Tarcza sprzęgła to część, która odpowiada za odpowiednią współpracę między kołem zamachowym i wałkiem sprzęgłowym skrzyni biegów. Taką relacją jest przekazanie momentu obrotowego. Wszystko opiera się na tarciu. Moc z silnika przekazywana jest finalnie do kół za pomocą tarczy dociskowej oraz powierzchni ciernej koła zamachowego. Ponadto, większość tarcz wyposażona jest w tłumiki drgań skrętnych. Zabezpieczają one układ napędowy przed ewentualnym występowaniem drgań rezonansowych. Służy do tego m.in. sprężyna, którą umieszcza się między tarczą nośną a piastą. Momenty, w których takie przeciążenia mają największą szansę się pojawić to ruszanie, sprzęganie oraz gwałtowne przyspieszanie. Wspomniane wcześniej sprężyny pozwalają na względny obrót osadzenia i krawędzi tarczy nośnej, względem siebie.

Tarcza sprzęgła to część, która się zużywa

Za wszystko odpowiedzialny jest proces ścierania powierzchni ciernej. W jego wyniku tarcza sprzęgła staje się coraz cieńsza, aż ostatecznie tarcie staje się zbyt małe. Moc nie może wtedy zostać przekazana w całości. Zjawisko charakteryzuje się wtedy innym sposobem działania sprzęgła. Nie jest to bardzo zauważalne, ponieważ proces przebiega powoli. Z każdym tygodniem obsługa sprzęgła będzie wymagała wykonania pełniejszego ruchu w celu poruszenia pojazdu. Problem będzie jeszcze trudniejszy do dostrzeżenia w samochodach wyposażonych w sprzęgło z dociskiem samonastawnym. Jest to spowodowane tym, że wszelkie różnice w sile docisku sprzęgła potrzebnej do wykonania ruchu są automatycznie niwelowane przez mechanizm.

Tarcza sprzęgła — kiedy wymienić poszczególne elementy?

Tarcza sprzęgła i jej cena będą różnić się w zależności od modelu samochodu, sposobu wykonania, materiału i rozmiaru. Często zdarza się również, że jeden rodzaj pasuje tylko do jednego samochodu. W wyniku wystąpienia awarii należy wymienić część na nową. Naturalnie, najpierw na myśl nasuwa się wyeliminowanie usterki poprzez usunięcie zepsutego elementu tarczy lub jej samej. Jednak nie jest to rozwiązanie, które poleca się realizować. Trudnością w takim przypadku jest określenie, czy aby na pewno ta konkretna część jest odpowiedzialna za problem. Może okazać się, że po wymianie tarczy nadal będą występować trudności i znów trzeba będzie dokonywać wymiany elementów. Dlatego najrozsądniejszym wyborem będzie jednoczesna wymiana całego sprzęgła.

Kolejnym czynnikiem, który optuje za powyższym rozwiązaniem, jest cena. W przypadku, w którym zadbamy o określoną część, a potem będziemy musieli jednak działać drugi raz i zastępować całe sprzęgło, poniesiemy koszty dwukrotnie. Zaskoczyć może również fakt, że poszczególne elementy kupowane osobno nie są zbyt tanie. Nabywając osobno określone części, z których ostatecznie może zostać złożona tarcza sprzęgła lub sprzęgło, wydamy więcej pieniędzy, niż kupując gotowy mechanizm.

Podstawa to dobre wyczyszczenie kosza — tarcza sprzęgła wymieniana samodzielnie

Tarcza sprzęgła to część, którą możemy wymienić własnymi rękoma. Jednak jest to zadanie raczej dla doświadczonych majsterkowiczów. Bowiem sprzęgło jako element umieszczony pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, wymaga demontażu przekładni. Co bez odpowiedniego miejsca i sprzętu warsztatowego łatwe nie będzie. Jeśli jednak nie boimy się wyzwań, to faktycznie tarczę sprzęgła możemy wymienić samodzielnie. Moment wymiany sprzęgła jest również dobry do zlokalizowania ewentualnego wycieku oleju z silnika lub skrzyni biegów. Popełnienie pomyłki podczas montowania uniemożliwiają wymiary i kształt poszczególnych tarcz ciernych. Aby uniknąć jakichkolwiek problemów i zapobiegać ewentualnym uszkodzeniom części podczas montażu, producenci umieszczają na nich oznaczenia tekstowe, wskazujące która strona powinna przylegać do koła zamachowego, a która powinna być skierowana w kierunku skrzyni biegów.