Jak powiedziała Joanna Borkowska, rzeczniczka prasowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, droga ekspresowa miała być oddana do użytku na początku czerwca 2012 r., czyli jeszcze przez Euro. Ostatecznie S8 na odcinku Wrocław-Oleśnica zostanie oddana do użytku w połowie września br. Trwa tam ustawianie znaków i malowanie pasów.

Drugim odcinkiem trasy Oleśnica-Syców kierowcy pojadą w listopadzie 2012 r. Wartość całego projektu to blisko 1,2 mld zł.

Rzeczniczka tłumaczyła, że inwestycja od początku natrafiała na różnego rodzaju problemy środowiskowe. "Już na początku realizacji okazało się, że przejścia dla zwierząt są za wąskie i trzeba zmienić projekt. Później w trakcie budowy pracownicy odkryli gniazdo orła bielika i z kolei musieliśmy zatrzymać pracę na czas trwania okresu lęgowego" - mówiła Borkowska.

Prace ponownie trzeba było zawiesić z powodu storczyków odkrytych na trasie, które trzeba było przesadzić. Ostatecznie trasę udało się wybudować z niewielkim opóźnieniem.

Z kolei na przełomie sierpnia i września ruszy budowa drugiego etapu wschodniej obwodnicy Wrocławia z Siechnic do Żernik Wrocławskich. Zakończenie tej inwestycji, wartej 115 mln zł, planowane jest na 2014 r. Budowa 7-km fragmentu trasy wraz z drogami dojazdowymi ma kosztować 63 mln zł, ale koszt inwestycji jest znacznie większy, bowiem droga powstanie na podmokłych i chronionych terenach. W ramach budowy tego odcinka powstaną m.in. trzy mosty, dwa wiadukty kolejowe, jeden mostek dla pieszych, a także pobocza wraz z trasami rowerowymi, chodnikami i ekranami akustycznymi.

Wschodnia obwodnica Wrocławia to 38-km droga, która ma przebiegać przez Bielany, Łany, Długołękę; budowę podzielono na cztery etapy. Pierwszy, który rozpoczął się w 2009 r., ma zostać ukończony na początku 2013 r. Drugi rozpocznie się na przełomie sierpnia i września 2012 r. i zostanie zakończony w 2014 r. Pozostałe dwa odcinki drogi są w fazie projektowania, a ich budowa powinna się zakończyć w 2015 r.

Natomiast w Brzegu Dolnym trwa budowa mostu przez Odrę. Przeprawa ma być gotowa do 2013 r. i ma kosztować 138 mln zł. Brzeski most na Odrze będzie jedną z najdłuższych - 565 m - przepraw w kraju, będzie też miał 15 m szerokości. Wzdłuż przeprawy powstaną chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie oraz ekrany akustyczne.

Most połączy Brzeg Dolny z gminą Miękinia i znacznie poprawi komunikację w regionie. Przeprawa ta będzie częścią trasy, która połączy Żmigród, Brzeg Dolny oraz okolice Środy Śląskiej z autostradą A4. Dzięki przeprawie i drogom dojazdowym mieszkańcy Brzegu Dolnego i okolic dojadą do Wrocławia krótszą trasą.

Eksperci wyliczyli, że obecna droga z Brzegu Dolnego i Wołowa do Wrocławia jest jedną z najbardziej eksploatowanych tras w województwie. Codziennie porusza się nią ponad 14 tys. samochodów, w związku z czym jest wciąż zakorkowana. Po wybudowaniu mostu ruch na tej trasie spadnie o ok. 4 tys. pojazdów, co ułatwi życie mieszkańcom Obornik Śląskich i okolic.