Przejeżdżając autem na gazie 100 tys. km, można - realnie licząc - zaoszczędzić ok. 10 tys. zł. Za instalację w nowym aucie zapłacimy 4300 zł
Największą zaletą instalacji gazowej, którą możemy zamówić do nowego auta kupowanego w salonie, jest gwarancja, której nie tracimy, nawet jeśli instalacja spowoduje uszkodzenia silnika. Musimy jednak dopłacić do pojazdu ponad4 tys. zł, a te nie zwrócą się od razu.
Pamiętajmy, że gaz ciągle drożeje i zimą na litr tego paliwa w cenie poniżej 2 zł lepiej nie liczyć. Nastawmy się, że będzie kosztował 2,20-2,30 zł i może ponownie stanieje wiosną. Zastanówmy się, ile zamierzamy przejechać autem. Jeśli w ciągu 2 lat pokonamy 100 tys. km, to jazda na gaz się opłaca. Jeżeli w ciągu 5 lat przejedziemy 60 tys. km, to zysk będzie mały, a ryzyko większe.
Foto: Auto Świat
Na LPG jazda trochę inna
W samochodach z podciśnieniowymi instalacjami LPG straty mocy i momentu obrotowego mogą być wyższe - nawet o kilkanaście proc. Jeżeli chodzi o zużycie gazu, to przy prawidłowym ustawieniu instalacji powinno być wyższe od spalania benzyny o ok. 30-35 proc. (nie 15-20 proc., jak często obiecują sprzedawcy instalacji LPG). Pamiętajmy, że auto zużywa dużo benzyny podczas rozruchu.Wzorowo założona instalacja LPGChoć widać, że "firmowa" instalacja LPG nie była zaprojektowana i zamontowana w fabryce, to została dostrojona i założona poprawnie. Świadczy o tym fakt, że przeciętny kierowca, który wsiądzie do tego auta,nie jest w stanie stwierdzić, czy jedzie ono w danej chwili na gazie, czy na benzynie. Silnik zasilany gazem płynnym zawsze pracuje nieco inaczej, niż gdy jest zasilany benzyną.Przyspieszenie na gazie jest z reguły nieco niższe.
Im wyższe obroty silnika, tym różnica na korzyść benzyny większa. W silnikach wtryskowych przy zasilaniu LPG zauważalne jest też z reguły szarpnięcie, które odczuwamy, gdy zdejmujemy nogę z gazu i zaczynamy hamować silnikiem. Jeśli jest za silne, można je zredukować w serwisie gazowym (ustawienie odcięcia wtrysku), jednak z reguły całkowita eliminacja tego zjawiska spowoduje wyższe zużycie paliwa. Zużycie gazu jest i tak wyższe o ok. 30-35 proc. (jeśli mierzymy w litrach) od spalania benzyny w podobnych warunkach.
Płynne przyspieszanie w każdych warunkach, ograniczone tylko niewielkim momentem obrotowym silnika. W porównaniu do jazdy na gazie różnica jest trudno zauważalna szczególnie przy niskich obrotach silnika, rośnie odczuwalnie powyżej 4500 obr./min. Hamowanie silnikiem Po odjęciu gazu samochód łagodnie zaczyna hamować silnikiem. Szarpnięcie prawie niewyczuwalne. Zużycie paliwa W mieście ok. 10 l/100 km,w trasie 7,5-8,5 l/100 km w zależności od prędkości jazdy.Zasięg 500-700 km w zależności od warunków jazdy.