• Pomimo wojny ukraiński producent nowoczesnych akumulatorów samochodowych nie zaprzestał eksportu swoich produktów do Polski
  • Firma ma w swojej ofercie imponującą gamę akumulatorów
  • Polski importer Megatex Auto jest także wyłącznym dystrybutorem w Polsce akumulatorów rumuńskiej firmy Rombat
  • Firma działa już od 30 lat

Działająca od 30 lat firma Megatex ma imponujące, a jednocześnie przejrzyste portfolio produktów – i to prawdopodobnie jeden z powodów coraz większej popularności akumulatorów Megatex na polskim rynku. Drugi to korzystna kombinacja parametrów, jakości i cen produkowanych akumulatorów. W zależności od modelu akumulatora producent udziela do 30 miesięcy gwarancji, a jednocześnie przekonuje, że jego akumulatory – o ile są odpowiednio traktowane – mogą bez problemu działać 6 lat i dłużej. Oczywiście warunkiem trwałości jest, poza odpowiednią eksploatacją, odpowiedni dobór akumulatora do samochodu.

Od akumulatorów kwasowo-ołowiowych do najnowocześniejszych baterii AGM

Megatex obchodzi w tym roku 30 lat działalności Foto: Megatex Auto
Megatex obchodzi w tym roku 30 lat działalności

W ofercie firmy Megatex są akumulatory kilku marek (m.in. A-mega, Viking, BeForce, Plazma), niemniej najważniejszą marką jest A-mega. Baterie tej marki zaspokajają wymagania zdecydowanej większości samochodów osobowych, jakie występują na europejskim rynku. Wśród nich są zarówno akumulatory odpowiednie do starszych samochodów o minimalnym zapotrzebowaniu na energię, jak i akumulatory do najnowocześniejszych pojazdów wyposażonych w układy start-stop oraz systemy rekuperacji. W ofercie firmy są:

  • Akumulatory w wersji standardowej (M3) w obudowach o wymiarach typowych dla pojazdów europejskich oraz akumulatory A-mega Asia, które cechują wysokie obudowy o niewielkiej powierzchni podstawy – takie często spotykane są w starszych modelach samochodów japońskich i koreańskich. Na akumulatory te producent udziela 24-miesięcznej gwarancji
  • Akumulatory A-mega Premium (M5) polecane do samochodów o wysokim zużyciu energii, w tym także do aut dostawczych. To akumulatory o podwyższonych parametrach, dostosowane do pracy w bardzo szerokim zakresie temperatur – od -45 stopni C do 55 stopni Celsjusza. Producent udziela 24-miesięcznej gwarancji na ten wariant akumulatora w przypadku zastosowania w aucie osobowym i 15 miesięcy w autach dostawczych.
Akumulator A-mega Premium Foto: Megatex Auto
Akumulator A-mega Premium
  • Akumulatory A-mega Ultra (M7) – akumulatory kwasowo-ołowiowe wykonywane w technologii wapniowej dostosowane do pracy w najbardziej wymagających warunkach, o wydłużonym okresie eksploatacji; na te akumulatory producent udziela 30 miesięcy gwarancji.
  • Akumulatory A-mega EFB (Enhanced Flooded Battery) – to akumulatory kwasowo-ołowiowe o usprawnionej konstrukcji, dedykowane do pracy w samochodach wyposażonych w systemy start-stop, mogą być też stosowane w samochodach o dużym zapotrzebowaniu na energię – np. wyposażonych w ogrzewanie postojowe. Znoszą większą liczbę uruchomień silnika niż typowe akumulatory kwasowo-ołowiowe. Megatex udziela na swoje akumulatory A-mega EFB 30 miesięcy gwarancji.
  • W ofercie ukraińskiego producenta są także akumulatory AGM. Są one niezbędne w wielu samochodach wyposażonych w układy rekuperacji oraz start-stop. Cechuje je znacząco zwiększona odporność na pracę cykliczną oraz możliwość szybkiego ładowania i szybkiego oddawania ładunku.

Dobierz odpowiedni akumulator i o niego dbaj – posłuży przez wiele lat

Ukraiński producent jest pewien jakości swoich produktów i uważa, że każdy odpowiednio traktowanych akumulator A-mega może służyć znacznie dłużej, niż wynosi okres jego gwarancji. By tak było, trzeba jednak spełnić kilka warunków:

  1. Dobierz odpowiedni akumulator do samochodu. Chodzi nie tylko o jego odpowiednią pojemność elektryczną, lecz także przystosowanie do spodziewanych obciążeń. Niektóre auta wymagają zastosowania wybranego typu akumulatora, np. AGM. W przypadku aut z ubogim wyposażeniem wystarczy akumulator standardowy, jednak im bogatsze wyposażenie samochodu i wyższe zapotrzebowanie na energię elektryczną, tym lepszy powinien być akumulator. Jeśli producent auta wymaga stosowania akumulatora EFB, taki należy kupić; jeśli na oryginalnym wyposażeniu samochodu był akumulator AGM, tylko taki akumulator da sobie radę w tym pojeździe. Nie należy jednak stosować akumulatorów AGM w samochodach dostosowanych do współpracy ze standardowymi akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, gdyż ich układy ładowania nie są dostosowane do specyficznych wymagań akumulatorów AGM.
  2. Nie dopuszczaj do głębokiego rozładowania akumulatora. Szczególnie wrażliwe na głębokie rozładowanie są akumulatory EFB i AGM. Jeśli doszło do przypadkowego rozładowania akumulatora, należy go jak najszybciej naładować.
  3. Nie należy jednak ładować głęboko rozładowanego akumulatora na mrozie – takie ładowanie, zwłaszcza przy użyciu zwykłej ładowarki, będzie nieskuteczne.
  4. Niektóre akumulatory są nieodporne na działanie wysokich temperatur. Do akumulatorów wrażliwych na ciepło należą m.in. akumulatory AGM.
  5. Jeśli poprzedni akumulator uległ zużyciu w krótkim czasie, przed zamontowaniem nowego należy skontrolować działanie instalacji elektrycznej auta. Nawet najlepszy akumulator nie przetrwa długo, jeśli będzie stale rozładowany albo narażony na przeładowanie z powodu usterki układu ładowania w pojeździe.
  6. Jeśli akumulator ma korki i jest obsługowy, należy kontrolować w nim poziom elektrolitu. Większość akumulatorów Megatex to jednak akumulatory bezobsługowe.
  7. Kupując akumulator w sklepie internetowym, upewnij się, że będzie on dostarczony w prawidłowy sposób. Niedopuszczalne jest przesyłanie napełnionych elektrolitem akumulatorów zwykłą przesyłką kurierską – są one nieodporne na rzucanie i odwracanie! Zaklejanie otworów technologicznych taśmą nie jest wystarczającym zabezpieczeniem.
  Foto: Megatex

Ciekawostka: Megatex Auto, polski importer ukraińskich akumulatorów, został także wyłącznym dystrybutorem na polskim rynku akumulatorów rumuńskiej marki Rombat. Choć są to akumulatory mało znane jeszcze na polskim rynku, trafiają one na pierwszy montaż do wybranych modeli samochodów renomowanych europejskich marek. Firma ma także w ofercie akumulatory nowej marki Pulsar. Są one produkowane przez węgierską fabrykę Jasz-Plastik.