Porady Prawo Światła w samochodzie. Polskie przepisy a praktyka

Światła w samochodzie. Polskie przepisy a praktyka

Od kilkunastu lat, w Polsce obowiązuje nakaz jazdy z włączonymi światłami przez całą dobę. Na naszych drogach pojawia się coraz więcej samochodów, w których światła włączają się automatycznie – niestety, nie zawsze są to światła odpowiednie do aktualnych warunków. Od 2011 roku wszystkie nowe modele muszą być wyposażone w światła do jazdy dziennej, które zazwyczaj włączają się domyślnie.

Światła przeciwmgielne
Best Auto Photo / Shutterstock
Światła przeciwmgielne
  • W Polsce obowiązuje nakaz jazdy z włączonymi światłami przez całą dobę
  • Nowe modele samochodów muszą być wyposażone w światła do jazdy dziennej
  • Niedostosowane automatyczne światła oraz nadużywanie świateł do jazdy dziennej stanowią zagrożenie na drogach
  • Ważne jest zastosowanie odpowiedniego oświetlenia, które nie oślepia innych uczestników ruchu

Wiele pojazdów ma na pokładzie czujniki zmierzchu, które w warunkach niedostatecznej widoczności powinny automatycznie przełączyć oświetlenie ze świateł do jazdy dziennej na światła mijania, ale często, np. podczas mgły lub niewielkiej mżawki, nie reagują one prawidłowo. Tymczasem światła w samochodzie do jazdy dziennej używane po zmroku, w deszczu lub we mgle ze względu na specyficzną geometrię oślepiają jadących z przeciwka, a jednocześnie bardzo słabo świecą na drogę. Nie jest to jednak jedyny problem – ponieważ wraz z nimi nie działają tylne światła pozycyjne, jesteśmy gorzej widoczni dla jadących z tyłu. Nadużywanie świateł do jazdy dziennej to jeden z najbardziej typowych błędów – kierowca tak oświetlonego auta często nie ma pojęcia, że powoduje zagrożenie, a przynajmniej, że jest uciążliwy dla innych.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Rożne rodzaje świateł - jak i kiedy używać?

Poniżej podajemy podstawowe zasady dotyczące korzystania ze świateł na polskich drogach. Uwaga! Przed wyjazdem za granicę lepiej sprawdźcie tamtejsze wymogi – nawet w krajach Unii Europejskiej występują w tej kwestii zróżnicowane uregulowania.

  • Światła mijania: jeździmy na nich obowiązkowo przez całą dobę z wyjątkiem czasu, gdy używamy świateł do jazdy dziennej lub drogowych. Uwaga! Podczas holowania innego auta w pojeździe holującym muszą być włączone światła mijania, światła do jazdy dziennej nawet w warunkach normalnej przejrzystości powietrza nie wystarczą. Z kolei w aucie holowanym powinny być włączone światła pozycyjne, a nie np. awaryjne.
  • Światła drogowe (długie): używamy ich łącznie ze światłami mijania lub zamiast nich na nieoświetlonych drogach w czasie od zmierzchu do świtu – pod warunkiem że nie oślepimy innych kierowców lub kolumn pieszych. Wbrew obiegowej opinii można ich używać też w terenie zabudowanym.
  • Światła do jazdy dziennej: można z nich korzystać wyłącznie w czasie od świtu do zmierzchu i tylko w warunkach dobrej przejrzystości powietrza.
  • Przednie światła przeciwmgłowe: są nieobowiązkowe, można ich używać w czasie zmniejszonej przejrzystości powietrza (łącznie albo zamiast świateł mijania); opcjonalnie na krętej drodze, oznaczonej odpowiednimi znakami (tabliczka T-5 "droga kręta").
  • Tylne światła przeciwmgłowe: są obowiązkowym wyposażeniem auta, ale używamy ich opcjonalnie, gdy widoczność spada poniżej 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący ma obowiązek natychmiast je wyłączyć.
  • Kierunkowskazy: sygnalizujemy nimi nie skręt, lecz zamiar skrętu lub zmiany pasa ruchu.

Przeczytaj też:

Kierowcy nadużywają świateł

Przepisy dopuszczają stosowanie świateł przeciwmgłowych, ale nie są one obowiązkowe, nawet jeśli widoczność spadnie poniżej 50 metrów. Nie warto tego robić w gęstym ruchu, np. w korku. W niektórych krajach, m.in. w Niemczech, z włączonym tylnym światłem przeciwmgłowym nie wolno przekraczać 50 km/h.

Jak wybrać właściwe światła?

Elementy oświetlenia w samochodzie muszą być homologowane. Uwaga! W reflektorach fabrycznie przystosowanych do żarówek halogenowych nie wolno montować lamp ksenonowych ani diod LED – nawet jeśli z takim źródłem światła parametry oświetlenia drogi są zgodne z obowiązującymi wymogami. To grozi zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Wybrane kary za nieprawidłowe używanie świateł w samochodzie

Niewłączenie przez kierującego pojazdem wymaganych świateł w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza200 zł/2 pkt
Nadużywanie sygnałów dźwiękowych lub świetlnych100 zł
Używanie tylnych świateł przeciwmgłowych w warunkach normalnej przejrzystości powietrza100 zł/2 pkt
Jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu200 zł/4 pkt
Jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu100 zł/2 pkt
Jazda bez wymaganych świateł w tunelu, niezależnie od pory doby200 zł/4 pkt
Nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności150-300 zł/3 pkt
Korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami200 zł/3 pkt
Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych100 zł/2 pkt
Umieszczanie w pojeździe ładunku w sposób zasłaniający światła lub urządzenia sygnalizacyjne200 zł

Światła w samochodzie — naszym zdaniem

Właściwe oświetlenie to takie, które nie tylko zapewnia dobrą widoczność, lecz także nie oślepia ani nie wprowadza w błąd innych uczestników ruchu. Niestety, egoistów na drogach nie brakuje.

Światła to podstawa bezpieczeństwa na drodze

Reflektory w samochodzie odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze. Odpowiednie oświetlenie pozwala kierowcy na lepszą widoczność w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak deszcz, mgła czy śnieg, oraz w nocy. Dobrej jakości reflektory nie tylko poprawiają widoczność drogi i potencjalnych przeszkód, ale również sprawiają, że pojazd jest lepiej widoczny dla innych uczestników ruchu. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko kolizji i wypadków, co jest niezwykle istotne dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji