W zima okazji do zniszczenia gumowych elementów wycieraczek jest naprawdę sporo. W czasie mrozów gumowe pióra twardnieją i tracą swoje właściwości. Ponadto włączanie przymarzniętych do szyby wycieraczek, odrywanie ich na siłę lub zmuszanie do poruszania się po szybie pokrytej lodem uszkadza je nieodwracalnie.

Kontrola stanu tego elementu wskazana jest szczególnie po zimie, ponieważ wiosna, podobnie jak jesień, to okresy, w których często korzystamy z ich usług.

Najczęściej uszkodzeniu ulegają gumowe elementy piór. Kiedy konieczna jest wymiana? Przede wszystkim wówczas, gdy pióra nie zbierają wody, zostawiając smugi ograniczające widoczność, a także wtedy, gdy piszczą lub przeskakują po szybie.

Wymiana wycieraczek nie powinna stanowić problemu. Sklepy motoryzacyjne i markety oferują całą gamę zamienników w zróżnicowanych cenach, które jednak na ogół idą w parze z jakością.

Przed zakupem należy sprawdzić długość piór. Producenci co prawda umieszczają na opakowaniach informacje na temat modeli, dla których ich wyrób jest przeznaczony, jednak zdarza się, że te nie mają odniesienia do rzeczywistości. Najlepiej zmierzyć je taśmą mierniczą i w sklepie dopasować długość nowych elementów. Różnica 1-2 cm zazwyczaj nie odgrywa dużej roli, ale bywa, że zamienniki muszą być idealnie dobrane pod względem długości.

Producenci zwykle załączają komplet elementów łączących pióro z ramieniem, często też można skorzystać ze starych części, jeśli nie noszą oznak nadmiernego zużycia i nie są popękane.

Przy okazji wiosennej wymiany wycieraczek, kierowcy których samochody wyposażone są w starsze rodzaje mogą zdecydować się na zastąpienie zużytych elementów ich nowszymi odpowiednikami, w których większość metalowych części została wyeliminowana. Takie pióra odznaczają się sprężystą, listwową konstrukcją, jednak ich koszt jest wyższy niż tradycyjnych zamienników. Korzyścią jest nowoczesny wygląd oraz lepsze przyleganie do zaokrąglonych szyb. Pamiętać należy, że zamontowanie piór nowego typu do ramion starego typu trzeba zastosować "przejściówkę", którą jednak najczęściej znajdziemy w opakowaniu.

Na wycieraczkach nie należy przesadnie oszczędzać, ale też nie ma potrzeby wydawania sporych pieniędzy na najdroższe modele, które często okazują się niewarte swojej ceny.

Jak dbać o zamontowane już wycieraczki? Pamiętajmy, by przy okazji nocnych przymrozków nie odrywać na siłę przymarzniętych piór od szyby. Nie włączajmy także wycieraczek kiedy na szybie zalega warstwa szronu lub lodu, bo mikrouszkodzenia delikatnej gumy spowodują później rozmazywanie wody deszczowej.

Wiosna to czas częstych, niekiedy obfitych deszczów. Nowe, sprawne wycieraczki zapewnią bezpieczną jazdę i dobrą widoczność.