Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Prawo jazdy > Czy wiesz, jak jeździć w tunelu? Przepisy, które mogą cię zaskoczyć

Czy wiesz, jak jeździć w tunelu? Przepisy, które mogą cię zaskoczyć

W piątek 30 czerwca udostępniono kierowcom tunel drogowy, który połączył wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Niedawno podano też informacje o tym, jakich wykroczeń dopuszczają się kierowcy w tunelu na zakopiance. Dlatego też warto przypomnieć, że należy sobie zdawać sprawę, że jazda w tunelu wymaga podwyższonej ostrożności, bo każdy wypadek, a nawet kolizja w takim miejscu rodzi szczególne zagrożenie.

Tunel pod Świną
Tunel pod ŚwinąŹródło: GDDKiA
  • W tunelu – tak jak na autostradzie – nie wolno cofać ani zawracać. Nie wolno też się zatrzymywać
  • W tunelu obowiązują przepisy regulujące minimalny odstęp pomiędzy pojazdami
  • Kierowcy w tunelu na zakopiance często przekraczają dozwoloną prędkość - "rekordzista" na liczniku miał 201 km/h
  • Od 30 czerwca kierowcy będą mogli korzystać z nowego tunelu pod Świną, który znacznie ułatwi komunikację po Świnoujściu, nie trzeba będzie korzystać z promów
  • Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu

Jazdę w tunelu regulują przepisy zakazujące w takim miejscu niektórych manewrów. Zdarzenie drogowe w tunelu to wielki problem, bo z racji ograniczonej przestrzeni i braku dostępu z powietrza w wielu wypadkach trudniej jest dotrzeć z pomocą do ofiar, trudniej jest też udrożnić przejazd. Najgorsze, co może się przytrafić w tunelu, to pożar – wtedy nie tylko ogień, ale i toksyczne substancje powstające w wyniku spalania stają się śmiertelnym zagrożeniem dla ludzi w promieniu wielu setek metrów. Stąd liczne ograniczenia obowiązujące kierowców w tunelach.

Skąd wiesz, że wjeżdżasz w tunel?

GDDKiA radzi, jak kierowcy powinni zachować się, jadąc tunelem
GDDKiA radzi, jak kierowcy powinni zachować się, jadąc tunelemŹródło: GDDKiA

O tym, że wjeżdżamy do tunelu, informuje znak drogowy. Nie ma znaku? Znaczy, że to nie tunel, ale np. szerszy wiadukt. W przypadku tuneli dłuższych niż 500 m pod znakiem informującym o początku tunelu znajduje się tabliczka, która podaje jego długość. Nie ma tabliczki? Znaczy, że tunel jest krótszy niż 500 m. Przepis mówi:

Tunel – budowla na drodze, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.

T-1b: tabliczka podająca długość tunelu
T-1b: tabliczka podająca długość tuneluŹródło: Domena publiczna

Odstęp w tunelu

Poza obszarem zabudowanym (tylko poza obszarem zabudowanym!) obowiązuje przepis nakazujący zachowanie minimalnego odstępu pomiędzy pojazdami. Kierowca samochodu osobowego ma zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu co najmniej 50 m.

Poza obszarem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej 500 m, kierujący pojazdem jest obowiązany utrzymywać odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż:

1) 50 m – jeżeli kieruje pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej

nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusem;

2) 80 m – jeżeli kieruje zespołem pojazdów lub pojazdem niewymienionym w pkt 1."

Organ zarządzający ruchem na drogach może zmniejszyć lub zwiększyć za pomocą znaków drogowych dopuszczalny odstęp, o którym mowa w ust. 4, w zależności od obowiązującej w tunelu dopuszczalnej prędkości.

Uwaga: gdy w tunelu tworzy się korek, należy zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu minimum 5 metrów! Ten przepis obowiązuje w każdym tunelu – także w terenie zabudowanym. Warto się do tego stosować dla własnego bezpieczeństwa i zdrowia. Podjeżdżanie pod cudzą rurę wydechową może skończyć się… zaczadzeniem.

Kierujący pojazdem w tunelu, podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego, jest obowiązany zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 5 m.

Jazda w tunelu: czego nie wolno?

W tunelu nie wolno zawracać i cofać. W tunelu nie wolno też zatrzymywać się – tego ostatniego nie należy mylić z zatrzymaniem wynikającym z sytuacji drogowej, a więc gdy np. stoimy w korku – to jest z oczywistych względów dozwolone. Nie wolno zatrzymywać się, aby wypuścić pasażera, by sięgnąć do bagażnika, by wyjść za potrzebą itp.

Jazda w tunelu: jak świecić?

Dochodzimy do głupich przepisów, a właściwie do… braku aktualnego, dostosowanego do realiów przepisu.

Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.

Z tego wynika, że w tunelu… dozwolone jest używanie świateł do jazdy dziennej! Tak jest, ponieważ w tunelu co do zasady nie mamy do czynienia z ograniczoną przejrzystością powietrza. Tymczasem włączenie świateł do jazdy dziennej oznacza, że nie świecą się tylne światła pozycyjne, a jako że może być ciemno nawet w środku dnia, łatwo o najechanie na poprzedzający, nieoświetlony pojazd.

Rada: niezależnie od przepisów ZAWSZE w tunelu należy jeździć z włączonymi światłami mijania – nie światłami do jazdy dziennej!

Wjazd do tunelu: uważaj na oznakowanie

Przed wjazdem do tunelu instalowane są nie tylko znaki mówiące o jego długości, dozwolonej prędkości itp., ale też często sygnalizacja świetlna. Może się zdarzyć, że z powodu zatoru, kolizji albo kłopotów z wentylacją przed wjazdem do tunelu na sygnalizatorze wyświetlane jest czerwone światło – wtedy pod żadnym pozorem nie wolno wjeżdżać do tunelu.

Bezpieczeństwo w tunelu — najważniejsze informacje od GDDKiA

Zasady bezpieczeństwa w tunelu
Zasady bezpieczeństwa w tuneluŹródło: GDDKiA
Zasady bezpieczeństwa w tunelu
Zasady bezpieczeństwa w tuneluŹródło: GDDKiA
Zasady bezpieczeństwa w tunelu
Zasady bezpieczeństwa w tuneluŹródło: GDDKiA
Zasady bezpieczeństwa w tunelu
Zasady bezpieczeństwa w tuneluŹródło: GDDKiA
Zasady bezpieczeństwa w tunelu
Zasady bezpieczeństwa w tuneluŹródło: GDDKiA
Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków