Wyróżnia ją duży, charakterystyczny dla Scouta zderzak z nakładkami z tworzywa sztucznego. Ma chronić auto przed ewentualnymi uszkodzeniami, no i dobrze wyglądać. Nakładki w tej wersji Octavii są też na progach, nadkolach i drzwich, a obudowy lusterek zewnętrznych seryjnie są w kolorze srebrzystym (na życzenie, relingi dachowe również mogą być w tym kolorze).
Prześwit nowej Skody Octavii Scout wynosi 171 milimetrów – w porównaniu ze standardową Octavią został zwiększony o 33 milimetry. Seryjny pakiet na złe drogi w przypadku użytkowania auta w trudniejszych warunkach zapobiega mechanicznym uszkodzeniom podwozia czy też przedostawaniu się brudu do komory silnika. Ochrona polega na zastosowaniu dodatkowych osłon z tworzywa sztucznego na podwoziu oraz osłon przewodów hamulcowych i paliwowych.
Octavia Scout oferuje taką samą ilość miejsca jak Octavia Combi. Bagażnik ma pojemność prawie 610 litrów, a po złożeniu oparcia kanapy nawet 1740 litrów. Gdy zostanie złożone oparcie fotela pasażera, można przewozić przedmioty o długości do 2,92 metra.
Octavia Scout będzie dostępna wyłącznie z napędem na cztery koła dzięki czemu jest prawdziwym koniem pociągowym. Samochód potrafi ciągnąć do 2 tony – jest to o 25 procent większa siła pociągowa niż dotąd. Auto w stosunku do poprzednika ma zwiększony kąt natarcia do 16,7 stopni i kąt zejścia - 13,8 stopni.
Napęd nowej Octavii Scout to jeden z trzech silników: dwa wysokoprężne i jeden benzynowy. 2.0 TDI 184 KM połączony jest po raz pierwszy z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (DSG).
Bardzo dobrą dynamikę i moc napędu zapewniają także „mniejszy” diesel oraz silnik benzynowy. Silnik 2.0 TDI 150 KM występuje wyłącznie w połączeniu z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów. Octavia Scout z silnikiem benzynowym 1.8 TSI 180 KM jest dostępna z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów DSG.