Kompaktowy SUV Mitsubishi na tle debiutujących w tym roku rywali, takich jak Citroën C3 Aircross, Hyundai Kona, Kia Stonic, Seat Arona czy VW T-Roc, jest rynkowym weteranem. Zadebiutował bowiem w 2010 roku i od tego czasu był wielokrotnie modernizowany. Po raz ostatni – w tym roku, przy okazji wprowadzenia do oferty modelu 2018. W pierwszym odcinku testu przyglądamy się zmianom, których dokonano, oceniamy atrakcyjność zakupu na tle rywali oraz próbujemy odpowiedzieć na pytanie: kto kupi to auto?
Mitsubishi ASX 2018 - nowe układy wspomagające
Żeby zwiększyć konkurencyjność ASX-a, Mitsubishi położyło nacisk na dwie istotne kwestie: styl i bezpieczeństwo. Model 2018 uatrakcyjniono wizualnie, wprowadzając smukłą środkową chromowaną listwę we wlocie powietrza, zastosowano też diodowe światła do jazdy dziennej. Tylny zderzak wyposażono w światła odblaskowe w kształcie litery „C” oraz centralne światło przeciwmgielne LED. Pod znaczkiem marki umieszczono szeroką chromowaną listwę, dodającą elegancji. Za offroadowy charakter auta odpowiadają z kolei czarne nakładki na nadkolach oraz srebrny panel w zderzaku, imitujący osłonę. Kosmetycznych zmian dokonano także we wnętrzu, w którym użyto nowych kolorów i akcentów wykończeniowych oraz zastosowano lepsze wyciszenie.
Istotną modyfikacją, którą docenią z pewnością klienci, jest pojawienie się nowych systemów bezpieczeństwa: łagodzenia kolizji czołowych (FCM) i ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu (LDW). Oba występują seryjnie w topowej wersji Instyle. W odróżnieniu od debiutujących właśnie rywali w ASX-ie nie zamówicie: adaptacyjnego tempomatu, automatycznego powiadamiania o kolizji, asystenta pasa ruchu korygującego tor jazdy ani układu uruchamiającego hamulec w razie nadjeżdżania pojazdu podczas cofania. Wiele z tych rozwiązań pojawi się dopiero w Eclipse Crossie.
Mitsubishi ASX 2018 - dobra cena i 5 lat gwarancji
Brak niektórych rozwiązań może świadczyć o wieku ASX-a, ale często nie decyduje wcale o zakupie auta. Ważniejszymi aspektami są koszt zakupu i wyposażenie. W tych dziedzinach ASX wypada całkiem nieźle. Ceny zaczynają się bowiem od 65 490 zł, przy dość wysokim standardzie wyposażenia. Atutem jest też 5-letnia gwarancja, wraz z bezpłatnym assistance.
Mitsubishi ASX 2018 - to nam się podoba
Bogate wyposażenie (7 airbagów, nowe systemy bezpieczeństwa, nawigacja, skóra), 5 lat gwarancji, przestrzeń na nogi z tyłu i w bagażniku, obsługa.
Mitsubishi ASX 2018 - to nam się nie podoba
Niska precyzja prowadzenia, brzmienie silnika, spalanie, utrudnione płynne ruszanie, mały zakres reg. wzdłużnej fotela, łączność z telefonem (brak Android Auto, CarPlay).
Mitsubishi ASX 2018 1.6 2WD Instyle - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy/R4/16 |
Pojemność | 1590 cm3 |
Moc maksymlana | 117 KM/6000 obr./min |
Maksymalny moment obrrotowy | 154 Nm/4000 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni |
Skrzynia biegów | ręczna 5-biegowa |
Długość/szerokść/wysokość | 4355/1810/1640 mm |
Rozstaw osi | 2670 mm |
Pojemność bagażnika | 406 l |
Masa własna/ładowność | 1260 kg/610 kg |
Prędkość maksymalna | 183 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s |
Testowe spalanie w mieście | 9,5 l/100 km |
Średnie spalanie wg producenta | 5,9 l/100 km |
Przeglądy | co 20 tys. km |
Gwarancja mech./perforacyjna | 5 lat lub 100 tys. km/12 lat |
Cena podst./testowanego egz. | 98 490 zł/100 790 zł |
Mitsubishi ASX 2018 - nasza ocena
To, że ASX ma już 7 lat, dla niektórych może stanowić wadę, dla innych wręcz zaletę. Z pewnością nadal ma atrakcyjny wygląd, a sprawdzone rozwiązania i mniej zaawansowana elektronicznie konstrukcja powinny być bardziej niezawodne!
Rynek małych SUV-ów obfituje w liczne nowości. Przez 6 miesięcy będziemy sprawdzali, jak na ich tle wypada nie najmłodszy już, ale za to odświeżony właśnie ASX.
Model 2018 uatrakcyjniono wizualnie, wprowadzając smukłą środkową chromowaną listwę we wlocie powietrza, zastosowano też diodowe światła do jazdy dziennej.
Crossover Mitsubishi na tle zmodernizowanego Stadionu Śląskiego.
Zmiany w modelu 2018 objęły także wnętrze: konsolę centralną (metalizowana w dolnej części, miękkie osłony boczne z kontrastowymi szwami) i port USB (łatwiejszy dostęp).
Zestaw multimedialny ma radio, navi i czytniki: CD, USB, SD.
Nowości: systemy łagodzenia kolizji czołowych i ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDW).
Panoramiczny szklany dach z oświetleniem LED spodoba się zapewne młodszym pasażerom (std. w Instyle).
Wysoko umieszczone siedzisko ułatwia zajmowanie miejsca i zapewnia lepszą widoczność.
Skórzane fotele z podgrzewaniem to std. w Instyle.
Na tylnej kanapie wygodnie podróżować będzie dwójka dorosłych, choć okno dachowe ogranicza wysokim nieco przestrzeń nad głową.
Bagażnik ASX-a mieści przyzwoite 406 l. Po złożeniu oparć powstaje płaska powierzchnia. Pod podłogą – schowek i zestaw naprawczy.
Dobrej klasy nagłośnienie Rock- ford Fosgate z 9 głośnikami .