Auto Świat Porady Porównanie luksusowych kamperów - w podróż weź ze sobą dom

Porównanie luksusowych kamperów - w podróż weź ze sobą dom

Autor Piotr Ceran
Piotr Ceran

Porównujemy trzy średniej wielkości kampery Chausson, Knaus i Bürstner. Testujemy ich zachowanie podczas jazdy autostradowej i szosowej. Sprawdzamy komfort ich wnętrz dla czteroosobowej rodziny

Porównanie luksusowych kamperów - w podróż weź ze sobą dom
Zobacz galerię (26)
Archiwum / Auto Bild
Porównanie luksusowych kamperów - w podróż weź ze sobą dom

Jeżeli zamierzacie włożyć wszystkie swoje oszczędności w remont domu, to w żadnym wypadku nie pokazujcie swoim dzieciom żadnego z trzech prezentowanych tu kamperów. Dzieciaki będą tak długo jęczeć, aż wreszcie zrezygnujecie z projektu budowlanego i wydacie całą zgromadzoną kasę na zakup jednego z takich pojazdów.

Wszystkie dzieci uwielbiają bowiem takie pełne przygód wyjazdy wakacyjne w domkach na kołach. Podróż i nocleg w kamperze to przecież pasmo atrakcji. A ile możliwości wyboru miejsca do spania! Można odpoczywać na górze w sypialni. Równie dobrze, a może nawet jeszcze lepiej sprawdzi się umieszczone z tyłu samochodu piętrowe łóżko w modelu Knaus lub Chausson.

Nasi milusińscy szczególnie lubią łóżko dolne, ponieważ za pomocą małych przesuwnych drzwi można je przekształcić w tajemniczą kryjówkę. Tej wielkości kampery z sypialniami są najczęściej wybierane przez rodziny z dwójką dzieci w wieku do 13-14 lat. Starsze mniej chętnie jeżdżą w tej konfiguracji, bo w tym wieku wakacyjny wyjazd rodzinny nie jest już cool. Wszystkie testowane auta są wyposażone w kuchnie i spore lodówki, a także w dość przestronne łazienki. Pozostaje zatem spakować swoje rzeczy i z przyjemnością podróżować do celu, jakim będzie malowniczy kemping.

Niestety jazda takim autem w codziennym ruchu drogowym nie przysparza już tyle radości. Zachowują się trochę jak słonie w samochodowym cyrku. Są duże, ciężkie i zużywają spore ilości oleju napędowego. Przy prędkości 130 km/h na autostradzie szybko i bez problemu uzyskujemy wynik ponad 15 l na 100 km. Na bocznych drogach poza autostradą spalanie jest oczywiście mniejsze, chociażby dlatego że duża wysokość samochodu wyhamowuje naszą lekkomyślność.

Niski most, gałęzie sterczące nad drogą, rynny, wykusze, tablice, szyldy – to częste i realne zagrożenia dla całości naszej sypialni. Podczas prowadzenia kampera na takie rzeczy zawsze trzeba zwracać uwagę.

Chausson C 516 Flash - cena od 39 900 euro

Archiwum / Auto Bild

Chausson C 516 Flash - prezentacja

Francuzi zbudowali tę długą na prawie 6 m sypialnię na kołach na bazie Forda Transita z niską ramą i napędem na przód. Główną zaletą tego kampera jest bardzo korzystna cena: 39 990 euro za całość.

Za tę kwotę otrzymamy 125-konny silnik Diesla, ogrzewanie części mieszkalnej na olej napędowy, aneks kuchenny (możliwość przebudowy na dodatkowe łóżka dla dzieci), łóżko piętrowe z tyłu i duży bagażnik, jeżeli złożymy dolne łóżko po wyjęciu materacy. Do jazdy mieliśmy wersję z silnikiem 155 KM (1000 euro ekstra) i kilka innych przyjemnych dodatków, tak że cena poszybowała do 47 500 euro.

Chausson C 516 Flash - prowadzenie

Fordem kieruje się precyzyjnie, a samochód jest dynamiczny. Jednak podwozie Transita musi walczyć z dużą masą nadwozia. W slalomie kierowca ma ciężką robotę. W zamian Transit hamuje lepiej niż Ducato. Może dlatego, że miał opony letnie, a Fiat jeszcze zimówki. Nawet z silnikiem 155-konnym Ford nie jest rakietą, jednak przyśpiesza lepiej niż oba Ducato, a szczyt jego możliwości to 140 km/h. Spalanie przy spokojnej jeździe to 12,5 l/100 km. A hałas? Jest cichszy od przeciwników, ale nie jest cichy.

