• Podczas pomiarów prowadzonych na warszawskich drogach zarejestrowano łącznie 3,3 mln pojazdów
  • W trakcie badań wykonano 61 pomiarów w 42 miejscach na terenie dziesięciu dzielnic miasta
  • W badaniu uwzględniono motocykle, rowery, samochody osobowe, dostawcze oraz pojazdy ciężkie i autobusy

Raport przygotowany na zlecenie warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich nie nastraja optymistycznie. Z zeszłorocznego (pomiary przeprowadzano od czerwca do listopada 2017 roku) badania chwilowej prędkości pojazdów i natężenia ruchu jednoznacznie wynika, że po stołecznych ulicach rzadko poruszamy się zgodnie z przepisami dotyczącymi dopuszczalnej prędkości jazdy. Na niektórych odcinkach prędkość przekracza nawet ponad 95 proc. kierowców.

Po Warszawie podróżujemy zdecydowanie za szybko. Jan Zieliński z Heller Consult podkreśla w raporcie: „Stwierdzono ponad 1,8 mln przekroczeń prędkości dopuszczalnej stanowiących 56% wszystkich zarejestrowanych pojazdów, z czego 1 mln dotyczył przekroczeń o ponad 10 km/h (ponad 30% wszystkich pojazdów)”. Na tym jednak nie koniec.

Podczas pomiarów stwierdzono, że aż 12 tys. kierowców przekroczyło dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h. A to wiąże się z ryzykiem utraty prawa jazdy. Nie zabrakło przy tym rekordzistów. Na moście Poniatowskiego gdzie obowiązuje 50 km/h zarejestrowano 146,1 km/h w stronę ronda de Gaulle’a i 180 km/h w kierunku ronda Waszyngtona. Podczas pomiarów w tunelu Wisłostrady zmierzono zaś rekordzistów pędzących z prędkością ponad 172 km/h.

Pomiary przekroczenia prędkości w Warszawie w 2017 roku

Choć kierowców przekraczających prędkość o ponad 50 km/h jest najmniej to i tak przeraża skala wykroczeń. W wybranych lokalizacjach (m.in. most Poniatowskiego czy tunel Wisłostrady) zwykle przekraczano prędkość o co najmniej 21 – 50 km/h. Ma to oczywiście przełożenie na średnią prędkość przejazdu danymi odcinkami dróg. Na ulicy Nowokijowskiej odnotowano najwyższą średnią czyli 73,4 km/h. Najniższą zarejestrowano zaś na ulicy Gniewkowskiej – nieco ponad 25 km/h.

Kluczową kwestią staje się znalezienie skutecznego rozwiązania zmuszającego kierowców do wolniejszej jazdy. Jednym z pomysłów ZDM jest wprowadzenie systemu odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu Wisłostrady oraz na moście Poniatowskiego. Przy okazji rozważane jest podniesienie limitu dopuszczalnej prędkości w tunelu z 50 km/h do 70 km/h o ile zostanie zainstalowany system pomiaru. A to wciąż nie jest przesądzone.