Oznaczenie "230" odnosi się do liczby koni mechanicznych. Pod maską znalazł się bowiem dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 230 KM. Wydając model RS 230 Skoda dodała 10 KM do montowanego w Octavii RS dwulitrowego TSI – można więc powiedzieć, jest to "fabryczny tuning". W połączeniu z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów Octavia RS 230 jako sedan przyspiesza w ciągu 6,7 sekundy od 0 do 100 km/h. Prędkość maksymalna wynosi obecnie 250 km/h. Tym samym Skoda Octavia 230 RS jest najszybszą seryjną Octavią wszech czasów.
Na wyposażeniu znalazła się elektronicznie regulowana blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi (VAQ). Rozwiązanie pierwotnie opracowane dla sportu motoryzacyjnego jest stosowane po raz pierwszy w Skodzie. Jest to rodzaj elektronicznie regulowanego sprzęgła wielopłytkowego, które jest umieszczone między mechanizmem różnicowym, a przednią prawą półosią napędową. Zależnie od potrzeb może 100 procent momentu napędowego przekazać na jedno przednie koło. Dzięki temu uzyskuje się możliwość szczególnie dynamicznego pokonywania zakrętów. Blokada mechanizmu różnicowego zwiększa podczas jazdy po łuku moment napędowy zewnętrznego przedniego koła, a więc tego, które na zakręcie ma lepszą przyczepność. Można więc powiedzieć, że w razie potrzeby napęd jest w większym stopniu przenoszony na drogę. W ten sposób samochód wpadający w poślizg jest stabilizowany i pewnie „wyciągany” z zakrętu. Wyraźnie zmniejsza się ryzyko, że samochód podczas przyspieszania stanie się podsterowny.
Dzięki elektronicznemu sterowaniu działanie blokady – inaczej niż w przypadku blokad czysto mechanicznych – jest w pełni zintegrowane z funkcjami elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC. Podobnie jak "normalna" Octavia RS, także Skoda Octavia RS 230 seryjnie ma sportowe zawieszenie, co oznacza, że nadwozie w porównaniu ze standardową Octavią jest obniżone o 15 milimetrów.