Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...
Auto Świat PRL

PRL

Jak dużo wiesz o Warszawie?

Jak dużo wiesz o Warszawie?

Dziś bohaterem naszego quizu jest pierwszy samochód osobowy PRL-u, czyli Warszawa. Sprawdź, ile wiesz o tym klasyku.
Czy znasz samochody z czasów PRL?

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Oto motoryzacja, którą wiele osób pamięta jeszcze z czasów dzieciństwa. Na polskich drogach królowały wówczas przede wszystkim pojazdy produkowane w krajach socjalistycznych — Czechosłowacji, NRD, Rumunii czy ZSRR. Czy rozpoznasz poszczególne marki, modele czy kraje ich pochodzenia? Swoją wiedzę możesz bardzo łatwo sprawdzić w naszym quizie. Zapraszamy.
W PRL-u marzył o nich każdy. Auta z Zachodu, przy których bladły Polonezy, Warszawy i duże Fiaty

W PRL-u marzył o nich każdy. Auta z Zachodu, przy których bladły Polonezy, Warszawy i duże Fiaty

W PRL wszystko z szeroko pojętego Zachodu było marzeniem. Miałeś prospekt Toyoty – byłeś królem liceum. Miałeś Toyotę – byłeś królem życia. Auta, którymi na Zachodzie jeździły miliony ludzi, w Polsce trafiały jedynie do najzamożniejszych. Oto dziewięć z nich.
Wielkie motoryzacyjne mity. Sprawdzamy, jak było naprawdę

Wielkie motoryzacyjne mity. Sprawdzamy, jak było naprawdę

Ziemia jest płaska, a ogrzewające ją słońce to sztuczny twór obcej cywilizacji? Motoryzacja też ma swoje mity, które tylko mieszają w głowie i wprowadzają w błąd. Oto 10 nonsensów powtarzanych od dziesięcioleci.
Łatwy quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz komplet punktów?

Łatwy quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz komplet punktów?

Uwaga! Tym razem będzie łatwo! Spytamy o Malucha, dużego Fiata, Poloneza i inne legendy motoryzacji PRL. 11 pytań i naprawdę duże szanse na komplet punktów. Skusisz się?
Ile wiesz o motoryzacji z czasów PRL-u? 13/15 to wynik eksperta

Ile wiesz o motoryzacji z czasów PRL-u? 13/15 to wynik eksperta

Te samochody jeszcze kilkadziesiąt lat temu można było oglądać na polskich drogach. Dzisiaj spotkanie ich graniczy z cudem. Pamiętasz, jakie auto powstało jako następca Dużego Fiata? Kojarzysz, jak nazywano wtedy stacje benzynowe? Trzeba być ekspertem, żeby zdobyć choć 13/15 punktów.
45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii

45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii

W Holandii był Celiną. W Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych wmontowano mu silnik Ferrari, PIMOT przygotował zaś wersję z napędem hybrydowym. FSO oferowało go z nadwoziem coupe, ale była też 7-drzwiowa limuzyna, a w planach – SUV. 3 maja 1978 r. ruszyła seryjna produkcja Poloneza, potomka pewnego włoskiego eksperymentu.
Auta marzeń z okresu PRL. Czy wiedziałeś, że takie perły powstawały w Czechosłowacji?

Auta marzeń z okresu PRL. Czy wiedziałeś, że takie perły powstawały w Czechosłowacji?

Ręcznie budowana 5,65-metrowa limuzyna z trzema reflektorami i V8 z tyłu? Spider z dwoma kompresorami startujący w wyścigu w Le Mans? Kabriolet za równowartość 90 średnich pensji? A może coupe bez drzwi, ale za to z odchylaną górną częścią nadwozia? Oto 10 niesamowitych aut z Czechosłowacji.
Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S

Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S

W PRL-u każdy samochód był marzeniem, nawet Fiat 126p, ale ta dziewiątka to prawdziwe superauta z FSO. Jest tu np. Polonez z silnikiem Ferrari (i chłodnicą Stara) oraz 6-drzwiowy Fiat 125p z rozstawem osi jedynie o 28 cm mniejszym niż w najbardziej luksusowej wówczas limuzynie Rolls-Royce’a.
Ile wiesz o Polonezie?

Ile wiesz o Polonezie?

