Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Saab 9-3

Saab 9-3

Ikona samochodu

Saab 9-3 to samochód osobowy klasy średniej, należący do segmentu D, a od II generacji, klasyfikowany był wśród aut klasy średniej wyższej. Auto (typ YS3D) zadebiutowało w 1998 roku jako następca modelu 900 (pierwsza generacja 900-tki to legendarny „krokodyl”).

9-3 nie przez przypadek ma myślnik w nazwie, bowiem w II połowie lat 50. istniał już Saab 93. Auto było w rzeczywistości tylko nieco zmodernizowaną wersją swojego poprzednika (900 NG). Co prawda przeróbek jest bardzo dużo i nie sposób ich wszystkich wymienić ,jednak z zewnątrz auta najbardziej różnią się tylnym pasem. Niewprawione oko nie dostrzeże jednak większych różnic. Z rzeczy „doświadczalnych” poprawiono natomiast układ kierowniczy oraz zawieszenie.

Stylistycznie 9-3 prezentował się bardzo dobrze. Stonowany design z odrobina charakteru wyróżniał się z tłumu, a atrapę chłodnicy nie można było pomylić z żadną inną. Konstrukcyjnie natomiast, auto bazowało na Oplu Vectrze, bowiem Saab, będąc pod skrzydłami General Motors, miał wypuścić jej bardziej luksusową wersję, właśnie pod postacią 9-3.

Dostępne wersje nadwoziowe to 5-drzwiowy hatchback, 3-drzwiowe coupe oraz 2-drzwiowy kabriolet. Wnętrze jest dosyć obszerne, ale najbardziej charakterystyczną cechą tego modelu, jest jego deska rozdzielcza. Jej design nawiązuje do lotniczej przeszłości marki i, podobnie jak w BMW, wszystko jest podporządkowane kierowcy. Ciekawą funkcją jest Night Panel, dzięki któremu jadąc w nocy, można było wyłączyć wszelkie oświetlenie zegarów, oprócz prędkościomierza, i ewentualnych informacji, ważnych w danym momencie.

Dzięki współpracy Saaba z GM, pierwszy raz w historii pod maską modelu tej szwedzkiej marki znalazł się silnik wysokoprężny. Miał od 2,2 litra pojemności i generował 115, a od 2000 roku – 125 KM. Jednostek benzynowych było zdecydowanie więcej (i były to konstrukcje Saaba). Najsłabszy silnik wolnossący o pojemności 2 litrów, miał 132 KM. Wersja z turbosprężarką rozwijała 150, 185 lub 200 KM (w późniejszych latach rozwijały 5 KM więcej, poza pośrednią wersją). Oprócz tego dostępny był także silnik 2.3, który w wersji wolnossącej generował 150 KM. Jego odmiana turbodoładowana, miała dopisek „Vigen”, co oznaczało „piorun”. Pasowało to idealnie do charakteru auta, bowiem jednostka rozwijała początkowo 228, potem 233 KM, a oprócz tego otrzymała obniżone i utwardzone zawieszenie, oraz skromne ospojlerowanie.

II generacja Saaba 9-3 (typ YS3F) pojawiła się w 2002 roku. Tak samo jak poprzednik, auto został zbudowane na płycie podłogowej Opla Vectry. Ilość wersji nadwoziowych została zachowana, jednak coupe, zamieniono na kombi które otrzymało nazwę 9-3 SportCombi (lub SportWagon bądź Sport-Hatch, w zależności od rynku), natomiast 5-drzwiowy hatchback, stał się pełnoprawnym sedanem o nazwie SportSedan.

Stylistycznie auto nawiązywało do poprzednika, ale stało się ono jednocześnie bardziej poważne i eleganckie, dzięki czemu awansowało do klasy średniej wyższej. W 2008 roku przeprowadzono facelifting, który nie dość że dodał 9-3 więcej dynamiki, to auto prezentowało się jeszcze dojrzalej. Nawet SportCombi wyróżniała się ciekawym designem tylnego pasa. Wewnątrz natomiast, Szwedzi po raz kolejny sprawili, że deska rozdzielcza wyróżnia się na tle konkurencji. Podobnie jak w poprzedniku, zastosowano tutaj funkcję Night Panel, a stacyjka została umieszczona pomiędzy przednimi fotelami.

Pod maską, jak zwykle, przewagę mają doładowane jednostki benzynowe. Jedyna jednostka wolnossąca ma 1,8 litra pojemności i moc 122 KM. 4-cylindrowe silniki doładowane mają pojemność 1,8 oraz 2 litrów, a jedyna V6-ka (o kilku wariantach mocy) – 2,8 litra. Ich moc waha się do 150 do aż 280 KM! Najmocniejsza wersja, 280-konna dostępna była w modelu Turbo X, wypuszczonego aby uczcić 30-lecie turbodoładowanych silników szwedzkiej marki. Początkowo wśród diesli oferowany był znany z poprzedniej generacji 2,2-litrowy silnik o mocy 125 KM, jednak został on zastąpiony przez jednostkę 1.9. Mogła mieć 120, 150 lub 180 KM, a od 2010 roku, moc 2 pierwszych odmian podniesiono o 10 KM.

