W czasie letnich wakacji zdarza się więcej wypadków niż w ciągu całej zimy. Jedną z przyczyn może być poślizg na rozgrzanej jezdni. W takich warunkach szczególnie trzeba uważać na zakrętach, gdzie auto zachowuje się tak, jakbyśmy w środku lata jechali po lodzie.

W takim wypadku grożą nam dwa podstawowe rodzaje poślizgu – nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność oraz podsterowność, kiedy tracą przyczepność przednie koła – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Co robić podczas poślizgu?

W zależności od rodzaju poślizgu możliwe są różne warianty zachowania kierowcy. W przypadku nadsterowności należy wcisnąć sprzęgło, aby równomiernie dociążyć wszystkie koła oraz szybko kręcić kierownicą w celu naprowadzenia przednich kół na właściwy tor jazdy. Natomiast przy poślizgu przednich kół należy natychmiast zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Jednak najprostszą i najskuteczniejszą receptą na bezpieczną jazdę po śliskim asfalcie  jest po prostu nieprzekraczanie dozwolonej prędkości – dodają trenerzy.

Ogólne zasady podczas upału

Gdy wysokie temperatury dają o sobie znać, pamiętajmy o kilku prostych zasadach, które pomogą nam uniknąć wielu niedogodności. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault radzą, aby:

  • używać klimatyzacji,
  • w przypadku braku klimatyzacji uchylać okna i wietrzyć kabinę,
  • parkować w miarę możliwości w zacienionych miejscach,
  • podczas postojów pić dużo wody,
  • wozić w aucie okulary przeciwsłoneczne,
  • zaplanować przerwy podczas podróży,
  • sprawdzać regularnie poziom układu chłodzenia i płynu,
  • jechać z dopuszczalną prędkością, aby uniknąć poślizgu na rozgrzanym asfalcie.