Wielu właścicielom samochodów wydaje się, że przegląd okresowy to przede wszystkim wymiana oleju i filtrów. A skoro tak, to można zlecić jego wykonanie w zasadzie w dowolnym warsztacie – przecież z taką błahostką każdy mechanik sobie poradzi.To nieprawda!
Lista czynności, które należy wykonać, żeby można było uznać, że przegląd odbył się zgodnie z zaleceniami producenta auta, jest znacznie dłuższa. Co powinno się na niej znaleźć? To zależy od konkretnego modelu, przebiegu danego egzemplarza, a nawet sposobu jego użytkowania. W widocznym na zdjęciach Citroënie C5 z przebiegiem 60 tys. km lista czynności do wykonania w czasie przeglądu zajmuje trzy kartki A4 i obejmuje kilkadziesiąt pozycji!
Różne modele, różne wymagania
Poza wspomnianą na początku wymianą oleju znajdują się na niej m.in.: sprawdzenie kodów diagnostycznych zapisanych w sterowniku, kontrola hamulców, układu przeniesienia napędu, podwozia, nadwozia, oświetlenia, wycieraczek i przełączników we wnętrzu, regulacja luzu sprzęgła, wymiana płynu hamulcowego i dziesiątki innych czynności, na których wyliczenie nie starczyłoby tu miejsca. Poszczególne modele, a nawet wersje aut mimo zewnętrznych podobieństw często różnią się rozwiązaniami technicznymi, a co za tym idzie – zakresem czynności obsługowych.
Bez dokumentacji ani rusz
W przypadku nowoczesnych samochodów nie można liczyć na to, że mechanik zna na pamięć całą procedurę serwisową. Zresztą wcale nie musi. Fachowiec w profesjonalnym warsztacie może skorzystać ze ściągawki, czyli karty przeglądu opisującej wszystkie czynności, które muszą być wykonane w konkretnym samochodzie.
W wielu serwisach mechanicy używają uproszczonych kart, przeznaczonych do wszystkich aut i obejmujących kilka podstawowych punktów, np. sprawdzenie hamulców, świateł, wydechu czy poziomu oleju. To za mało – w ten sposób można pominąć czynności ważne w konkretnym modelu, np. okresową wymianę paska rozrządu czy oleju w automatycznej skrzyni biegów.
Pobieżnie wykonany „niby-przegląd” może się w przyszłości okazać bardzo drogi – zaniedbania serwisowe kończą się kosztownymi usterkami, a w nowszych autach trzeba się liczyć z utratą gwarancji.
Skąd mechanik wie, co robić?
Profesjonalny warsztat samochodowy musi mieć do dyspozycji urządzenia do diagnostyki elektronicznej oraz odpowiednie oprogramowanie warsztatowe. Taki sprzęt pomaga nie tylko w diagnozowaniu usterek – za jego pomocą mechanik może przygotować wykaz czynności, które należy wykonać podczas przeglądu w konkretnym aucie. Ważne, żeby oprogramowanie było aktualne, bo producentom zdarza się zmieniać zalecenia lub wprowadzać nowe.
Unikaj pozornych oszczędności
Solidny, kompleksowy przegląd samochodu musi obejmować sprawdzenie wszystkich elementów, które podlegają zużyciu, jak i wymianę wymaganych przez producenta materiałów eksploatacyjnych: płynów, filtrów, pasków. Bardzo ważna jest też weryfikacja podzespołów, od których zależy bezpieczeństwo jazdy, czyli m.in. hamulców, zawieszenia, układu kierowniczego, opon i oświetlenia.
Wiele modeli pojazdów ma specyficzne rozwiązania oraz wymagania obsługowe, które mechanik powinien uwzględnić podczas wykonywania przeglądu. Klientom zostawiającym auto w warsztacie radzę, żeby dokładnie upewnili się, jakie usługi obejmuje przegląd. Lepiej uważać na podejrzanie tanie oferty, bo dokładne sprawdzenie stanu wszystkich ważnych podzespołów samochodu – nawet jeśli wydaje się on na pierwszy rzut oka sprawny – to czasochłonne zajęcie.
Jeśli mechanik twierdzi, że wykona przegląd na poczekaniu i w ciągu kilku minut, lepiej poszukać innego serwisu. Na rynku nie brakuje nierzetelnych warsztatów, które w ramach przeglądu wymieniają najwyżej olej i podstawowe filtry – korzystanie z ich usług to kiepski pomysł. Do naszego warsztatu często trafiają auta, które – choć teoretycznie były regularnie serwisowane – w rzeczywistości okazują się bardzo zaniedbane.
Łukasz Dąbrowa, Bosch Service Dąbrowa Auto
Zanim zostawisz auto w serwisie
- Dowiedz się, jakie czynności i materiały wliczone są w cenę przeglądu.
- Zadbaj o to, żeby pracownik serwisu przyjął zlecenie przeglądu na piśmie. Poproś o kopię. W zleceniu powinna się znaleźć informacja o tym, w jakim stanie auto trafiło do serwisu, czy np. miało widoczne uszkodzenia.
- Zaznacz, żeby przed wykonaniem jakichkolwiek dodatkowo płatntych prac mechanik skontaktował się z tobą i poprosił o zgodę.
- Sprawdź, jakie materiały i części zostaną użyte podczas przeglądu. Pamiętaj, że niska cena usługi może wynikać z tego, że warsztat użyje tanich zamienników i materiałów eksploatacyjnych.
Nowe filtry powietrza, oleju oraz kabinowy. Czasem trzeba też wymienić filtr paliwa
Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych punktów przeglądu. Hamulce muszą być w takim stanie, żeby wytrzymały do następnej planowej wizyty w serwisie