- W tunelu – tak jak na autostradzie – nie wolno cofać ani zawracać. Nie wolno też się zatrzymywać
- W tunelu obowiązują przepisy regulujące minimalny odstęp pomiędzy pojazdami
- Kierowcy w tunelu na zakopiance często przekraczają dozwoloną prędkość - "rekordzista" na liczniku miał 201 km/h
- Od 30 czerwca kierowcy będą mogli korzystać z nowego tunelu pod Świną, który znacznie ułatwi komunikację po Świnoujściu, nie trzeba będzie korzystać z promów
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Jazdę w tunelu regulują przepisy zakazujące w takim miejscu niektórych manewrów. Zdarzenie drogowe w tunelu to wielki problem, bo z racji ograniczonej przestrzeni i braku dostępu z powietrza w wielu wypadkach trudniej jest dotrzeć z pomocą do ofiar, trudniej jest też udrożnić przejazd. Najgorsze, co może się przytrafić w tunelu, to pożar – wtedy nie tylko ogień, ale i toksyczne substancje powstające w wyniku spalania stają się śmiertelnym zagrożeniem dla ludzi w promieniu wielu setek metrów. Stąd liczne ograniczenia obowiązujące kierowców w tunelach.
Skąd wiesz, że wjeżdżasz w tunel?
O tym, że wjeżdżamy do tunelu, informuje znak drogowy. Nie ma znaku? Znaczy, że to nie tunel, ale np. szerszy wiadukt. W przypadku tuneli dłuższych niż 500 m pod znakiem informującym o początku tunelu znajduje się tabliczka, która podaje jego długość. Nie ma tabliczki? Znaczy, że tunel jest krótszy niż 500 m. Przepis mówi:
Odstęp w tunelu
Poza obszarem zabudowanym (tylko poza obszarem zabudowanym!) obowiązuje przepis nakazujący zachowanie minimalnego odstępu pomiędzy pojazdami. Kierowca samochodu osobowego ma zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu co najmniej 50 m.
Uwaga: gdy w tunelu tworzy się korek, należy zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu minimum 5 metrów! Ten przepis obowiązuje w każdym tunelu – także w terenie zabudowanym. Warto się do tego stosować dla własnego bezpieczeństwa i zdrowia. Podjeżdżanie pod cudzą rurę wydechową może skończyć się… zaczadzeniem.
Jazda w tunelu: czego nie wolno?
W tunelu nie wolno zawracać i cofać. W tunelu nie wolno też zatrzymywać się – tego ostatniego nie należy mylić z zatrzymaniem wynikającym z sytuacji drogowej, a więc gdy np. stoimy w korku – to jest z oczywistych względów dozwolone. Nie wolno zatrzymywać się, aby wypuścić pasażera, by sięgnąć do bagażnika, by wyjść za potrzebą itp.
Jazda w tunelu: jak świecić?
Dochodzimy do głupich przepisów, a właściwie do… braku aktualnego, dostosowanego do realiów przepisu.
Z tego wynika, że w tunelu… dozwolone jest używanie świateł do jazdy dziennej! Tak jest, ponieważ w tunelu co do zasady nie mamy do czynienia z ograniczoną przejrzystością powietrza. Tymczasem włączenie świateł do jazdy dziennej oznacza, że nie świecą się tylne światła pozycyjne, a jako że może być ciemno nawet w środku dnia, łatwo o najechanie na poprzedzający, nieoświetlony pojazd.
Rada: niezależnie od przepisów ZAWSZE w tunelu należy jeździć z włączonymi światłami mijania – nie światłami do jazdy dziennej!
Wjazd do tunelu: uważaj na oznakowanie
Przed wjazdem do tunelu instalowane są nie tylko znaki mówiące o jego długości, dozwolonej prędkości itp., ale też często sygnalizacja świetlna. Może się zdarzyć, że z powodu zatoru, kolizji albo kłopotów z wentylacją przed wjazdem do tunelu na sygnalizatorze wyświetlane jest czerwone światło – wtedy pod żadnym pozorem nie wolno wjeżdżać do tunelu.