- W tunelu – tak jak na autostradzie – nie wolno cofać ani zawracać. Nie wolno też się zatrzymywać
- W tunelu obowiązują przepisy regulujące minimalny odstęp pomiędzy pojazdami
- Kierowcy w tunelu na zakopiance często przekraczają dozwoloną prędkość - "rekordzista" na liczniku miał 201 km/h
- Od 30 czerwca kierowcy będą mogli korzystać z nowego tunelu pod Świną, który znacznie ułatwi komunikację po Świnoujściu, nie trzeba będzie korzystać z promów
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Jazdę w tunelu regulują przepisy zakazujące w takim miejscu niektórych manewrów. Zdarzenie drogowe w tunelu to wielki problem, bo z racji ograniczonej przestrzeni i braku dostępu z powietrza w wielu wypadkach trudniej jest dotrzeć z pomocą do ofiar, trudniej jest też udrożnić przejazd. Najgorsze, co może się przytrafić w tunelu, to pożar – wtedy nie tylko ogień, ale i toksyczne substancje powstające w wyniku spalania stają się śmiertelnym zagrożeniem dla ludzi w promieniu wielu setek metrów. Stąd liczne ograniczenia obowiązujące kierowców w tunelach.
Skąd wiesz, że wjeżdżasz w tunel?
O tym, że wjeżdżamy do tunelu, informuje znak drogowy. Nie ma znaku? Znaczy, że to nie tunel, ale np. szerszy wiadukt. W przypadku tuneli dłuższych niż 500 m pod znakiem informującym o początku tunelu znajduje się tabliczka, która podaje jego długość. Nie ma tabliczki? Znaczy, że tunel jest krótszy niż 500 m. Przepis mówi:
Tunel – budowla na drodze, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.
Odstęp w tunelu
Poza obszarem zabudowanym (tylko poza obszarem zabudowanym!) obowiązuje przepis nakazujący zachowanie minimalnego odstępu pomiędzy pojazdami. Kierowca samochodu osobowego ma zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu co najmniej 50 m.
Poza obszarem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej 500 m, kierujący pojazdem jest obowiązany utrzymywać odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż:
1) 50 m – jeżeli kieruje pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusem;
2) 80 m – jeżeli kieruje zespołem pojazdów lub pojazdem niewymienionym w pkt 1."
Organ zarządzający ruchem na drogach może zmniejszyć lub zwiększyć za pomocą znaków drogowych dopuszczalny odstęp, o którym mowa w ust. 4, w zależności od obowiązującej w tunelu dopuszczalnej prędkości.
Uwaga: gdy w tunelu tworzy się korek, należy zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu minimum 5 metrów! Ten przepis obowiązuje w każdym tunelu – także w terenie zabudowanym. Warto się do tego stosować dla własnego bezpieczeństwa i zdrowia. Podjeżdżanie pod cudzą rurę wydechową może skończyć się… zaczadzeniem.
Kierujący pojazdem w tunelu, podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego, jest obowiązany zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 5 m.
Jazda w tunelu: czego nie wolno?
W tunelu nie wolno zawracać i cofać. W tunelu nie wolno też zatrzymywać się – tego ostatniego nie należy mylić z zatrzymaniem wynikającym z sytuacji drogowej, a więc gdy np. stoimy w korku – to jest z oczywistych względów dozwolone. Nie wolno zatrzymywać się, aby wypuścić pasażera, by sięgnąć do bagażnika, by wyjść za potrzebą itp.
Jazda w tunelu: jak świecić?
Dochodzimy do głupich przepisów, a właściwie do… braku aktualnego, dostosowanego do realiów przepisu.
Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
Z tego wynika, że w tunelu… dozwolone jest używanie świateł do jazdy dziennej! Tak jest, ponieważ w tunelu co do zasady nie mamy do czynienia z ograniczoną przejrzystością powietrza. Tymczasem włączenie świateł do jazdy dziennej oznacza, że nie świecą się tylne światła pozycyjne, a jako że może być ciemno nawet w środku dnia, łatwo o najechanie na poprzedzający, nieoświetlony pojazd.
Rada: niezależnie od przepisów ZAWSZE w tunelu należy jeździć z włączonymi światłami mijania – nie światłami do jazdy dziennej!
Wjazd do tunelu: uważaj na oznakowanie
Przed wjazdem do tunelu instalowane są nie tylko znaki mówiące o jego długości, dozwolonej prędkości itp., ale też często sygnalizacja świetlna. Może się zdarzyć, że z powodu zatoru, kolizji albo kłopotów z wentylacją przed wjazdem do tunelu na sygnalizatorze wyświetlane jest czerwone światło – wtedy pod żadnym pozorem nie wolno wjeżdżać do tunelu.