Logo
Raport TÜV 2013: 8- i 9-latki pod lupą diagnostów

Raport TÜV 2013: 8- i 9-latki pod lupą diagnostów

Czy trwałość blisko 10-letniego samochodu jest godna zaufania? Wszystko zależy od tego jaki model znajdzie się w kręgu naszych zainteresowań. Oto jak wypadły 8- i 9-letnie auta w raporcie TÜV

Raport TÜV 2013: 8- i 9-latki pod lupą diagnostów
Auto Świat
Raport TÜV 2013: 8- i 9-latki pod lupą diagnostów

Prawie 10-letnie samochody dużo częściej w stosunku do aut 6- i 7-letnich mają problemy z zaliczeniem przeglądu rejestracyjnego – wynika z raportu TÜV opublikowanego w 2013 roku.

Średni odsetek 8- i 9-letnich aut z poważnymi usterkami wyniósł 23,1 proc. Oznacza to, że prawie co czwarty sprawdzany pojazd w tym wieku nie zaliczył przeglądu rejestracyjnego i był kierowany na powtórne badanie techniczne. Choć w stosunku do roku ubiegłego nastąpił niewielki wzrost poważnych awarii (22,2 proc.), to patrząc na dane z ostatnich kilku lat, wynik należy określić jako „w normie”.

Niedomagania oświetlenia były najczęstsząj przyczyną kłopotów podczas przeglądów. Statystycznie aż jedno auto na dziesięć badanych miało albo nieprawidłowo ustawione światła mijania, albo problem z działaniem oświetlenia. Karoseria, silnik i układ przeniesienia napędu prezentowały się znacznie lepiej. Warto jednak zauważyć, że w stosunku do aut 6- i 7-letnich nastąpił duży wzrost awaryjności zawieszenia oraz pogorszenie stanu układu wydechowego.

Podobnie jak w młodszych kategoriach wiekowych, w czołowej dziesiątce dominują samochody japońskie. Łącznie z modelem Yaris – 10. pozycja, ex aequo z VW Golfem – znalazło się w niej aż 8 aut z Kraju Kwitnącej Wiśni.

Wysokie miejsca przypadły też pojazdom niemieckim. Porsche 911 zajęło 1. miejsce, Ford Fusion – 9. lokatę, a wspomniany już Golf– 10. Z aut sklasyfikowanych w pierwszej trzydziestce warto jeszcze wspomnieć o Hondzie CR-V (13. pozycja), Audi A4 (14.) i Fordzie Focusie (29.). Dobre lokaty zajęły modele Skody (Fabia, Octavia i Superb), natomiast w środku zestawienia uplasowały się takie samochody jak: BMW serii 3 i 5, Audi A3 i A6, Mazda 6, Ople Astra i Vectra, a także Citroëny C3 i C5.

W ostatniej dziesiątce znalazły się modele Fiata, Renault, Mercedesa, VW, Forda i Alfy Romeo. Natomiast czerwoną latarnią zestawienia jest Chrysler PT Cruiser z dużym, 36,8-proc. odsetkiem aut z poważnymi awariami.

Dla przypomnienia – tegoroczny ranking powstał na podstawie wyników 8 105 174 przeglądów rejestracyjnych, przeprowadzonych przez TÜV w okresie od lipca 2011 r. do czerwca 2012 r.

Badania są wykonywane na stanowiskach diagnostycznych, gdzie specjaliści sprawdzają ponad 100 podzespołów danego samochodu i wychwytują wszystkie problemy, które pośrednio lub bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Kontrolowane są m.in.: zawieszenie, silnik, układy kierowniczy i przeniesienia napędu, oświetlenie, zabezpieczenie przed korozją elementów nośnych podwozia, karoserii i przewodów hamulcowych.

Wszystkie informacje o usterkach spływają do banku danych i są dzielone na: mało istotne problemy, poważne awarie i niedomagania eliminujące samochód z ruchu. Tam też są sortowane na pięć kategorii wiekowych – od 2- i 3-latków do 10- i 11-latków.

W raporcie TÜV nie ujęto awarii unieruchamiających auto na drodze bądź innych typowych usterek, z którymi spotykają się użytkownicy podczas codziennej eksploatacji. To sprawozdanie z przeglądu dopuszczającego pojazd do ruchu.

Raport TÜV 2013: 8- i 9-latki pod lupą diagnostów
Raport TÜV 2013: 8- i 9-latki pod lupą diagnostówŻródło: Auto Świat
Powiązane tematy: