Wybieraliśmy

jak zwykle spomiędzy trzy i pięciodrzwiowej wersji Grand Vitary, różniących się bardziej, niż tylko ilością drzwi. Podczas gdy dłuższa wersja jest praktycznym, pełnoprawnym małym off-roadem z dołączanym napędem wszystkich kół, reduktorem i blokadą dyferencjału międzyosiowego, wersja trzydrzwiowa, wyglądająca bardziej sportowo, wyposażona jest w znany z innych SUVów stały napęd na 4 koła z elektronicznym podziałem momentu i tylnym układem różnicowym o zwiększonym tarciu. Innemu zastosowaniu odpowiadają też ceny i dostępność jednostek napędowych - w małej Grand Vitarze montowany jest tylko silnik o pojemności 1.6 litra, gdy w wersji pięciodrzwiowej dwulitrowa jednostka benzynowa (od 88 900 zł) i turbodiesel 1.9 l (od 112 900 zł). Na rynku polskim wersja 3D występuje tylko w wersji wyposażeniowej L, a 5D w L i De Luxe.

Podstawowy silnik

Vitary, nie zmienił się praktycznie od początku. Od 1989 roku (oprócz kilku miesięcy, gdy montowano silnik 1.3 l z Samuraja) był to zawsze silnik podstawowy, a przez czas jakiś nawet jedyny w ofercie. Jednak jednostka różni się od tego pierwszego podwojoną ilością zaworów i płynną regulacją ich zamknięcia, a 106 koni wydawać się może, dla auta ważącego niecałe 1400 kg, akurat.

Pierwsze spojrzenie

na trzydrzwiową Grand Vitarę odkrywa jej dosyć niezwykłe proporcje - przy dosyć dużej wysokości i szerokości 1810 mm, porównywalnej z większymi SUVami, jej długość wynosi zaledwie 4 metry i przy pewnych kątach auto wygląda jak sześcian. I chociaż na fotografiach wygląda krucho i subtelnie, na żywo wygląda na większą i budzącą respekt. Wersja 3D jest wyjątkowo dojrzałym autem z ładnym designem, czerwony egzemplarz, niezbyt popularnego jeszcze modelu, wzbudzał duże zainteresowanie.

Wnętrze

nie jest już tak ciekawe. Kosztem jego obszerności uzyskano kompaktowe rozmiary i zadbano o pasywne bezpieczeństwo nadwozia, a tylnej części przedziału pasażerskiego, nie można scharakteryzować inaczej jak ciasna. Podczas gdy kierowca i pasażer obok korzystają w pełni ze szczodrych proporcji, zwłaszcza szerokości, podróżujący na dwóch tylnych miejscach, mają gorzej we wszystkich wymiarach i nawet wygodne fotele nie są tego w stanie naprawić. Bardzo szeroki słupek B, zasłania im dodatkowo cały widok na boki, a czarna tapicerka powiększa tylko efekt klaustrofobii. Podobnie czuć się mogą bagaże, dla których zostało symboliczne 184 litry objętości - o 86 litrów mniej niż w Fabii. Nieczęsto spotykaną właściwością tylnych siedzisk jest możliwość złożenia ich do góry. W skrócie, trzydrzwiowa Vitara nie jest autem dla czwórki pasażerów, a nawet koło zapasowe musiało zostać na zewnątrz.

Za kierownicą

siedziało się nam bardzo przyjemnie. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, deska rozdzielcza już niemal nie posiada azjatyckich rysów, nie raziły też użyte materiały i tapicerka z przyjemnego i "niepoślizgowego" materiału. Nie zabrakło też własnego stylu i tak miłych detali jak zegary Optitron, udana kierownica czy stylowe kratki nawiewów. W wygladzie konsoli środkowej przeszkadzały trochę duze powierzchnie twardego, matowego plastiku, a wielkie okrągłe zaślepki, czekają na wyższy poziom wyposażenia. Dostępność i właściwości użytkowe przełączników nie wychodzą poza standard, włącznik świateł awaryjnych jest pod ręką, ale przełączniki świateł przeciwmgłowych przednich i tylnych są każdy w innym miejscu. Cieszyć może "nieprzesadzony" wystrój kokpitu i bogate wyposażenie standardowe, w skład którego wchodzą m.in. automatyczna klimatyzacja, pełna "elektryka", radio z CD i obsługą na kierownicy, podgrzewane fotele. Duża jest też ilość schowków i np. dwa gniazdka na zapalniczkę przy dźwigni zmiany biegów. Dobry jest widok do przodu i na boki, a lusterka ułatwiają obserwację obszaru za autem. Niestety wydajność reflektorów i wycieraczek pozostała na niskim azjatyckim poziomie.

Odpalamy

szesnastozaworowy czterocylindrowiec i niestety zaskakuje nas jego niedostateczne wytłumienie. Nie chodzi tu nawet o szczególnie dużą ilość decybeli, ale raczej o jego nieprzyjemny odgłos. Dzięki krótkim przełożeniom przy wysokich prędkościach słychać go bardziej niż byśmy tego chcieli. Drażni również gałka zmiany biegów, która nieustannie drży. Niska masa i niska cena - tu zaoszczędzono najwyraźniej na materiałach izolacyjnych. Duże wewnętrzne opory skomplikowanej mechanicznie jednostki przeszkadzają w szybkiej zmianie obrotów i od początku zaznaczają, że jest to silnik do jazdy bardziej komfortowej. We wnętrzu poziom hałasu nie przekracza przyjętych norm, poza odczuwalną pracą napędu na wszystkie koła - o jego pracy nieustannie jesteśmy informowani dudnieniem dyferencjałów i łożysk.

Na jazdę

ma wpływ konstrukcja ramowa i krótka szeroka karoseria. Grand Vitara nerwowo reaguje na przejazd przez garby i poprzeczne nierówności, jednak duże koła i dopracowane, solidne zawieszenie z gracją pochłaniają dziury i wyrwy. Po dziurawych ulicach można przepłynąć, lekko się huśtając, a zamiast podskakiwania i uderzeń słychać tylko "plask" opon. Pod tym kątem Vitarę można uznać za czołówkę wśród konkurencyjnych pojazdów. Stabilnej jazdy należy też oczekiwać podczas jazdy po drogach powiatowych i liczyć na podobne jak w samochodzie osobowym zachowanie. Kierowca powinien jednak zwrócić uwagę na szerszą karoserię czy przechyły boczne, jednak nie powinien stracić panowania nad autem, ponieważ jest cały czas informowany o pracy zawieszenia. Niezadowolenie spowodować mogą jednak parametry silnika. Szesnastozaworowa jednostka z regulacją czasu otwarcia zaworów oferuje co prawda płynne dawkowanie mocy w całym zakresie obrotów, jest tej mocy jednak za mało by jeździć dynamicznie. Przy spokojnym podróżowaniu i jeździe miejskiej 106 koni wystarczy, zwłaszcza że silnik ma szeroki zakres użytecznych obrotów, ale wyprzedzanie należy zaplanować i wkręcać silnik na obroty - podczas testu z załadowanym autem, często redukowaliśmy do trójki. Cieszył za to klasyczny, czuły układ kierowniczy i wydajne hamulce, ale nic dobrego nie można powiedzieć o krótkim skoku sprzęgła, rozchybotanej dzwigni zmiany biegów i niedostatecznej synchronizacji biegów, utrudniających ich zmianę. Średnie spalanie utrzymywało się na poziomie 8,8 l/100 km, co przy obciążeniu silnika, jest dobrą wartością.

Koniec

Pomiędzy lekkie terenówki wjechała czterometrowa, trzydrzwiowa wersja Grand Vitary z zasłużoną pewnością siebie, ładnym wyglądem, eleganckim wnętrzem i znakomitymi własciwościami jezdnymi, przede wszystkim w lekkim terenie. Nie jest już skoczna jak stare Vitary, ale wraz z kilogramami wzrosła jej dostojność i dystans do nerwowości. Jeździ komfortowo, nie boi się lekkiego terenu i przyjemnie się prowadzi. Korzystna jest też jej cena, oczywiście, jeżeli ktoś chce kupić auto dla czterech podróżujących, z czego dwojga niezbyt komfortowo, z małym bagażnikiem za 75 tys. zł. Vitara 3D jest raczej autem dla dwojga, a rodzina niechaj dopłaci 14 tys. za bardziej praktyczną, bardziej terenową wersję 5D lub poszuka u koreańskiej konkurencji, gdzie za tą cenę dostaną w standardzie 5 drzwi i więcej miejsca w środku

Plusy

  • znakomite właściwości jezdneprecyzyjny układ kierowniczydobre spasowanie elementówsportowe fotele

Minusy

  • surowa konsola środkowagorsza widoczność po skosie do przoduhałas silnika

Cena podstawowa: 74 900 PLN

Wyposażenie standardowe:

ABS z EBD, czołowe poduszki powietrzne, boczne poduszki powietrzne, boczne kurtyny powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego, klimatyzacja automatyczna, elektrycznie sterowane szyby przód/tył, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, centralny zamek, radio z odtwarzaczem CD i sterowaniem w kole kierownicy, światła przeciwmgłowe

Wnętrze, obsługaJakość montażu8Jakość foteli (długość siedziska, podparcie boczne)8Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność9Miejsce na tylnych fotelach - nogi6Miejsce na tylnych fotelach - głowa7Schowki9Wrażenia z obsługi9Widok do przodu9Widok do tyłu7Silnik, skrzynia biegów**Kultura pracy7Ciąg przy niskich obrotach7Moc przy wysokich obrotach6Głośność przy niskich obrotach8Głośność przy wysokich obrotach4Spalania8Zestopniowanie skrzyni biegów7Łatwość przełączania biegów7Podwozie, hamulceWłaściwości jezdne w normalnym ruchu9Właściwości jezdne ekstremalne9Przenoszenie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)8Przenoszenie napędu na jezdnię10Wydajność hamulców8BagażnikWielkość4Możliwości załadunku, wielkość otworu8Regularność7Cena/wartość użytkowaCena/wartość użytkowa8Podsumowanie ogólnePodsumowanie ogólne - średnia7,57

SilnikTyp silnikaturbodieselbenzynowyCylindry/zawory4/4Pojemność skokowa (cm3)1586Moc maksymalna (KM/ obr/min)78 / 5900Maksymalny moment obrotowy (Nm/ Obr/min)145 / 4100OsiągiPrędkość maksymalna (km/h)160Przyspieszenie 0-100 km/h14.2Spalanie - miasto/trasa/kombinowane10.6 / 7.6 / 8.7Rozmiary i masyBagażnik - podstawowy/złożone oparcia184 / 964Pojemność zbiornika paliwa66Masa podstawowa/ nośność1370 / 430Rozmiar opon225/70 R16

Rozmiary według wykresu - zewnętrznea) długość (mm)4005b) szerokość (mm)1810c) wysokość (mm)1695d) rozstaw osi (mm)2440e) rozstaw kół przód (mm)1540f) rozstaw kół tył (mm)1570Rozmiary według wykresu - wewnętrzneg) przestrzeń wzdłużna z przodu min/max (mm)890 / 1090h) przestrzeń wzdłużna z tyłu min/max (mm)570 / 800i) wysokość nad fotelem - przód (mm)1000j) wysokość nad fotelem - tył (mm)910k) szerokość z przodu (mm)1510l) szerokość z tyłu (mm)1410długość siedziska z przodu (mm)490długość siedziska z tyłu (mm)450wysokość oparcia z przodu (mm)590wysokość oparcia z tyłu (mm)560miejsce z tyłu pod przednim fotelemtak