Czy pamiętasz, kiedy ruszyła produkcja Poloneza? Wiesz, kiedy ją zakończono? Jaki silnik napędzał tę legendę PRL-u? Czy Polonez naprawdę miał wersje coupe i SUV? Sprawdź się w naszym quizie.
Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy

"Gdybyśmy tylko mogli w PRL wyprodukować te prototypy, to byśmy wszystkim pokazali". Albo: "prototypy FSO i FSM wyprzedzały swoją epokę, dystansując Zachód". Z grubsza takie opinie często się słyszy na temat niewdrożonych modeli z okresu PRL. Czy naprawdę były takie wizjonerskie? Jest czego żałować?
Symbol PRL-u: czy Polski Fiat 126p różnił się od włoskiego 126? Był gorszy?

Symbol PRL-u: czy Polski Fiat 126p różnił się od włoskiego 126? Był gorszy?

Przez siedem lat Malucha produkowano jednocześnie w Italii i na licencji w Polsce. Czy "licencyjny" oznaczał "gorszy"? Czy Polskiego Fiata 126p w ogóle z zewnątrz da się odróżnić od włoskiego 126?
Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL

Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL

Wartburg, który 60 lat temu kosztował w PRL więcej niż dziś w Polsce 455-konna wersja Volvo XC90? A może BMW produkowane w NRD? Lub centralnosilnikowe coupe z podnoszonymi drzwiami? Oto największe rarytasy motoryzacji NRD.
Tak tankowało się samochody w okresie PRL. Myślisz, że ładowanie elektryka jest ciężkie?

Tak tankowało się samochody w okresie PRL. Myślisz, że ładowanie elektryka jest ciężkie?

Ślęczysz pod publiczną ładowarką godzinę, a i tak zasięg wzrasta o śmieszne 150 km? W latach 80. w PRL było jeszcze gorzej: w kolejce do stacji paliw mogłeś spędzić nawet sześć godzin, po czym – jeśli podjechałeś Polskim Fiatem 126p – jednorazowo wolno było ci zatankować zaledwie 10 l, co wystarczało na ok. 160 km jazdy. A i tak czułeś się największym szczęściarzem.
Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Polskie Fiaty 126p i 125p oraz Polonez to legendy PRL-u, ale mogły nigdy się nie pojawić. W Bielsku-Białej, Tychach i na Żeraniu rozważano bowiem licencyjną produkcję innych aut, w tym Toyoty Corolli, Renault 5 i 8 oraz Fiata 127 z silnikiem Syreny. Co stanęło na przeszkodzie? No cóż, np. węgiel.
Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u

Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u

W Polsce znamy je po prostu jako FSO Polonez lub Polski Fiat 125p, ale na eksportowych rynkach popularne samochody z epoki PRL-u przebierały różne, często zaskakujące nazwy. Czy połączysz je z doskonale znanymi modelami?
50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL

50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL

30 marca 1973 r. powstał ostatni egzemplarz Warszawy. Zszokuje cię, ile kosztowałby dziś ten samochód, uwzględniając średnie zarobki. Zdziwi, jak często trzeba było w nim regulować hamulce, ile dni produkowano jedno auto i jakim statusem cieszyło się ono w Chinach. Oto 11 niezwykłych historii o Warszawie – także takiej z dębowymi kołami i w wersji tropikalnej.
Prawda czy fałsz? Quiz o autach z okresu PRL, edycja ekstremalnie trudna

Prawda czy fałsz? Quiz o autach z okresu PRL, edycja ekstremalnie trudna

Jak dobrze znasz samochody PRL? Polonezy, Polskie Fiaty, Warszawy, Syreny? O tym się dowiesz z naszego quizu. Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie bowiem wymagało eksperckiej wiedzy!
Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Pech? Złośliwość losu? A może zwyczajny brak pieniędzy? Dlaczego słynne prototypy PRL-u nie trafiły do produkcji? Analizujemy osiem przypadków, w tym Syrenę Sport Beskida i Warsa.
Co wiesz o FSO Polonezie? Edycja ekstremalnie trudna

Co wiesz o FSO Polonezie? Edycja ekstremalnie trudna

Nawet jeśli jesteś hardkorowym fanem Poloneza, nie masz gwarancji, że w tym quizie odpowiesz poprawnie na przynajmniej połowę pytań. To najtrudniejszy quiz o tej legendzie PRL, jaki kiedykolwiek przygotowaliśmy!
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech