- W Polsce obowiązuje nakaz jazdy z włączonymi światłami przez całą dobę
- Nowe modele samochodów muszą być wyposażone w światła do jazdy dziennej
- Niedostosowane automatyczne światła oraz nadużywanie świateł do jazdy dziennej stanowią zagrożenie na drogach
- Ważne jest zastosowanie odpowiedniego oświetlenia, które nie oślepia innych uczestników ruchu
Wiele pojazdów ma na pokładzie czujniki zmierzchu, które w warunkach niedostatecznej widoczności powinny automatycznie przełączyć oświetlenie ze świateł do jazdy dziennej na światła mijania, ale często, np. podczas mgły lub niewielkiej mżawki, nie reagują one prawidłowo. Tymczasem światła w samochodzie do jazdy dziennej używane po zmroku, w deszczu lub we mgle ze względu na specyficzną geometrię oślepiają jadących z przeciwka, a jednocześnie bardzo słabo świecą na drogę. Nie jest to jednak jedyny problem – ponieważ wraz z nimi nie działają tylne światła pozycyjne, jesteśmy gorzej widoczni dla jadących z tyłu. Nadużywanie świateł do jazdy dziennej to jeden z najbardziej typowych błędów – kierowca tak oświetlonego auta często nie ma pojęcia, że powoduje zagrożenie, a przynajmniej, że jest uciążliwy dla innych.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Rożne rodzaje świateł - jak i kiedy używać?
Poniżej podajemy podstawowe zasady dotyczące korzystania ze świateł na polskich drogach. Uwaga! Przed wyjazdem za granicę lepiej sprawdźcie tamtejsze wymogi – nawet w krajach Unii Europejskiej występują w tej kwestii zróżnicowane uregulowania.
- Światła mijania: jeździmy na nich obowiązkowo przez całą dobę z wyjątkiem czasu, gdy używamy świateł do jazdy dziennej lub drogowych. Uwaga! Podczas holowania innego auta w pojeździe holującym muszą być włączone światła mijania, światła do jazdy dziennej nawet w warunkach normalnej przejrzystości powietrza nie wystarczą. Z kolei w aucie holowanym powinny być włączone światła pozycyjne, a nie np. awaryjne.
- Światła drogowe (długie): używamy ich łącznie ze światłami mijania lub zamiast nich na nieoświetlonych drogach w czasie od zmierzchu do świtu – pod warunkiem że nie oślepimy innych kierowców lub kolumn pieszych. Wbrew obiegowej opinii można ich używać też w terenie zabudowanym.
- Światła do jazdy dziennej: można z nich korzystać wyłącznie w czasie od świtu do zmierzchu i tylko w warunkach dobrej przejrzystości powietrza.
- Przednie światła przeciwmgłowe: są nieobowiązkowe, można ich używać w czasie zmniejszonej przejrzystości powietrza (łącznie albo zamiast świateł mijania); opcjonalnie na krętej drodze, oznaczonej odpowiednimi znakami (tabliczka T-5 "droga kręta").
- Tylne światła przeciwmgłowe: są obowiązkowym wyposażeniem auta, ale używamy ich opcjonalnie, gdy widoczność spada poniżej 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący ma obowiązek natychmiast je wyłączyć.
- Kierunkowskazy: sygnalizujemy nimi nie skręt, lecz zamiar skrętu lub zmiany pasa ruchu.
Przeczytaj też:
- Światła postojowe a pozycyjne – czym się różnią i kiedy ich używać?
- "Tylko na chwilę", czyli co grozi za nieprawidłowe parkowanie na światłach awaryjnych
- Światła przeciwmgielne — kiedy możemy z nich korzystać?
Kierowcy nadużywają świateł
Przepisy dopuszczają stosowanie świateł przeciwmgłowych, ale nie są one obowiązkowe, nawet jeśli widoczność spadnie poniżej 50 metrów. Nie warto tego robić w gęstym ruchu, np. w korku. W niektórych krajach, m.in. w Niemczech, z włączonym tylnym światłem przeciwmgłowym nie wolno przekraczać 50 km/h.
Jak wybrać właściwe światła?
Elementy oświetlenia w samochodzie muszą być homologowane. Uwaga! W reflektorach fabrycznie przystosowanych do żarówek halogenowych nie wolno montować lamp ksenonowych ani diod LED – nawet jeśli z takim źródłem światła parametry oświetlenia drogi są zgodne z obowiązującymi wymogami. To grozi zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
Wybrane kary za nieprawidłowe używanie świateł w samochodzie
Niewłączenie przez kierującego pojazdem wymaganych świateł w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza | 200 zł/2 pkt |
Nadużywanie sygnałów dźwiękowych lub świetlnych | 100 zł |
Używanie tylnych świateł przeciwmgłowych w warunkach normalnej przejrzystości powietrza | 100 zł/2 pkt |
Jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu | 200 zł/4 pkt |
Jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu | 100 zł/2 pkt |
Jazda bez wymaganych świateł w tunelu, niezależnie od pory doby | 200 zł/4 pkt |
Nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności | 150-300 zł/3 pkt |
Korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami | 200 zł/3 pkt |
Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych | 100 zł/2 pkt |
Umieszczanie w pojeździe ładunku w sposób zasłaniający światła lub urządzenia sygnalizacyjne | 200 zł |
Światła w samochodzie — naszym zdaniem
Właściwe oświetlenie to takie, które nie tylko zapewnia dobrą widoczność, lecz także nie oślepia ani nie wprowadza w błąd innych uczestników ruchu. Niestety, egoistów na drogach nie brakuje.
Światła to podstawa bezpieczeństwa na drodze
Reflektory w samochodzie odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze. Odpowiednie oświetlenie pozwala kierowcy na lepszą widoczność w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak deszcz, mgła czy śnieg, oraz w nocy. Dobrej jakości reflektory nie tylko poprawiają widoczność drogi i potencjalnych przeszkód, ale również sprawiają, że pojazd jest lepiej widoczny dla innych uczestników ruchu. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko kolizji i wypadków, co jest niezwykle istotne dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.