Auto Świat Wiadomości Aktualności To on odmienił polski transport. Dziś mija 65 lat od rozpoczęcia produkcji Żuka

To on odmienił polski transport. Dziś mija 65 lat od rozpoczęcia produkcji Żuka

Powstał, by ratować polską powojenną gospodarkę i był widokiem powszechnym jeszcze długo po zakończeniu PRL-u. 65 lat temu, 24 lipca 1959 r., ruszyła produkcja najbardziej znanego auta dostawczego w Polsce — Żuka.

Żuk A 07
Zobacz galerię (9)
Auto Świat
Żuk A 07
  • Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Choć od rozpoczęcia produkcji minęło już 65 lat, a zakończona została ona 26 lat temu, to do tej pory większość Polaków doskonale wie, jak wygląda Żuk. Wszystko dlatego, że nie tylko w czasach PRL-u pomagał podnieść się Polsce po II wojnie światowej, ale także po obaleniu komuny wspomógł rodzenie się demokratycznej III Rzeczpospolitej.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Żuk skończył 65 lat. Niemal każdy Polak kiedyś go widział

Żuk był więc powszechnym widokiem, gdy chodziło się na bazary i kupowało produkty prosto od rolników, czy importerów ubrań z Dalekiego Wschodu. Tak naprawdę z ulic ostatecznie zaczął znikać nie tak dawno temu, a starsi rolnicy, jeszcze dziś potrafią go używać do przywożenia swoich produktów na bazar.

Żuk na bazarze jeszcze do niedawna był widokiem powszechnym
Żuk na bazarze jeszcze do niedawna był widokiem powszechnymŻródło: Auto Świat

Żuk powstał, bo musiał. Został, bo był potrzebny

FSC Żuk powstał w Lublinie i tam przebiegała jego produkcja, ale oprócz tego także w Węgrowie i... w Kairze (Egipt), gdzie był montowany z polskich części. Samochód powstał na bazie Warszawy M20, z której pochodziły rama, silnik i układ jezdny, dzięki czemu cena Żuka była dość niska. Niestety z tego powodu miał nietrwałe zawieszenie oraz parametry, które utrudniały jego eksploatację, jako dostawczaka (m.in. wysoki próg załadunku i wysoko umieszczony środek ciężkości, utrudniający jazdę po załadowaniu).

Samochód przez cały okres produkcji, która zakończyła się 13 lutego 1998 r., przeszedł szereg modernizacji, zarówno konstrukcyjnych, jak i stylistycznych. W trakcie produkcji pod maskę Żuka montowano początkowo dolnozaworowy benzynowy silnik z Warszawy M-20, następnie była to nowocześniejsza konstrukcja S-20, a już w latach 90. do gamy doszedł diesel, który jednak nie cieszył się dużym zainteresowaniem.

Żuk występował w wielu różnych wersjach nadwozia (m.in. furgon, pick-up, skrzyniowy, mikrobus, czy na potrzeby straży pożarnej). Był też eksportowany, głównie do krajów komunistycznych. W sumie wyprodukowano ok. 587 tys. 818 szt. Żuka, którego zastąpiono znacznie nowocześniejszym Lublinem.

Więcej o Żuku przeczytasz w poniższych artykułach:

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków