Poniżej przedstawiamy kilka popularnych przekonań na temat zasilania samochodów gazem płynnym i wyjaśniamy, ile w nich prawdy.

Silnik zasilany gazem szybko się zużywa

To zależy od silnika, doboru instalacji i jakości montażu. Nie brakuje aut z fabrycznymi instalacjami LPG, które na gazie pokonały 500 tys. km, zużył się osprzęt, nadwozie i wnętrze, a silnik działa nadal. Potencjalnie najbardziej na przyspieszone zużycie narażone są: układ oczyszczania spalin (katalizator) oraz układ zapłonowy (kable, świece oraz cewki).

Czy silnik straci moc?

Niekoniecznie. W przypadku instalacji bezpośredniego wtrysku gazu osiągi auta mogą wręcz się poprawić. W przypadku instalacji podających do silnika gaz w fazie lotnej osiągi mogą nie zmienić się wcale lub obniżyć o kilka, maksymalnie kilkanaście proc. Wiele zależy od klasy instalacji i kondycji silnika.

{ "uuid": "6eba3c5b-692d-56fc-8ff7-097a3adcba36", "caption": "Wtrysk bezpośredni nie jest już przeszkodą przy instalacji LPG", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZGE7MDA_/d1be7db667e93af4e5db5799ec78bdda.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "d1be7db667e93af4e5db5799ec78bdda", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 533, "width": 800, "bytes": 54042 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Wtrysk bezpośredni nie jest już przeszkodą przy instalacji LPG" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "60ddc8e0-df3b-56b7-8444-28b0becac2f3", "name": "Auto Świat / Porady / Wszystko o LPG", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "9f67eea4-1c26-585c-bb48-99208db29421", "name": "Connected car", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "be66e83a-f2f8-5f5f-863e-a577e93ab0a0", "name": "Porady", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "90509f49-9430-55ef-b8e9-a589b1372ec9", "name": "Instalacja gazowa", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d1a4327e-4f00-5992-8f98-5d1077ab699d", "name": "LPG", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d05804a7-7b41-5594-a97b-3b7738f93c02", "name": "Awarie lpg", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Wtrysk bezpośredni nie jest już przeszkodą przy instalacji LPG Foto: Auto Świat
Wtrysk bezpośredni nie jest już przeszkodą przy instalacji LPG

Czy jest problem z adaptacją na lpg silników TSI i FSI?

Tak naprawdę jest to kwestia dotycząca wszystkich silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, nie tylko TSI, FSI czy THP. Problem ten został już opanowany na tyle, że można powiedzieć, że w większości aut z silnikami tego typu da się założyć instalację gazową.

Tyle że trzeba pogodzić się z tym, że albo samochód oprócz gazu spala benzynę, co w przypadku oszczędnych silników znacznie wydłuża okres zwrotu inwestycji, albo instalacja jest bardzo droga. W przypadku instalacji, które umożliwiają zasilanie silników TSI wyłącznie benzyną, barierą jest też ograniczona dostępność instalacji – oferowane są gotowe zestawy tylko do wybranych modeli samochodów.

Nie ma znaczenia, gdzie zakłada się instalację

Odradzamy montaż instalacji w przypadkowym warsztacie, który na tle innych wyróżnia się niską ceną. Po pierwsze, zbyt niski koszt usługi powoduje, że warsztatu nie stać na ponoszenie odpowiedzialności za ewentualne błędy, a po drugie, za niską ceną często stoi zastosowanie niskiej jakości albo źle dopasowanych komponentów instalacji.

Są auta, które nie tolerują LPG

Lepiej powiedzieć: są producenci, którzy nie godzą się na montaż LPG w swoich samochodach pod groźbą unieważnienia gwarancji, są też auta, w których nie opłaca się zamontować instalacji LPG. Przypadki aut całkowicie niedostosowanych do zasilania gazowego są nieliczne. Pod tym względem technika poszła bardzo do przodu i auta, które kiedyś po zamontowaniu instalacji się psuły, dziś mogłyby być zagazowane z sukcesem.

Czy jakość instalacji ma znaczenie?

Wysokiej jakości komponenty są drogie, ale różnica pomiędzy dobrym a złym sprzętem wpływa nie tylko na osiągi auta, lecz także na trwałość silnika i jego osprzętu.

- Parownik o niewystarczającej wydajności może być powodem zubażania mieszanki w chwilach dużego zapotrzebowania na paliwo. To niebezpieczne – powoduje punktowe przegrzewanie głowicy silnika lub „tylko” wyłączanie się instalacji.

- Wtryskiwacze: elementy wysokiej jakości działają precyzyjnie i przez długi czas. Słaby sprzęt obniża trwałość silnika!

- Sterownik: od klasy oprogramowania zależy łatwość i precyzja wysterowania instalacji, ma to wpływ na jakość jej działania.