Chausson C 516 Flash - wyposażenie

Ma wszystko, co potrzeba na długie trasy: prysznic, toaletę, sześć miejsc siedzących, kuchnię z trzypalnikową kuchenką, chłodziarko-zamrażarkę, dużą szafę na ubrania i szykowne oświetlenie LED. „Bardzo francuskie” – brzmi slogan reklamowy Chausson.

Dotyczy to również jakości wykończenia. Nie jest ona zła, ale daje się zauważyć niedoróbki. Materiały są mniej luksusowe i nie wszystko jest dokładnie spasowane. I tak np. lamelkowe drzwi do łazienki wypadły z prowadnicy, a klapa schowka otarła obicie ściany. Zamiast plisowanego przyciemnienia w kokpicie (600 euro dopłaty) jest zwykła zasłonka. Ma to jednak plusy. Plisy są wprawdzie ładniejsze, ale wymagają większej dbałości.

Chausson C 516 Flash - nasza opinia

Chausson jest o pół metra krótszy od przeciwników, ale wewnątrz się tego nie zauważa. Przeszkadzać może raczej częściowo niedbałe wykończenie, ale cena jest kusząca. Mocniejszy silnik kosztuje dodatkowe 1000 euro i to sensowna inwestycja, bo z tym silnikiem kamper zachęca do dynamicznej jazdy. Chausson jest zwycięzcą w kategorii cenowej.

Knaus Sky Traveller 600 DKG - cena od 53 490 euro

Archiwum / Auto Bild

Knaus Sky Traveller 600 DKG - prezentacja

Przemyślany, ładny i najwyższej jakości. Niestety również najdroższy. Testowany model to wersja z silnikiem 130 KM, pakietem Sky-Traveller z moskitierą w drzwiach i elektrycznie sterowanym oknem dachowym.

Poza tym luksusowa lodówka, markiza… – lista dodatków zdaje się nie mieć końca. Dlatego cena urosła do 63 511 euro. Fiat Ducato mierzy 6,49 m, a nadwozie ma dach z tworzywa GKF, który powinien przetrwać gradobicie.

Wehikuł idealny dla czterech osób. Pomieści sześć, jeżeli aneks kuchenny – co jest czasochłonne – zostanie zamieniony w łóżko. DKG w nazwie oznacza garaż. To wielkie słowo na bagażnik z tyłu pojazdu, w którym można umieścić mały motorower.

Knaus Sky Traveller 600 DKG - prowadzenie

Nawet nie chcemy myśleć o silniku 115-konnym, bo już nasza mocniejsza wersja na lekkich wzniesieniach toczyła pojedynki z TIR-ami. Wielki Ducato nie jest cichy, a to za sprawą silnika i odgłosów wiatru. Przy prędkości 120 km/h szybko rezygnujemy z prób prowadzenia rozmowy, z siedzącymi z tyłu lepiej komunikować się przez telefon.

Podczas wolniejszej jazdy nie ma takiego problemu, a w tym przypadku wystarczy mu ok. 13 l paliwa na 100 km. Ze względu na wysoki środek ciężkości i dużą masę w zakrętach porusza się ociężale. Jednak dzięki małemu rozstawowi osi w slalomie jest łatwy do opanowania.

Knaus Sky Traveller 600 DKG - wyposażenie

Chociaż najdroższy, nie jest bez wad. W czasie jazdy np. stuka pokrywa kuchenki gazowej. Jednak wszystkie urządzenia są najsubtelniejsze w całym porównaniu. Wykończenie pierwsza klasa.

Ładne powierzchnie, miłe detale, dobry dostęp do zbiornika z wodą i ściekami w podłodze pojazdu, ładne krany i duży blat kuchenny. Można byłoby poprawić klapy i drzwi, które nie zaskakują automatycznie przy zamykaniu. Jeśli przed ruszeniem zapomnimy je zamknąć, to na pierwszym zakręcie usłyszymy ogromny hałas.

