Citroën DS4 z silnikiem 1.6 THP/163 KM to trudny przypadek – jego motor ma bezpośredni wtrysk benzyny, co ogranicza listę dostępnych instalacji. W grę wchodzą albo instalacje bezpośredniego wtrysku gazu (silnik może spalać tylko gaz od startu do zatrzymania, ale kosztują one 8-10 tys. zł), albo tradycyjne instalacje lotnego wtrysku gazu wyposażone w parownik, które jednak wykluczają jazdę wyłącznie na LPG. Instalacja Zenith Pro Direct to jedna z najtańszych opcji – można ją kupić za 3,5 tys. zł.

Wspólną cechą instalacji z parownikiem w autach z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest to, że pojazd jednocześnie spala i gaz, i benzynę – wtryskiwacze benzynowe nie mogą pozostać bezczynne, ponadto w niektórych zakresach obrotów silnika instalacja gazowa nie jest wystarczająco wydolna. Ilość zużywanej benzyny w stosunku do spalanego gazu w testowanej instalacji pozostaje stała – zmienia się tylko ilość spalanego gazu. Im większe obciążenie, tym (w procentach) więcej spalamy gazu w stosunku do benzyny.

W praktyce na każde 100 km Citroën DS4 z silnikiem 1.6 THP zużywa 2-3 litry benzyny i 10-11,5 litrów gazu. Dużo? Bardzo dużo! Tyle że auto, być może za sprawą automatycznej skrzyni biegów, po prostu dużo pali – jadąc nim tylko na benzynie, trudno spalić mniej niż 10 litrów na „setkę”. Ta cecha pojazdu sprawia, że montaż instalacji LPG może się opłacać nawet przy niekorzystnej z punktu widzena autogazu (czyli niskiej) cenie benzyny.

Jak samochód jeździ na gazie? Tak jak na benzynie – naprawdę! Kierowca nie jest w stanie wyczuć działania instalacji. Auto płynnie przyspiesza, nie brakuje mu mocy, nie „pachnie” gazem. Po dynamicznej jeździe miejskiej czuć natomiast zapach grzejącego się katalizatora. To, że w aucie zamontowane jest „obce ciało”, widać po wskaźniku poziomu benzyny: po zatankowaniu do pełna opada on tak, jakby pojazd spalał tylko benzynę, i już po 100 km pokazuje poziom 3/4. Przy kolejnym odpaleniu znów pokazuje pełen bak.

Naszym zdaniem

Do niedawna gazownicy nie podejmowali się montażu instalacji do aut z silnikiem 1.6 THP, dziś to już możliwe, ale ryzykowne. Niepokoi np. zapach katalizatora, który świadczy o jego przegrzewaniu się.