Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Porady Prawo

Prawo

A mówią, że nie trzeba wzywać policji do stłuczki. Pani Dorota przekonała się, że to jednak bardzo ryzykowne
Prawo

A mówią, że nie trzeba wzywać policji do stłuczki. Pani Dorota przekonała się, że to jednak bardzo ryzykowne

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Zmiana w przepisach nie taka straszna, jak ją malowali
Prawo

Zmiana w przepisach nie taka straszna, jak ją malowali

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Tu obowiązkowo musisz mieć opony zimowe. Inaczej możesz dostać mandat
Prawo

Tu obowiązkowo musisz mieć opony zimowe. Inaczej możesz dostać mandat

Czy jazda na oponach zimowych jest obowiązkowa? W Polsce nie ma takiego wymogu, ale wiele krajów wprowadziło odpowiednie przepisy, do których warto się dostosować. Sprawdziliśmy, gdzie w Europie obowiązuje konieczność używania opon zimowych – w wielu miejscach ich brak może skutkować wysokimi mandatami.

Pasażer też może dostać mandat
Prawo

Pasażer też może dostać mandat

Co prawda mandat to tylko 100 zł, ale dotkliwsza jest kara punktowa dla kierowcy, która wynosi pięć, a nawet osiem oczek. Takie są konsekwencje złamania art. 39 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wysokość kary punktowej zależy od tego, ilu pasażerów złamie obowiązujące przepisy. Co istotne, mandat karny w takiej sytuacji dostanie nie tylko kierowca, ale i pasażerowie.

Co ci zrobią, jak nie powiesz: czy opłaca się "zapomnieć", kto prowadził pojazd?
Prawo

Co ci zrobią, jak nie powiesz: czy opłaca się "zapomnieć", kto prowadził pojazd?

Jakkolwiek fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości czy systemy red light działają w pełni automatycznie, to jednak właściciel auta nigdy nie otrzymuje mandatu w pierwszym liście. Najpierw musi on wskazać, kto w danym dniu dysponował pojazdem i ewentualnie kierował, a jeśli to sam właściciel, czy zgadza się przyjąć mandat. Komplikacje zaczynają się, gdy właściciel auta nie chce albo nie może powiedzieć, kto kierował. Niepamięć czasem może się opłacać, choć trzeba liczyć się z grzywną.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Uwaga na przejścia sugerowane. Są pasy, ale to nie są przejścia dla pieszych
Prawo

Uwaga na przejścia sugerowane. Są pasy, ale to nie są przejścia dla pieszych

Od 21 września 2022 roku obowiązują przepisy, które wprowadziły pojęcie przejść sugerowanych. Nie są to przejścia dla pieszych i nie należy tych pojęć używać zamiennie - obowiązują na nich zupełnie inne przepisy. Czym więc są przejścia sugerowane?

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Wirtualny alkomat - jak działa i czy można mu ufać?
Prawo

Wirtualny alkomat - jak działa i czy można mu ufać?

Pewnie każdemu z nas zdarzyło się opuścić imprezę lub spotkanie rodzinne trochę później. Następnego dnia, po spożyciu alkoholu, może zdarzyć się sytuacja, która wymaga od nas prowadzenia samochodu. Czy wtedy zastanawialiśmy się nad naszą trzeźwością? Wiele razy jest to kwestia wątpliwa, dlatego najlepiej skorzystać z urządzenia do pomiaru stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu. Co jednak zrobić, gdy nie mamy takiej możliwości? Czy warto wtedy skorzystać z wirtualnego alkomatu? Czy można mu zaufać?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Rondo turbinowe - krok po kroku. Jak bezpiecznie je pokonać?
Prawo

Rondo turbinowe - krok po kroku. Jak bezpiecznie je pokonać?

Brzmi groźnie i wprowadza wielu kierowców w konsternację, ale tak naprawdę znacznie ułatwia jazdę samochodem. Rondo turbinowe początkującym kierowcom może wydawać się skrzyżowaniem skomplikowanym i niebezpiecznym. Tymczasem – przynajmniej w teorii – jest to skrzyżowanie praktycznie bezkolizyjne. Kluczowa jest jedna sprawa.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Na pewno znasz znaki drogowe? Odpowiedz na 12 pytań |Quiz
Prawo

Na pewno znasz znaki drogowe? Odpowiedz na 12 pytań |Quiz

A teraz okaże się, czy znasz znaki drogowe. Przed tobą 12 pytań, które w większości są dość proste... ale bez przesady. Jeśli odpowiesz poprawnie na wszystkie, to znak, że przepisy drogowe znasz dobrze, a mandaty spowodowane niewiedzą raczej cię nie nie zaskoczą. Powodzenia!

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Wypadki na przejściach sugerowanych. To nowość, więc piesi nie mają pojęcia, jak się na nich zachować
Prawo

Wypadki na przejściach sugerowanych. To nowość, więc piesi nie mają pojęcia, jak się na nich zachować

Na przejściach sugerowanych dochodzi do poważnych wypadków z udziałem pieszych – tak jak ostatnio w Gdańsku, gdzie doszło do tragicznego potrącenia przez tramwaj matki z dzieckiem. Problem w tym, że termin "przejście sugerowane" wprowadzono do przepisów drogowych nieco ponad dwa lata temu, ale powstają one od niedawna i piesi nie zdążyli się ani do nich przyzwyczaić, ani nauczyć zasad korzystania z nich – i wchodzą wprost pod koła. Wielu korzysta z przejść sugerowanych nieświadomie, nie wiedząc w ogóle, że coś takiego istnieje. Wyjaśniamy.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Światła w samochodzie. Polskie przepisy a praktyka
Prawo

Światła w samochodzie. Polskie przepisy a praktyka

Od kilkunastu lat, w Polsce obowiązuje nakaz jazdy z włączonymi światłami przez całą dobę. Na naszych drogach pojawia się coraz więcej samochodów, w których światła włączają się automatycznie – niestety, nie zawsze są to światła odpowiednie do aktualnych warunków. Od 2011 roku wszystkie nowe modele muszą być wyposażone w światła do jazdy dziennej, które zazwyczaj włączają się domyślnie.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Kierowcy myślą, że tutaj są bezkarni. Wszystko zależy od oznakowania
Prawo

Kierowcy myślą, że tutaj są bezkarni. Wszystko zależy od oznakowania

Zakupy w supermarkecie robi zdecydowana większość z nas. Czy jednak wszyscy potrafimy zachować się na parkingu przed centrum handlowym? Niestety nie! Także przed supermarketami należy stosować się do zasad ruchu drogowego, a kierowcę za niewłaściwe zachowanie może spotkać kara.

Nadanie nowego numeru VIN - procedura i koszty
Prawo

Nadanie nowego numeru VIN - procedura i koszty

Nadanie nowego numeru VIN jest procedurą, która zazwyczaj dotyczy pojazdów, które zostały zmodyfikowane, lub nie posiadają ważnego numeru VIN. Pierwszym krokiem jest złożenie wniosku do odpowiedniego wydziału komunikacji. We wniosku tym należy jasno wskazać, że chodzi o nadanie nowego numeru VIN.

Policja sprawdza opony. Mandat to najmniejszy problem kierowców
Prawo

Policja sprawdza opony. Mandat to najmniejszy problem kierowców

Podczas policyjnej kontroli drogowej zazwyczaj przeprowadzana jest przynajmniej pobieżna kontrola stanu technicznego pojazdu. Choć policjant nie jest w stanie wykryć wszystkich usterek, łatwo może zauważyć problemy z oświetleniem, uszkodzenia przedniej szyby czy niewłaściwy stan opon. Problem polega na tym, że formalne wymagania dotyczące opon są dość minimalne – można mieć opony w bardzo złym i niebezpiecznym stanie, które mimo to spełniają wymogi prawne.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Policjanci sprawdzają, czy w autach są dwie obowiązkowe rzeczy
Prawo

Policjanci sprawdzają, czy w autach są dwie obowiązkowe rzeczy

To nie jest wyjątkowa akcja drogówki – tak może wyglądać każda rutynowa kontrola drogowa. Policjanci regularnie sprawdzają prędkość i trzeźwość kierowców, ale również zaglądają do bagażników kontrolowanych pojazdów. Poszukują tam dwóch obowiązkowych elementów. Za brak choćby jednego z nich grozi wysoki mandat – nawet 500 zł. Takie są przepisy.

