Oznacza to, że w litrze gazu nie będzie ok. 39 groszy akcyzy jak dziś, ale aż 62 grosze. Niestety oprócz faktu, że akcyza najprawdopodobniej wzrośnie, nie sposób stwierdzić dokładnie, jak będą kształtowały się ceny tego paliwa w przyszłości.
Twierdzenia typu: "będzie się opłacać" albo "nie będzie się opłacać" to jak wróżby z fusów. Tym bardziej że równie istotne jak ceny LPG są ceny innych paliw: im tańsza jest benzyna, tym opłacalność jazdy na gazie mniejsza.Kupując instalację LPG do auta, policzmy dobrze
Weźmy pod uwagę to, że nie da się cały czas jeździć na gazie, że pewien odcinek (im niższa temperatura otoczenia, tym dłuższy) auto pokonuje na benzynie, a wtedy spalanie jest najwyższe. Nie liczmy na to, że sprzedając auto, odzyskamy pieniądze zainwestowane w montaż instalacji.
Specjaliści szacują, że po 4 latach użytkowania instalacji sekwencyjnej, sprzedając samochód, odzyskamy tylko 1/4 jej ceny. W przypadku instalacji mieszalnikowej zwróci nam się ok. 30 proc. jej ceny.Typowe problemy spowodowane gazem i sposoby, jak ich uniknąć
-
Strzałyrozrywające układ dolotowy to po pierwsze przyczyna zużytych świec i kabli zapłonowych, a także założenia do auta z plastikowym kolektorem ssącym instalacji innej niż wtrysk gazu.Problemy z elektroniką to najczęściej skutek błędu warsztatu montażowego lub założenia złej instalacji. Jeśli mamy auto z z systemem EOBD (większość po 2002 roku), powinniśmy zamontować sekwencyjny wtrysk gazu. Wypalony katalizator to efekt jazdy na ubogiej mieszance. Jeśli przy przyspieszaniu czujemy smród katalizatora, jedźmy do warsztatu na regulację instalacji gazowej. Pompa paliwa psuje się, gdy jeżdżąc na gazie, w zbiorniku benzyny mamy mało paliwa. Sonda lambda ulega uszkodzeniu, gdy nie dbamy o wystarczająco częste regulowanie instalacji. Wtryskiwacze benzyny psują się w wyniku błędów montażysty lub jazdy na gazie bez benzyny w zbiorniku.
Koszt jazdy na LPG
Obliczając koszt jazdy na gazie, do ceny paliwa na każde 100 km doliczyliśmy złotówkę – to szacunkowy koszt utrzymania instalacji – przeglądów, regulacji, wymiany filtrów. Przyjęliśmy, że instalację LPG mamy w aucie kompaktowym, które spala ok. 8 litrów benzyny na 100 km.
Spalanie gazu w naszych obliczeniach jest o 30 proc. wyższe od spalania benzyny. W praktyce może być nieco wyższe albo niższe, co trudno obliczyć podczas eksploatacji, ponieważ auto w fazie rozruchu spala benzynę. O opłacalności jazdy na gazie decydują jednak także inne czynniki:
- Paliwożerność auta. Im więcej spala benzyny, tym więcej zaoszczędzimy na każdych 100 km, nawet jeśli spalanie gazu będzie zawsze wyższe o 30 proc. od spalania benzyny.Opłacalność założenia instalacji jest tym większa, im tańszą instalację LPG możemy założyć do auta. Jeżeli mamy starsze auto, w którym sprawdzi się instalacja mieszalnikowa za 1600 zł, inwestycja zwróci się 2-krotnie szybciej niż w aucie, do którego trzeba założyć wtrysk gazu za 3200 zł. Ważne jest, w jakich warunkach jeździmy. Jeśli poruszamy się tylko na krótkich odcinkach, jazda na gazie się nie opłaca. Duży procent trasy pokonujemy i tak na benzynie – w fazie rozgrzewania się silnik nie powinien być zasilany gazem. Jeśli jeździmy w dalekie trasy, będziemy zużywać mało benzyny i pokonywać dłuższe dystanse – inwestycja zwróci się szybko.Od tego, jak bardzo oszczędzamy. Doraźnie można zmniejszyć koszty obsługi instalacji, rezygnując z przeglądu, jednak ryzykujemy wówczas usterki różnych zespołów samochodu, co może całkiem przekreślić oszczędności.