W opracowanym przez Renault silniku wykorzystano wieloletnie, bogate doświadczenie konstruktorów z Rueil-Malmaison (departament Hauts-de-Seine), którzy mają na swoim koncie tak udane silniki wysokoprężne jak 1,5 dCi, 2,0 dCi, 2,3 dCi i V6 dCi.

Nowy silnik Aliansu będzie montowany w europejskich modelach Renault i Nissana klasy niższej średniej (segment C). W Renault trafi on w pierwszej kolejności pod maskę Scenica, a następnie całej gamy Megane.

Jednostka o pojemności 1,6 litra i mocy 130 KM, plasuje się pomiędzy silnikiem dCi 110 (zwanym również 1,5 dCi lub K9K) a silnikami dCi o mocy od 150 do 180 KM (znanymi również pod nazwą 2,0 dCi lub M9R).

Renault podkreśla, że jest to pierwszy z nowej generacji silników spalinowych Energy, w którym zostały zastosowane wszystkie, niespotykane dotąd w tej kategorii silników technologie obniżania emisji CO2, m. in. system Stop & Start z funkcją odzyskiwania energii podczas hamowania oraz, po raz pierwszy w Europie, w nowy niskociśnieniowy system recyrkulacji spalin EGR. W nowym silniku zużycie paliwa i emisja CO2 zostały obniżone o 20 proc. w porównaniu do jednostki, którą zastępuje.

Poczynając od 2012 r. motor ten będzie stanowił około 30 proc. całkowitej produkcji silników w tym zakładzie. Przy uruchamianiu produkcji zatrudnionych jest obecnie 450 pracowników.

Silnik Energy dCi 130 jest produktem Aliansu Renault-Nissan, podobnie jak obecne silniki 2,0 dCi i V6 dCi oraz przyszłe jednostki napędowe TCe 90 i TCe 115. Dzięki współpracy możliwe było obniżenie wielkości inwestycji obu koncernów poprzez rozdzielenie kosztów między Renault i Nissana. Całkowity koszt opracowania i wprowadzenia modelu na rynek wyniósł 230 milionów euro.

Nowa jednostka będzie produkowana wyłącznie w zakładzie Renault w Cleon, w Departamencie Seine-Maritime. Decyzja o produkcji tego silnika dla obydwu koncernów tylko w jednym zakładzie pozwoli wygenerować oszczędności skali. Od przyszłego roku zakład będzie w stanie produkować do 150 tys. silników Energy dCi 130 rocznie. Przewiduje się, że w kolejnych latach maksymalna zdolność produkcyjna zostanie jeszcze zwiększona.

Silnik ten będzie montowany w autach z segmentu C Renault i Nissana, czyli w autach średniej niższej klasy obydwu producentów. W przypadku Renault trafi on pod maskę Megane i Scenica, a w przyszłości również innych modeli. W najbliższej przyszłości sprzedaż tego silnika zostanie rozszerzona również na niektóre modele Nissana.