Czy można pojechać samochodem na grzyby? W lesie czekają mandaty
Prawo

Czy można pojechać samochodem na grzyby? W lesie czekają mandaty

Sezon grzybowy sięga apogeum, a tłumy Polaków ruszają zbierać grzyby. Policja ostrzega i apeluje o ostrożność. Bardzo wiele osób w tym okresie... gubi się w lesie, a policjanci wzywani są na poszukiwania. Teraz sypią się też mandaty dla grzybiarzy-kierowców. Trzeba pamiętać, że co do zasady jazda samochodem, motocyklem lub quadem po drogach leśnych jest zakazana. Ale nie zawsze. Gdzie można dojechać samochodem i gdzie można go legalnie zostawić na terenie lasu? Kto może karać kierowców w lesie? Wyjaśniamy.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Nieczytelny numer VIN. Co można zrobić w takiej sytuacji?
Prawo

Nieczytelny numer VIN. Co można zrobić w takiej sytuacji?

Numer VIN jest jak dowód tożsamości każdego samochodu. Może on ulec uszkodzeniu np. w trakcie prac w serwisie samochodowym, czy wyniku zdarzenia drogowego. Do tych wszystkich problemów dochodzi także korozja. Brak czytelnego numeru VIN może stanowić poważny problem dla właściciela pojazdu w czasie choćby rutynowej kontroli drogowej.

Tych tekstów kierowców policjanci nienawidzą. To gwarancja mandatu
Prawo

Tych tekstów kierowców policjanci nienawidzą. To gwarancja mandatu

"Powinniście łapać prawdziwych przestępców", "Nie wiesz, kim jestem. Znam waszego komendanta", "Moja żona jest prawnikiem" - to tylko kilka przykładów tekstów, jakimi kierowcy raczą policjantów podczas kontroli drogowej. Zapytałem policjantów drogówki, czego nie lubią słyszeć od kierowców podczas kontroli. Lista popularnych tekstów jest długa.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Klonowanie VIN. Czym jest i czy da się przed tym ochronić?
Prawo

Klonowanie VIN. Czym jest i czy da się przed tym ochronić?

Klonowanie VIN to nielegalna praktyka polegająca na przypisaniu numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) jednego samochodu do innego pojazdu, najczęściej w celu ukrycia jego nielegalnego pochodzenia. Numer VIN to unikalny kod przypisany każdemu pojazdowi, który identyfikuje go pod względem technicznym i prawnym. Klonowanie VIN-u ma na celu oszukanie systemu i urzędów rejestrujących, aby pojazd o nielegalnym pochodzeniu wyglądał jak legalnie zarejestrowany.

Czy autobus ma zawsze pierwszeństwo? Dwa warunki
Prawo

Czy autobus ma zawsze pierwszeństwo? Dwa warunki

Kierowcy w miastach często nie wiedzą, jak zachować się na widok autobusu na przystanku. Czy autobus ma zawsze pierwszeństwo? Trzeba się zatrzymać i go wpuścić? A może to kierowca autobusu musi poczekać aż wszystkie samochody przejadą i będzie mógł włączyć się do ruchu? Wyjaśniamy krok po kroku.

Autor Filip Trusz
Filip Trusz
Samochodem na grzyby. Można dostać nawet 5 tys. zł grzywny. Na co uważać?
Prawo

Samochodem na grzyby. Można dostać nawet 5 tys. zł grzywny. Na co uważać?

Nie zawsze można wjeżdżać do lasu i nie każda leśna droga jest tą, którą można legalnie podróżować. Kary za wjazd do lasu bywają naprawdę dotkliwe i wcale nie muszą być nałożone przez policję — leśnicy mają więcej praw, niż mogłoby się niektórym wydawać. W jakich przypadkach można wjeżdżać do lasu, kiedy jest to zabronione, gdzie wolno zaparkować auto i jaka kara grozi za nieprawidłowe parkowanie w lesie?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Prawa i obowiązki kierowcy podczas kontroli drogowej. Policjant też swoje ma
Prawo

Prawa i obowiązki kierowcy podczas kontroli drogowej. Policjant też swoje ma

Nie zawsze do kontroli drogowych zatrzymywani są kierowcy, którzy łamią przepisy. Policjant może zatrzymać każdego i sprawdzić wiele rzeczy. Ta może przydarzyć się każdemu, nawet wzorowym kierowcom i dla wielu uczestników ruchu drogowego jest to sytuacja stresująca. Tłumaczymy, jak powinna wyglądać wzorowa kontrola drogowa, kto może kierowcę zatrzymać i jak się zachować, żeby uniknąć zbędnych nerwów.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.