Przegląd skutera - części są tanie i łatwodostępne
Widoczny na zdjęciu skuter to popularna chińska konstrukcja, sprzedawana pod dziesiątkami marek. Części mechaniczne i materiały eksploatacyjne do niego kupuje się łatwo - w specjalistycznych sklepach wystarczy powiedzieć: „do małego, chińskiego, czterosuwowego” i już doskonale wiedzą, czego klient potrzebuje
Uwaga! Poza wymianą materiałów eksploatacyjnych w czasie przeglądu należy m.in. nasmarować ruchome elementy, sprawdzić: ogumienie, zawieszenie, pasek napędowy, dokręcenie śrub i luz łożysk oraz skontrolować światła. Zapraszamy do galerii po więcej informacji.
Do rutynowego przeglądu przed sezonem potrzebne są: olej silnikowy (wystarczy litr; dobry olej 10W-40 kosztuje 30-40 zł), olej przekładniowy (tuba 150 ml oleju 80W-90 za 15 zł), filtr powietrza (ok. 6 zł), filtr paliwa (ok. 5 zł), świeca (markowa kosztuje ok. 10-15 zł).
Jeśli akumulator był przez całą zimę podłączony do instalacji i nikt go nie doładowywał, szczególnie gdy skuter stał na mrozie, wiosną można się spodziewać... konieczności zakupu nowej baterii. Choć większość skuterów można uruchomić „z kopniaka”, a przy pracującym silniku bateria będzie się ładowała, lepiej doładować akumulator prostownikiem. Uwaga! Trzeba do tego użyć urządzenia przystosowanego do obsługi baterii motocyklowych, czyli o odpowiednio niskim prądzie ładowania i najlepiej z funkcją odsiarczania płyt.
Wymiana filtra powietrza to też łatwizna – wystarczy odkręcić kilka śrub na obudowie i założyć nowy wkład w miejsce starego. Trzeba tylko pamiętać, żeby oczyścić środek obudowy z brudu i kurzu.
Filtr paliwa znajduje się na przewodzie paliwowym, między bakiem a gaźnikiem,
i zwykle jest przytwierdzony opaskami zaciskowymi. Nie trzeba się bać, że po jego odłączeniu całe paliwo wycieknie z baku – większość skuterów ma automatyczny zawór, otwierający dopływ paliwa tylko wtedy, gdy silnik pracuje. Często też, żeby dostać się do filtra, trzeba zdjąć plastikowe osłony silnika
– w pokazanym na zdjęciu Torosie filtr dynda w widocznym miejscu.
Przed wymianą oleju należy rozgrzać silnik. Po jego wyłączeniu trzeba wyjąć bagnet olejowy, odkręcić korek spustowy umieszczony w dolnej części bloku jednostki i spuścić olej do przygotowanego wcześniej naczynia.
W popularnych konstrukcjach filtr oleju to element wykonany z drucianej siatki, który po oczyszczeniu można ponownie zamontować. Uwaga! Żeby uniknąć wycieków, zakłądając oczyszczony filtr warto założyć pod niego nową uszczelkę.
Po spuszczeniu starego oleju należy ponownie zakręcić korek w korpusie silnika. Warto założyć nową miedzianą uszczelkę – użycie starej grozi wyciekami oleju.
Większość małych skuterów i motorowerów ma czterosuwowe silniki chłodzone powietrzem. W takich konstrukcjach olej nie tylko smaruje, lecz także chłodzi silnik. Dlatego nawet w przypadku tanich chińskich „pięćdziesiątek” na jego jakości nie warto oszczędzać. Malutkie silniki, szczególnie w maszynach dosiadanych przez młodych kierowców, często pracują na najwyższych obrotach, na granicy wytrzymałości termicznej. Jeśli więc nie chcecie co roku wymieniać tłoka wraz z cylindrem, używajcie wyłącznie przyzwoitych olejów przeznaczonych do jednośladów. Oleje samochodowe, nawet o tej samej lepkości, mogą sobie nie poradzić z wysokimi temperaturami powstającymi w takich silnikach.
W najpopularniejszych na polskim rynku chińskich skuterach należy co roku wymieniać olej przekładniowy. To nic trudnego, ale warto sprawdzić w instrukcji obsługi, która ze śrub przekładni skrywa wlew, a która jest korkiem spustowym. Najpierw spuszczamy stary olej, następnie zakręcamy korek spustowy i wlewamy nowy – potrzeba go bardzo niewiele, zwykle jest to 100-150 ml. W sklepach z akcesoriami do jednośladów można kupić olej w małych butelkach z dziobkiem. Można też wpuścić olej strzykawką.
Na początku sezonu warto wymienić świecę zapłonową, chyba, że w skuterze zamontowana jest trwalsza świeca platynowa.
Przed ponownym uruchomieniem silnika należy sprawdzić, czy po wlaniu świeżego oleju jego poziom jest prawidłowy.
Po wymianie oleju i filtrów silnik można w końcu ponownie uruchomić. Po dłuższym postoju może się okazać, że silnik nierówno pracuje, przygasa, źle reaguje na ruch manetki gazu. To może wskazywać na konieczność wyregulowania gaźnika. To zadanie lepiej powierzyć komuś z doświadczeniem, choć w internecie można znaleźć instrukcję, jak zrobić to samemu. Czasem jednak problem tkwi w paliwie – współczesne benzyny z biododatkami po kilku miesiącach tracą swe parametry. Zanim zaczniecie cokolwiek regulować, zatankujcie świeże paliwo!
W przypadku tanich skuterów nie ma co liczyć na materiały wysokiej jakości. Dotyczy to również wszelkich śrub i nakrętek. Przed sezonem warto sprawdzić, czy przypadkiem się nie poluzowały – w "chińczykach" odkręcające się śruby to norma!
Widoczny na zdjęciach skuter ma dwa mechaniczne hamulce bębnowe
– ich obsługa ogranicza się do wyregulowania, przesmarowania cięgien i sprawdzenia stanu okładzin. W poważniejszych maszynach przynajmniej przedni hamulec jest hydrauliczny – w takich pojazdach co drugi sezon, niezależnie od pokonywanych przebiegów, należy wymienić płyn hamulcowy, gdyż z czasem wchłania on z powietrza wilgoć i traci swoje właściwości. Nie wiesz, jak to zrobić? Nie ryzykuj zatem i powierz lepiej to zadanie profesjonaliście!