Naklejki Marlboro Rally Team Poland, ogumienie, gigantyczny spoiler na krawędzi tylnej klapy oraz dodatkowe wloty powietrza na masce zdradzają nam sportową przeszłość pojazdu. Pod maską czterocylindrowy silnik DOHC o pojemności 1993 ccm z turbosprężarką Garrett 03. Jednostka z czterema zaworami na cylinder stanowiła ewolucję silnika o symbolu YBB i mocy 204 KM, który napędzał cywilną wersję Sierry RS Cosworth. W przypadku wyczynowej wersji w grupie A moc wahała się od ok. 300 KM do ponad 400 KM. W prasie z 1991 roku pisano o mocy 350 KM, jednak osiągi zależały od wymagań konkretnego rajdu. Można przyjąć, że w tym przypadku moc wynosi 397 KM.

Już na pierwszy rzut oka widzimy, że to niezwykłe auto ma niewiele wspólnego z seryjnymi samochodami. We wnętrzu panuje atmosfera sportowej ascezy. W trosce o zmniejszenie masy producent wyeliminował każdy zbędny gram - dywaniki, podsufitkę oraz inne elementy tapicerki.

Niewielka, obszyta skórą kierownica. Pod prawą ręką dźwignia zmiany biegów obsługująca kołową, niesynchronizowaną skrzynię Getrag o pięciu przełożeniach. Brak szybkościomierza jest typowy dla aut rajdowych. Pilot podaje kierowcy trasę rozpisaną na poszczególne biegi: najważniejszym instrumentem jest tu obrotomierz oraz wskaźniki temperatury i ciśnienia oleju, ładowania oraz temperatury cieczy chłodzącej. Rajdowa Sierra nie ma stacyjki. Silnik uruchamiamy niewielkim przyciskiem. Obok niego widoczny czerwony "hebel" - jednym ruchem można błyskawicznie wyłączyć instalację elektryczną. Rury klatki bezpieczeństwa ograniczają swobodę ruchu we wnętrzu. W bagażniku rajdowego auta mieści koło zapasowe, dwie pompy paliwa oraz zbiornik paliwa wykonany ze specjalnej masy gumowej. W razie uszkodzenia paliwo wypływa, lecz nie rozbryzguje się, co ogranicza ryzyko pożaru do minimum. Gdyby we wnętrzu lub komorze silnika pojawił się ogień, w kilka sekund ugasi go halon doprowadzony dyszami z dużej butli w bagażniku.

W hermetycznej skrzynce z aluminium - sztywno zamocowany akumulator. Nawet na rajdowej "hopie" nie grozi mu zwarcie, wybuch czy wyciek elektrolitu. Także mechanizmy A-grupowej Sierry RS Cosworth nie mają wiele wspólnego z seryjnym pojazdem. Wentylowane tarcze hamulcowe AP Racing mają czterotłoczkowe zaciski. Wahacze z lekkiego stopu ważą ułamek tego co stalowy odpowiednik ze sklepu. Tu wszystko jest podporządkowane wyłącznie prędkości. Zamiast tradycyjnych silentblocków zastosowano przeguby typu Uniball. W zawieszeniu super sztywne amortyzatory z regulacją twardości. Mechanizmy od dołu chroni lekki i niezwykle odporny "pancerz" - płyta z lekkich stopów.

Prezentowany przez nas Ford Sierra RS Cosworth z numerem rejestracyjnym ONX 3200 ma wspaniałą historię. Samochód zbudowano w 1989 roku dla mistrza Belgii, Roberta Droogmansa. Po dwóch sezonach pojazd przeszedł przegląd silnika oraz skrzyni biegów w belgijskiej firmie RAS Sport. Do Polski trafił na początku 1991 roku. Odtąd wszystkie naprawy wykonywali mechanicy z olsztyńskiego teamu Marlboro Rally Team Poland. Marian Bublewicz zdobył na nim tytuł mistrza Polski. W następnym sezonie olsztyński kierowca przesiadł się za kierownicę Sierry RS Cosworth 4WD z napędem na obie osie. Auto z nadwoziem sedan i tablicami ONT 9265 okazało się szczęśliwe: Marian został rajdowym mistrzem Polski po raz szósty.

Przy okazji warto przypomnieć, że tylnonapędowy Ford Sierra RS Cosworth jest często mylony z samochodem, który uległ wypadkowi podczas Rajdu Zimowego. Feralne auto to Sierra RS Cosworth 4WD (nr. rejestracyjny JXH 418) przygotowane przez belgijską firmę RAS Sport. W 1992 roku Patrick Snijers zdobył na nim tytuły rajdowego mistrza Holandii i Belgii. Marian Bublewicz planował, że w sezonie 1993 przesiądzie się na całkowicie nowy model Escort Cosworth. Mechanicy nie zdążyli jednak zmontować auta. Sierra z Belgii miała być tylko "tymczasowym" samochodem. Choć cały sezon 1992 Bublewicz spędził za kierownicą podobnej Sierry 4WD, jednak auto po Snijersie było wyraźnie mocniejsze, miało inny rozdział napędu na osie (50:50 zamiast 37:63) i wymagało innej techniki jazdy. 20 lutego 1993 roku Bublewicz pilotowany przez Ryszarda Żyszkowskiego, wystartował po raz ostatni. Na początkowych oesach Zimowego Rajdu Dolnośląskiego zdobył prowadzenie. Lubił ten rajd. Zwyciężył go siedem razy. Dobra passa zakończyła się na drugim kilometrze tragicznego oesu Orłowiec - Złoty Stok. Samochód wpadł w poślizg i uderzył w drzewo. Mimo klatki bezpieczeństwa, drzwi od strony kierowcy okazały się śmiertelnie słabym punktem nadwozia. Kibice niemal gołymi rękoma wydobyli rannych z wraku. Kilkadziesiąt minut wydawało się wiecznością. Marian Bublewicz zmarł po przewiezieniu do szpitala w Lądku - Zdroju. Ryszard Żyszkowski przeżył. Po tragedii, feralna Sierra z 1991 roku wiele lat stała w garażu rodziny kierowcy. Zgodnie z jej wolą, pojazd został odrestaurowany przez pasjonatów z Wieliczki i w marcu 2010 roku trafił do zbiorów warszawskiego Muzeum Motoryzacji przy ul. Filtrowej 62. Historia ma zaskakujący finał: samochód jest eksponowany obok Stratopoloneza, którym w latach 80. jeździł Marian Bublewicz.

Ford Sierra RS Cosworth - historia pojazdu

Sierra RS Cosworth debiutował w 1985 roku na salonie w Genewie. Początkowo auto było przeznaczone do wyłącznie do wyścigów. Planowano produkcję 500 egzemplarzy przystosowanych wyłącznie do sportu. Po krótkim epizodzie Forda z modelem RS 200 najmocniejsza Sierra okazała się przydatna także w rajdowej rywalizacji. W 1987 roku Carlos Sainz zdobył tytuł mistrza Hiszpanii, a Robert Droogmans okazał się najszybszym kierowcą Belgii. Didier Auriol dwukrotnie zdobył tytuł mistrza Francji. Auto wzbudziło ogromne zainteresowanie zwykłych nabywców, dla których produkowano dotychczas Sierra XR 4i była zbyt powolna i słaba. W tym czasie w salonach Forda pojawiły się "cywilne" egzemplarze Sierry Cosworth z silnikiem 2.0 o mocy 204 KM i niepozornym nadwoziem sedan. Cena nowego auta wynosiła ok. 65 tysięcy marek. Rajdowy samochód z homologacją grupy A był ponad pięć razy droższy. Kolejnym wcieleniem najszybszego wówczas Forda była wersja Cosworth z napędem na cztery koła. W latach 1990 - 92 zbudowano 12 250 egzemplarzy. Rajdowe wersje rozwijały od ok. 300 do ponad 400 KM mocy, a według niektórych danych nawet do 550 KM. Następca - słynny Escort RS Cosworth (1992) był zbudowany na skróconej płycie podłogowej Sierry i dzielił z nią liczne mechanizmy. Ze względu na znakomite osiągi oraz niewielką ilość wyprodukowanych i zachowanych egzemplarzy. Ford Sierra RS Cosworth należy do wyjątkowo poszukiwanych youngtimerów.

Życiorys Mariana Bublewicza

Marian Bublewicz urodził się 25 sierpnia 1950 roku w Olsztynie. Był czołowym polskim kierowcą rajdowym i wyścigowym. Sportową karierę rozpoczynał jako zawodnik motocrossowy. Później startował jako kierowca rajdowy. Już w 1975 roku zdobył pierwszy z sześciu tytułów rajdowego mistrza Polski. Następne doszły w latach 1983, 1987, 1989, 1990, 1991oraz 1992r.w którym został Wicemistrzem Europy.

Jego pierwszym samochodem był Fiat 125p. Później startował Oplem Kadettem GT/E, Polonezem 2000 Rally, Mazdą 323 4 WD oraz Fordem Sierra RS Cosworth z tylnym napędem oraz z napędem na obie osie. Jego pilotami byli najczęściej Ryszard Żyszkowski oraz Grzegorz Gac. Łącznie wliczając starty w innych klasach zdobył 20 tytułów mistrzowskich w Polsce. Na przełomie lat 80/90 stworzył pierwszy w Polsce profesjonalny team rajdowy - Marlboro Rally Team Poland. W 1993 r. znalazł się na priorytetowej liście "A" federacji FIA zawierającej nazwiska 31 najlepszych kierowców rajdowych świata. Zmarł 20 lutego 1993 roku w szpitalu w Lądku Zdroju na skutek poważnych obrażeń odniesionych w wypadku podczas Zimowego Rajdu Dolnośląskiego. W 2000 roku w plebiscycie miesięcznika "Auto Moto i Sport" został wybrany najlepszym polskim kierowcą rajdowym XX wieku.

Dane techniczne modelu Sierra RS Cosworth - podstawowa wersja rajdowa grupy A *

- Silnik: czterocylindrowy, rzędowy 1993 ccm, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, cztery zawory na cylinder, turbosprężarka i intercooler

- Zasilanie: wielopunktowy wtrysk paliwa Weber/Marelli

- Moc maksymalna: 204 KM przy 6000 obr /min / 300 KM przy 6500 obr /min ( rajdowe wersje rozwijały moc ok. 400 KM).

- Maksymalny moment obrotowy: 276 Nm przy 4500 obr /min / 405 Nm przy 4500 obr/min

- Skrzynia biegów manualna 5 biegowa synchronizowana / kłowa

- Napęd na koła: tylne / lub stały napęd na przednie i tylne (4WD)

- Hamulce: tarczowe wentylowane

- Masa własna: 1280 kg / ok. 1100 - 1200 kg

- Długość: 4494 mm

- Szerokość: 1700 mm

- Wysokość: 1370 mm (w przypadku wersji rajdowej wymiary różniły się od podanych przez zastosowanie innego zawieszenia i ogumienia)

- Ogumienie: 205/50 VR 15 / w wersji rajdowej stosowano ogumienie o średnicy od 15 do 17 cali, różnej szerokości i o rożnej rzeźbie bieżnika.

- Prędkość maksymalna: 238 km/h / od 160 do 230 km/h (w zależności od przełożeń)

* Moc opisanego powyżej samochodu należącego do Mariana Bublewicza wynosiła ok. 350 - 400 KM. Dane poszczególnych egzemplarzy przygotowanych do sportu wyczynowego mogły odbiegać od podanych.

Zamieszczamy opisy wybranych pojazdów - eksponatów, które będzie można obejrzeć na targach Moto Nostalgia 2011r. Więcej informacji o targach