Knaus Sky Traveller 600 DKG - nasza opinia

Nawet jeżeli jeździ wolniej niż Chausson i jest o wiele droższy to jego przemyślanai solidna konstrukcja przekonała nas. Również dizajn jest wspaniały. Zamiast niepraktycznych trików są przemyślane i nowoczesne rozwiązania. Jest to skompresowany kamper marzeń. Irytująca jest jednak niekończąca się lista wyposażenia dodatkowego.

Bürstner Argos Time A650 - cena od 47 950 euro

Archiwum / Auto Bild

Bürstner Argos Time A650 - prezentacja

Inaczej niż konkurenci, Argos Time ma duże łóżko na dole oraz podobne w sypialni. Dzięki temu jest sporo miejsca dla dzieci. Na górze jest bardzo przyjemnie za sprawą okna dachowego, przez które możemy oglądać gwiazdy.

Mierzący 6,48 m Bürstner Argos Time ma również wersję 660 z łóżkami piętrowymi, jak u testowanych konkurentów. Jeżeli chodzi o pierwsze wrażenie, jakość i cenę, Bürstner plasuje się między nimi. Nie do zaakceptowania jest to, że po drugim pachołku w slalomie z mocowań z tyłu pojazdu wypadają butle z gazem i walają się po podłodze.

Bürstner Argos Time A650 - prowadzenie

Mimo silnika o takiej samej mocy jest on bardziej żwawy niż Knaus, gdyż jest o 40 kg lżejszy. Maksimum to 130 km/h. Do takiej prędkości potrzebuje jednak długiego rozbiegu. Musieliśmy przerwać slalom z powodu pecha z butlami gazowymi, ale wiemy, że z większym rozstawem osi nie pokonuje tak żwawo zakrętów jak Knaus.

Ma za to lepszą trakcję. Oba mają mniejszy promień skrętu niż Chausson-Ford. Bürstner również jest spragniony i przy przeciętnej jeździe spala 13 l/100 km. Męczą instrumenty trudne do odczytania przy wyłączonych światłach. Do tego dochodzą niestety wyraźny odgłos pracy silnika i niezbyt komfortowa amortyzacja.

Bürstner Argos Time A650 - wyposażenie

Seryjne obejmuje wysuwany stopień i dach z GKF. Jest też ładna łazienka z małą obracaną umywalką. Prysznic znajduje się oddzielnie. Dla dorosłych, którzy niezbyt chętnie wspinają się po drabinkach, rozkoszą będzie podwójne łóżko z tyłu.

Kuchnia jest wyposażona w trójpalnikową kuchenkę, ale nie ma właściwie powierzchni do przygotowywania posiłków. Jest dwanaście zamykanych schowków, a po przemeblowaniu aneksu kuchennego można uzyskać kolejne łóżko (łącznie jest pięć miejsc sypialnych). Niestety również tu przy zamykaniu drzwi nie zatrzaskują się automatycznie.

Bürstner Argos Time A650 - nasza opinia

Być może był to pech, chociaż raczej błąd konstrukcyjny. W slalomie z mocowań oderwały się butle z gazem, dlatego musieliśmy przyznać niższą ocenę. Poza tym Bürstner jest dobrze zrobionym kamperem i walczyłby z Chausson o drugie miejsce. Ma podobny do niego wygląd wnętrza, ale staranniejsze wykonanie i lepsze materiały. Ma też trochę więcej miejsca.

Który kamper będzie lepszym wyborem - nasza opinia

Byłoby sporym zaskoczeniem, gdyby najdroższy kamper w tym zestawieniu nie wygrał naszego porównania. Ale zaskoczenia nie ma – Knaus Sky Traveller znalazł się zatem na najwyższym stopniu podium, przed Bürstnerem i Chausson.

Drugie miejsce przypadłoby Bürstnerowi, ale niewystarczające mocowanie butli z gazem sprawiło, że spadł na trzecią pozycję. Francuski pojazd jest bez wątpienia zwycięzcą w kategorii cena do oferty.

Chausson jest o blisko 8000 euro tańszy od Bürstnera, a dobrych 13 000 euro brakuje mu jeszcze do podstawowego wariantu Knausa. Rodzina 2+2, po dokupieniu kilku przemyślanych dodatków oraz zaakceptowaniu paru usterek w wykończeniu, mogłaby wygodnie za najmniejsze pieniądze spędzić nawet długie wakacje. Dodatkowo cieszy mocny silnik.

Autor Piotr Ceran
Piotr Ceran
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków