Rynek samochodów dostawczych o DMC do 3,5 tony niezmiennie się rozwija. W 2015 roku odnotowano w Polsce sprzedaż na poziomie 53 tys. sztuk, co oznacza wzrost o ponad 22 proc. Pierwszy kwartał bieżącego roku również był bardzo korzystny dla "light commercial vehicles". Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wzrost rejestracji tego typu pojazdów wyniósł w Polsce 17,4 proc., podczas gdy na terenie Unii Europejskiej średni przyrost to 11,3 proc.
Pomimo raptownego spadku tempa wzrostu - z rekordowych 34,5 proc. w czerwcu do 1,7 proc. w lipcu - najnowsze liczby nadal pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość. W segmencie samochodów o DMC do 3,5 tony od początku roku zarejestrowano ponad 34 tys. nowych egzemplarzy. Jest to o 19,5 proc. więcej niż w analogicznym czasie rok temu - podaje PZPM.
Z danych wynika, że najczęstszym przeznaczaniem wśród samochodów dostawczych są izotermy (+16,7 proc.), zabudowy uniwersalne (+41,5 proc.) oraz chłodnie (+28,4 proc.). Co ciekawe bardzo duże wzrosty odnotowano w przypadku zabudów do przewozu pojazdów (+33,8 proc.) oraz pomocy drogowych (+105,7 proc.).
Ile traci na wartości samochód dostawczy?
Spadek wartości samochodów dostawczych wygląda nieco inaczej, niż ma to miejsce w przypadku samochodów osobowych. Tutaj ma znaczenie nie tylko specjalistyczna zabudowa, ale również konfiguracja samego samochodu - a więc wyposażenie dodatkowe, systemy zwiększające bezpieczeństwo, pozycja producenta na rynku i ocena marki przez konsumentów.
Wart wspomnienia jest fakt, że o ile w przypadku samochodów osobowych wartość danego modelu spada tym szybciej, im szybciej znajduje się on na rynku, o tyle w przypadku samochodów osobowych ma to drugorzędne znaczenie. Tutaj decydującą rolę mają walory użytkowe. Sytuację zmienia pojawianie się całkowicie nowego modelu.
Oprócz specjalistycznych zabudów wartość pojazdu na rynku wzrasta, gdy jest on maksymalnie uniwersalny. Specjaliści zwracają uwagę na powierzchnią ładunkową, rozstaw osi i oczywiście układ napędowy.
Obecnie oferowane samochody dostawcze o DMC do 3,5 tony znacząco się zmieniły. Kiedyś były tylko prostym środkiem transportu, który miał za zadanie przewieźć ładunek z punktu A do punktu B, dzisiaj oprócz walorów użytkowych na pierwszym miejscu znalazły się wygoda i bezpieczeństwo kierowcy. Sprawdzamy, którzy producenci oferują najwięcej.