W 2011 roku z powodu bankructwa marki zaprzestano produkcji tego modelu. Jednak już 2 lata później firma NEVS wykupiła Saaba i postanowiła reinkarnować model 9-3. Niestety ze względu na prawa autorskie, znaczek na masce musiał ulec zmianie, i utracił tym samym legendarnego gryfa widniejącego dotychczas na granatowym tle. Pozostał jedynie napis „SAAB”. Ponieważ właścicielami praw do nazwy jest grupa zbrojeniowa Saab AB, niedługo po wcześniejszym „zakazie” NEVS musiało także zrezygnować z używania samej nazwy „Saab”.

Stylistycznie auto prawie nie różniło się od dotychczas produkowanej 9-3. Jedynie wewnątrz zmieniono fotele. Podstawowe wyposażenie jest bardzo bogate i obejmuje m.in. skórzaną tapicerkę, dwustrefową klimatyzację, tempomat, czujniki parkowania oraz 18-calowe koła. Auto sprzedawane było tylko na rodzimym rynku, jednak chętni spoza Szwecji mogli zamawiać auta przez internet. Niestety po odbiór, trzeba było się pofatygować osobiście aż do fabryki w Trollhattan. Trzeba dodać, iż było to produkcja małoseryjna. Do napędu służy 2-litrowy silnik benzynowy z turbosprężarką o mocy 220 KM. Mocniejsza wersja dawała kierowcy do dyspozycji aż 260 KM.

W 2014 roku, ze względów finansowych przerwano produkcję, ale już rok później ją wznowiono. W miarę kolejnych zakazów ze strony Saab AB, NEVS postanowiło zmienić polityki marki, i nastawić się na produkcję aut elektrycznych, które będą bazować na modelu 9-3, a sprzedaż ma się w odbywać głównie w Chinach.

saab 9-3 - generacje

saab 9-3 I (1998&nbsp-&nbsp2002)

saab 9-3 I (1998 - 2002)

saab 9-3 II (2002&nbsp-&nbsp2012)

saab 9-3 II (2002 - 2012)

Ikona samochodu

Saab 9-3 II (2014 - )

saab 9-3 - powiązane artykuły

Tico było liderem rynku. Polska motoryzacja ćwierć wieku temu, w maju 1998 r.

Tico było liderem rynku. Polska motoryzacja ćwierć wieku temu, w maju 1998 r.

Jak wyglądała polska motoryzacja ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, co oferowano na giełdach, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z maja 1998 r.
Nie tylko wraki. Warszawa sprzedaje cenne auta usunięte z ulic

Nie tylko wraki. Warszawa sprzedaje cenne auta usunięte z ulic

Porzucone auta nie zawsze trafiają na złom do kasacji. Warszawski ZDM uznał, że na niektórych można jeszcze zarobić i wystawił na sprzedaż osiem samochodów usuniętych z ulic przez miejskie służby. Na liście nie zabrakło takich modeli jak Audi A6, Mercedes Klasy S czy Porsche Cayenne.
Używane kabriolety na każdą kieszeń - 10 interesujących propozycji

Używane kabriolety na każdą kieszeń - 10 interesujących propozycji

Wiosnę na razie mieliśmy taką sobie, ale lato już w sumie za pasem i chyba w końcu zrobi się ciepło. A wtedy najprzyjemniej wskoczyć do kabrioletu, otworzyć dach i cieszyć się wiatrem we włosach. Oto 10 naszych propozycji.
Mocna limuzyna za 25-30 tys. zł - TOP 10

Mocna limuzyna za 25-30 tys. zł - TOP 10

Jeśli od auta klasy średniej oczekujecie dobrych osiągów, a niekoniecznie chcecie kłuć w oczy dużymi kołami i spoilerami, to mamy dla was 10 propozycji na mocne, ale stonowane używane limuzyny za niecałe 30 tys. zł.
Ostatni fabrycznie nowy Saab sprzedany – drożej niż planowano

Ostatni fabrycznie nowy Saab sprzedany – drożej niż planowano

Pod młotek trafił ostatni egzemplarz Saaba, jaki opuścił taśmy produkcyjne zakładu w szwedzkim Trollhättan. Był to jeden z 420 egzemplarzy zmontowanych na przełomie roku 2013 i 2014, już po oficjalnym zakończeniu produkcji. Saab 9-3 z przebiegiem 66 km sprzedano za 465 tysięcy koron szwedzkich.
Trwałe kabriolety w różnym wieku i cenie

Trwałe kabriolety w różnym wieku i cenie

Sezon na używane auta bez dachu rozpoczęty. Prezentujemy aż 15 propozycji na trwałe kabriolety oraz roadstery w różnych cenach. Każdy z nich zapewnia sporo frajdy z jazdy i otwarte niebo nad głową!
Mocne auta klasy średniej za 20 tys. zł

Mocne auta klasy średniej za 20 tys. zł

Kwota około 20 tys. zł daje duży wybór mocnych benzynowych modeli klasy średniej. Skupiliśmy się na tych, które mają ponad 200 KM i są trwałe. Oczywiście, w przypadku takich aut ostrożność jest bardziej niż wskazana
Top 10 - trwałe i niedrogie kabriolety. Przegląd rynku

Top 10 - trwałe i niedrogie kabriolety. Przegląd rynku

Na rynku nie brakuje używanych kabrioletów. Pytanie: które z nich są trwałe i niedrogie w utrzymaniu? Polecamy 10 takich modeli o różnym charakterze i w różnej cenie
Sezon na kabriolety. Przegląd rynku

Sezon na kabriolety. Przegląd rynku

Auta z otwartym na słońce nadwoziem dają dużo frajdy z jazdy! W galerii znajdziecie 10 propozycji w cenach od 10 do 35 tys. zł, które mimo różnych charakterów mają też wiele wspólnych cech, m.in. stosunkowo dużą podaż na rynku i niezłą trwałość.
Top 5: auta o mocy 200 koni za 25 tys. zł

Top 5: auta o mocy 200 koni za 25 tys. zł

Zapewniają niezłe osiągi, są dobrze wyposażone i wciąż mogą uchodzić za prestiżowe, a do tego kosztują raptem niewielką część tego, co kiedyś. Oto sedany klasy średniej za 25 tys. zł z benzyniakami o mocy około 200 KM
Alfa Romeo 156 kontra BMW serii 3, Lexus IS i Saab 9-3 - dużo radości za małą kasę

Alfa Romeo 156 kontra BMW serii 3, Lexus IS i Saab 9-3 - dużo radości za małą kasę

Oryginalne, mocne, ale do jazdy na co dzień – oto 4 sedany, które mają to coś w sobie i kosztują 15 000-20 000 zł. Który okaże się lepszym wyborem - Alfa Romeo 156, BMW serii 3, Lexus IS czy Saab 9-3?
Nowy SAAB 9-3 już na testach

Nowy SAAB 9-3 już na testach

Nowy SAAB 9-3 już na testach.
Saab 9-3 vs. Volvo S40 - szwedzki styl

Saab 9-3 vs. Volvo S40 - szwedzki styl

Zakup auta klasy średniej z lat dziewięćdziesiątych wcale nie oznacza, że kierowca musi wybrać Passata, Vectrę, Mondeo, Lagunę lub Avensis. W jednej z rynkowych niszy ukrywają się mocni gracze ze Szwecji! Saab 9-3 i Volvo S40 być może nigdy nie były hitami sprzedaży, jednak z czasem stały się tanie, a w efekcie zaczynają kusić nabywców. Sprawdźcie jak oba modele wypadają w porównaniu.
Używany Saab 9-3: poznaj największe wady i zalety kombi ze Szwecji

Używany Saab 9-3: poznaj największe wady i zalety kombi ze Szwecji

Czy warto interesować się autem marki, która już nie istnieje? Przykład Saaba 9-3 wskazuje, że tak – to połączenie niebanalnego stylu, dobrych osiągów i pewnego prowadzenia. Nie jest to jednak propozycja dla każdego
Saab 9-3 MY12 – Ostatni lifting

Saab 9-3 MY12 – Ostatni lifting

Saab dokonał ostatnich poprawek obecnej generacji modelu 9-3, która jest na rynku już od 9 lat. Samochód otrzymał delikatnie odświeżoną stylistykę oraz mocniejsze i oszczędniejsze silniki. Wprowadzenie całkowicie nowego 9-3 planowane jest na 2012 rok
Saab 9-3 Independence Edition na pierwszą rocznicę

Saab 9-3 Independence Edition na pierwszą rocznicę

Od momentu, kiedy nad szwedzką marką kontrolę przejął holenderski Spyker minął dokładnie rok. Z tej okazji Saab zaprezentuje specjalną edycję modelu 9-3 kabrio
Saab 9-3 XWD Turbo X: Pojawił się i zniknął...

Saab 9-3 XWD Turbo X: Pojawił się i zniknął...

Saab 9-3 XWD Turbo X to najlepszy model w historii szwedzkiej marki. Elegancki, szybki i doskonale prowadzący się samochód z Trollhättan ma jedną wadę - nie jest już dostępny u dealerów.

Saab 9-3 SportSedan Aero: Dyskretna elegancja

Każdy producent samochodów ma swoją koncepcję ich projektowania. Inżynierowie Saaba zaczęli od samolotu.

Saab 9-3 SportSedan

Samochód przestał być dla wielu z nas jedynie środkiem lokomocji. Coraz częściej wymagamy, aby auto dawało nam radość z prowadzenia oraz zapewniło nie tylko bezpieczną, ale także komfortową jazdę.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech