodyear UltraGrip Performance 3, nagradzanych w różnych niezależnych testach m.in. Auto Bild i ADAC, ma pełne uzasadnienie.

Jaki masz styl jazdy?

Jeżeli preferujemy defensywny styl jazdy, potrafimy unikać gwałtownych manewrów takich jak awaryjne hamowanie czy "ratunkowe" omijanie przeszkód, nie musimy ograniczać naszego wyboru do opon zimowych i letnich – te całoroczne zapewnią nam odpowiedni komfort. Gdy jednak preferujemy dynamiczny styl jazdy, opony sezonowe będą lepszym wyborem.

Są drogi, na których zimowym standardem jest śnieg, a nawet lód. Im więcej kilometrów pokonujemy po takich drogach, tym większe uzasadnienie mają zimą typowe opony zimowe.
Są drogi, na których zimowym standardem jest śnieg, a nawet lód. Im więcej kilometrów pokonujemy po takich drogach, tym większe uzasadnienie mają zimą typowe opony zimowe.Żródło: Goodyear

Gdzie jeździsz?

Na wybór opon wpływa nie tylko kwestia tego, gdzie mieszkamy, ale także, w jakie rejony podróżujemy. Nie wszystkie drogi utrzymywane są w najwyższym standardzie. O ile w mieście można liczyć na czarny asfalt przez większą część zimy, to są drogi, na których zimowym standardem jest śnieg, a nawet lód. Im więcej kilometrów pokonujemy po takich drogach, tym większe uzasadnienie mają zimą typowe opony zimowe.

Czy lubisz odwiedzać serwis w szczycie sezonu?

To bardzo dobre pytanie, szczególnie w kontekście decyzji o wyborze opon całorocznych. Jednym z powodów, dla których kierowcy się na nie decydują, jest chęć uniknięcia sezonowych wizyt w serwisach wulkanizacyjnych. Warto jednak pamiętać, że posiadanie opon całorocznych nie zwalnia nas całkowicie z obowiązku dbania o ich stan i regularnych kontroli.

Podczas sezonowych wymian serwisanci mają okazję zwrócić uwagę na istotne kwestie, takie jak nierównomierne zużycie bieżnika, uszkodzenia ścian bocznych czy niewłaściwe ciśnienie w oponach. W przypadku opon całorocznych te obowiązki spadają na kierowcę, dlatego eksperci Goodyear zalecają okresową kontrolę w serwisie w dogodnym dla siebie terminie poza szczytem sezonu, połączoną z wyważeniem kół oraz rotacją opon pomiędzy osiami.

Dlaczego to takie ważne? Regularna kontrola pozwala wykryć uszkodzenia, które mogą być niewidoczne na pierwszy rzut oka. Z kolei rotacja kół na osiach pozwala zniwelować różnice w zużyciu bieżnika wynikające z użytkowania ogumienia. Nieproporcjonalnie starty bieżnik ma znaczny wpływ na komfort prowadzenia, jak również bezpieczeństwo na drodze. Może skutkować pogorszoną przyczepnością, nierównym hamowaniem oraz zwiększonym ryzykiem utraty kontroli, szczególnie w trudnych warunkach, takich jak ulewny deszcz.

Posiadanie opon całorocznych nie oznacza, że nie musimy odwiedzać serwisu. Możemy to jednak zrobić w dogodnym dla nas czasie - unikając kolejek w szczycie sezonu.
Posiadanie opon całorocznych nie oznacza, że nie musimy odwiedzać serwisu. Możemy to jednak zrobić w dogodnym dla nas czasie - unikając kolejek w szczycie sezonu.Żródło: Goodyear

Rotacja opon wydłuża trwałość całego kompletu, zapewniając równomierne obciążenie i zużycie bieżnika wszystkich kół. Dzięki temu ogumienie posłuży nam dłużej, co pozwala zaoszczędzić pieniądze.

Jaki jest twój budżet?

Matematyka jest prosta dwa to więcej niż jeden. Gdy zdecydujemy się na opony całoroczne, mamy jeden komplet opon, co przy niewielkich przebiegach oznacza niższe koszty. Odpada też kwestia przechowywania drugiego kompletu opon czy kół. Z drugiej strony, opony całoroczne trzeba wymieniać dwa razy częściej. W przypadku przeciętnego kierowcy oznacza to konieczność kupna nowego kompletu co 2-3 lata. Warto więc policzyć, ile kilometrów przejeżdżamy średnio w roku naszym autem, zanim podejmiemy decyzję "sezonowe czy całoroczne".

Czy wiesz, że:

  • opony całoroczne, które są oznaczone symbolem 3PMSF, takie jak np. Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, z formalnego punktu widzenia są oponami zimowymi. To oznacza, że ich użytkownicy mogą cieszyć się ich uniwersalnością przez cały rok bez względu na to, gdzie jeżdżą.
  • opony całoroczne są coraz lepsze. W tegorocznym porównawczym teście opon całorocznych w rozmiarze 205/55R16 przeprowadzonym przez niemiecki automobilklub ADAC, po raz pierwszy w historii tych testów zwycięska opona całoroczna zasłużyła na ogólną ocenę "dobrą" potwierdzającą brak słabych punktów. Ta opona to Goodyear Vector 4Seasons Gen-3.
  • najnowsze modele opon zimowych są coraz bardziej wszechstronne i uniwersalne – takie modele jak Goodyear UltraGrip Performance 3 można stosować w niemal wszystkich samochodach, jakie jeżdżą po polskich drogach – od aut małych, poprzez kompakty, vany aż do dużych SUV-ów.
Materiał komercyjny na zlecenie marki
Goodyear