W 2002 roku styliści Opla potanowili połączyć zalety pojazdu rodzinnego (wyprawy za miasto i na wakacje), miejskiego (zwrotność i łatwość parkowania) i mogącego przewozić duże pakunki. Efektem ich pracy był model Meriva.

Po 4 latach zdecydowano się nie na rewolucyjne, a na ewolucyjne zmiany. Stąd też wizualnie "nowa Meriva" niewiele różni się od poprzedniczki. Stylistycznym zabiegom poddano jedynie przód samochodu, gdzie zamontowano bardziej wyrazistą osłonę chłodnicy, nowy zderzak z większym centralnym wlotem powietrza, oraz umieszczono okrągłe reflektory przeciwmgielne. Zmianom uległ tył, gdzie zastosowano lampy ze szkła przyciemnionego, umieszczono chromowaną listwę i zastosowano nową klamkę klapy tylnej.

Równie delikatne zmiany przygotowano we wnętrzu pojazdu. Zabudowa deski rozdzielczej i konsoli środkowej nie uległa zmianie, a jedyną różnicą (dostrzegalną tylko dla dotychczasowych użytkowników) jest użycie innych materiałów tapicerskich.

Bez zmian pozostawiono system aranżacji wnętrza FlexSpace. Dzięki niemu pięciomiejscowy pojazd można szybko i łatwo przekształcić w samochód cztero-, trzy lub dwumiejscowy z obszerną przestrzenią bagażową. W standardowej konfiguracji pięciomiejscowej w tylnym rzędzie są trzy siedzenia. Dla dodatkowego komfortu jazdy, środkową część siedziska można złożyć, a dwa siedzenia skrajne przesunąć, przez co Meriva staje się obszernym pojazdem czteromiejscowym. Ponadto przestrzeń ładunkową można zwiększać przesuwając rząd tylnych siedzeń lub chowając je w podłodze. Przy pięciu miejscach siedzących, pojemność ładunkowa Merivy wynosi - zależnie od położenia tylnej ławki - od 360 do 560 litrów, czyli znacznie więcej od typowego samochodu kompaktowego. W konfiguracji dwumiejscowego vana pojemność przestrzeni ładunkowej wzrasta do ponad 1400 litrów, a jej długość do 1,6 metra. Po złożeniu oparcia fotela przedniego pasażera, można przewozić ładunki o długości nawet do 2,4 metra, a pojemność pojazdu wzrasta do 2000 litrów.

Odnowiona została natomiast gama silników. W przypadku wersji benzynowych oprócz dotychczasowych jednostek 1400 ccm i 1800 ccm, zaoferowano zmodernizowaną wersję 1600 ccm. Unowocześnienie oprzyrządowania, oraz zmiana map wtrysku i zapłonu zaowocowały zwiększeniem mocy do 105 KM (poprzednio 100 KM). Wśród wersji wysokoprężnych nowością jest zastąpienie dotychczasowej jednostki 1,7 DT (75 KM), silnikiem 1,3 CDTI o takiej samej mocy. Oprócz tej jednostki stosowane będą jak dotychczas silniki 1,7 DTH o mocy 100 KM.

Jednak największa innowacja nie dotyczy kosmetycznych zmian nadwozia czy wnętrza, ale wprowadzenie do sprzedaży sportowej wersji OPC (Opel Performance Center). Meriva OPC, wyposażona jest w turbodoładowany silnik 1600 ccm o mocy 180 KM. Jego możliwości na drodze sugeruje już sam wygląd: charakterystyczny przedni spojler z centralnym wlotem powietrza, osiemnastocalowe felgi w charakterystycznym dla wersji OPC sześcioramiennym układzie, mocno zarysowane progi drzwi, trapezoidalna końcówka rury wydechowej, sportowe fotele Recaro i niebieski kolor zarezerwowany dla Opli OPC.

Pojazd pojawi się w polskich salonach w marcu, ale znane są już ceny nowej Merivy. Najtańsza wersja benzynowa Essentia 1,4 (90 KM) kosztuje 48 900 zł, a najtańszy diesel Essentia 1,3 CDTI - 57 400 zł. Za najdroższą wersję Cosmo zapłacimy od 58 850 zł za model 1,4 (90 KM) do 73 350 zł za model 1,7 DTH (100 KM).

Zobacz galerię zdjęć z prezentacji Opla Merivy