Poniżej przedstawiamy kilka popularnych przekonań na temat zasilania samochodów gazem płynnym i wyjaśniamy, ile w nich prawdy.

Silnik zasilany gazem szybko się zużywa

To zależy od silnika, doboru instalacji i jakości montażu. Nie brakuje aut z fabrycznymi instalacjami LPG, które na gazie pokonały 500 tys. km, zużył się osprzęt, nadwozie i wnętrze, a silnik działa nadal. Potencjalnie najbardziej na przyspieszone zużycie narażone są: układ oczyszczania spalin (katalizator) oraz układ zapłonowy (kable, świece oraz cewki).

Czy silnik straci moc?

Niekoniecznie. W przypadku instalacji bezpośredniego wtrysku gazu osiągi auta mogą wręcz się poprawić. W przypadku instalacji podających do silnika gaz w fazie lotnej osiągi mogą nie zmienić się wcale lub obniżyć o kilka, maksymalnie kilkanaście proc. Wiele zależy od klasy instalacji i kondycji silnika.

Wtrysk bezpośredni nie jest już przeszkodą przy instalacji LPG Foto: Auto Świat
Wtrysk bezpośredni nie jest już przeszkodą przy instalacji LPG

Czy jest problem z adaptacją na lpg silników TSI i FSI?

Tak naprawdę jest to kwestia dotycząca wszystkich silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, nie tylko TSI, FSI czy THP. Problem ten został już opanowany na tyle, że można powiedzieć, że w większości aut z silnikami tego typu da się założyć instalację gazową.

Tyle że trzeba pogodzić się z tym, że albo samochód oprócz gazu spala benzynę, co w przypadku oszczędnych silników znacznie wydłuża okres zwrotu inwestycji, albo instalacja jest bardzo droga. W przypadku instalacji, które umożliwiają zasilanie silników TSI wyłącznie benzyną, barierą jest też ograniczona dostępność instalacji – oferowane są gotowe zestawy tylko do wybranych modeli samochodów.

Nie ma znaczenia, gdzie zakłada się instalację

Odradzamy montaż instalacji w przypadkowym warsztacie, który na tle innych wyróżnia się niską ceną. Po pierwsze, zbyt niski koszt usługi powoduje, że warsztatu nie stać na ponoszenie odpowiedzialności za ewentualne błędy, a po drugie, za niską ceną często stoi zastosowanie niskiej jakości albo źle dopasowanych komponentów instalacji.

Są auta, które nie tolerują LPG

Lepiej powiedzieć: są producenci, którzy nie godzą się na montaż LPG w swoich samochodach pod groźbą unieważnienia gwarancji, są też auta, w których nie opłaca się zamontować instalacji LPG. Przypadki aut całkowicie niedostosowanych do zasilania gazowego są nieliczne. Pod tym względem technika poszła bardzo do przodu i auta, które kiedyś po zamontowaniu instalacji się psuły, dziś mogłyby być zagazowane z sukcesem.

Czy jakość instalacji ma znaczenie?

Wysokiej jakości komponenty są drogie, ale różnica pomiędzy dobrym a złym sprzętem wpływa nie tylko na osiągi auta, lecz także na trwałość silnika i jego osprzętu.

- Parownik o niewystarczającej wydajności może być powodem zubażania mieszanki w chwilach dużego zapotrzebowania na paliwo. To niebezpieczne – powoduje punktowe przegrzewanie głowicy silnika lub „tylko” wyłączanie się instalacji.

- Wtryskiwacze: elementy wysokiej jakości działają precyzyjnie i przez długi czas. Słaby sprzęt obniża trwałość silnika!

- Sterownik: od klasy oprogramowania zależy łatwość i precyzja wysterowania instalacji, ma to wpływ na jakość jej działania.