Duże rodzinne kombi z mocnym silnikiem wysokoprężnym to marzenie wielu głów rodzin. Skoda z modelem Octavia zrobiła coś, dzięki czemu wielu fanów motoryzacji marzy właśnie o czeskim kombiaku.

Powodów jest wiele. Według mnie najważniejszy jest fakt, że olbrzymie kombi dzięki kilku zabiegom stylistycznym naprawdę dobrze wygląda i co ważne nie traci nic z walorów użytkowych znanych z typowych wersji Octavii kombi.  Co prawda we wnętrzu znajdziemy sportowe fotele z przody oraz nieco inaczej wyprofilowaną tylną kanapę - jednak te zabiegi w żaden spossób nie zmieniają rodzinnego przeznaczenia auta.

Tak Skoda Octavia nawet w wersji RS może być rodzinnym, komfortowym autem, które jeśli zajdzie taka potrzeba ukarze nam swoją druga naturę.

{ "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "d609ebabbe06022d1d5e48ee75ccac35" }, "copyright": { "note": "Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "uuid": "e94cb5d2-34aa-5d91-83cd-022429abe86b", "size": { "bytes": 137218, "height": 683, "width": 1024 }, "contentSources": [ { "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Yzk7MDA_/d609ebabbe06022d1d5e48ee75ccac35.jpg", "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat

A ma co pokazywać, bowiem pod maską testowanej Skody Ocvtavii RS zamontowano 184-konnego diesla.

Jego cele? Po pierwsze – zapewnienie dobrej dynamiki, po drugie – ekonomiczna eksploatacja. Muszę przyznać, że z zadań przed nim postawionych nieźle się wywiązuje. Według producenta pozwala przyspieszyć do „setki” w 8,3 s i jechać z maksymalną prędkością 228 km/h. Do tego średnie spalanie 5,1 l/100 km.

{ "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "5d4287eef618e767cc017355e9a90dfa" }, "copyright": { "note": "Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "uuid": "fcc62ac8-200b-5886-9dfb-472d182b1985", "size": { "bytes": 103782, "height": 683, "width": 1024 }, "contentSources": [ { "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZDc7MDA_/5d4287eef618e767cc017355e9a90dfa.jpg", "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat

Podczas naszego testu Skoda Octavia RS średnio spaliła 7,3 l/100 km. Jednak ważne jest to, że czas przyspieszenia do 100 km/h oscylował w granicach podawanego przez producenta.

Czy Octavia RS ma jakieś wady. Cóż nawet na suchym asfalcie podczas gwałtownego przyspieszania przednia oś nie radzi sobie z gwałtownie przyrastającym momentem obrotowym. Efekt? Migająca kontrolka układu ESP.

Dobrze oceniam skrzynię DSG - może głównie dlatego, że lubie auta w których nie trzeba zmieniać biegów? Jednak w przypadku przekładni DSG trudno mieć zastrzeżenia do sposobu pracy przekładni. Która w trybie sportowym działa szybko, a reakcja silnika na gaz jest niemal natychmiastowa.

{ "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "7d8b5aff496decc9dd7105ee03c824f1" }, "copyright": { "note": "Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "uuid": "b5692642-0fc1-5195-b35c-4a17de1903a1", "size": { "bytes": 123599, "height": 750, "width": 1024 }, "contentSources": [ { "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MDM7MDA_/7d8b5aff496decc9dd7105ee03c824f1.jpg", "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat

Co ciekawe w momencie przejścia w tryb manualny, odcięcie zapłonu następuje niemal przy 4 800 obr./min - całkiem wysoko jak na diesla.  Natomiast w trybie eko – zmiany biegów następują przy 1500-1700 obr./min, a po zdjęciu nogi z pedału gazu skrzynia przechodzi w tryb pełnego rozłączenia (luz).

Nie mam najmniejszych zastrzeżeń do precyzji prowadzenia – sportowe zawieszenie jest sztywne, ale nie przesadnie. Hamulce są skuteczne, a układ kierowniczy – dość precyzyjny.

{ "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "5d7d8d44df41210ea5cf891fc03e7719" }, "copyright": { "note": "Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "uuid": "daf90121-ed3b-5ae7-af39-2595110bf06d", "size": { "bytes": 108260, "height": 683, "width": 1024 }, "contentSources": [ { "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MWQ7MDA_/5d7d8d44df41210ea5cf891fc03e7719.jpg", "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat

Przyznaję, że Octavia RS 2.0 TDI Combi to kompromis między usportowionym a eleganckim, pakownym, dobrze wyposażonym i oszczędnym kombi, a cena wynosząca blisko 120 tys. zł nie jest mocno wygórowana.