REKLAMA
Auto Świat Porady Prawo Sprzedajesz zepsuty samochód? Kupujący może do ciebie wrócić!

Sprzedajesz zepsuty samochód? Kupujący może do ciebie wrócić!

Prawo chroniące kupujących samochody używane jest takie, że najlepiej napisać w ogłoszeniu: "Sprzedam auto. Powypadkowe, rdzewiejące i zepsute". Jeśli tak napiszesz, ryzyko kłopotów po sprzedaży samochodu jest znikome. Niestety, aby dobrze sprzedać auto, w ogłoszeniu zalety pojazdu muszą przeważać nad mankamentami. To z kolei może oznaczać, że za parę miesięcy, rok czy dwa twój klient wróci z żądaniem: "zapłać za naprawę, zwróć część pieniędzy albo zabierz ten samochód z powrotem". Wyjaśniamy, jak to działa i co zrobić, aby jednak uniknąć kłopotów.

Sprzedajesz zepsuty samochód? Kupujący może do ciebie wrócić!
Zyn Chakrapong / Shutterstock
Sprzedajesz zepsuty samochód? Kupujący może do ciebie wrócić!
  • Każdy sprzedawany przedmiot jest objęty rękojmią sprzedawcy. Używany samochód także
  • Sprzedawca używanego samochodu lub innego przedmiotu domyślnie odpowiada za jego wady przez dwa lata od transakcji
  • Popularna formułka, która mówi, że "kupujący zapoznał się ze stanem pojazdu", w żaden sposób nie wyklucza późniejszej odpowiedzialności sprzedawcy względem kupującego
  • W przypadku transakcji pomiędzy dwiema osobami fizycznymi można działanie rękojmi ograniczyć. Ale i to nie pomoże nieuczciwemu sprzedawcy!
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Aktualne przepisy mówiące o rękojmi, czyli regulujące odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego, obowiązują od lat. Jednak dopiero od niedawna widać wyraźnie, że rośnie świadomość kupujących, a i sądy nie obawiają się "puścić handlarza z torbami". Coraz częściej pojawiają się doniesienia o wyrokach zasądzających wielotysięczne kwoty, jakie sprzedający samochód muszą zwracać osobom, którym w przeszłości sprzedali używany samochód. Dotyczy to także sprzedawców prywatnych.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji