- Honda kusi mocnym, wysokoobrotowym silnikiem bez turbodoładowania
- Polo pokazuje jakie są obecnie granice możliwości komfortu jazdy w segmencie B
- Skoda i Peugeot stawiają na doświadczenie i liczą na dobry wynik w starciu
Dla porównania: autor tych słów mierzy blisko 2 m wzrostu, czyli testowane dziś samochody są tylko dwukrotnie dłuższe. Czy taki format wystarczy, by auto sprawdziło się w codziennym użytkowaniu? I to jak!
Powodem tego zgromadzenia jest przede wszystkim pojawienie się na rynku Škody Fabii po face liftingu. Pod krótką maską pracuje litrowy silnik 3-cylindrowy o mocy 110 KM – jest potencjał. VW Polo znajduje się technicznie pół generacji przed Fabią, ale napędza go podobny silnik.
To klasowy prymus, koncernowy brat Fabii i zarazem najgroźniejszy jej rywal. Peugeot może się pochwalić podobną mocą – jak się pewnie domyślacie, pod jego maską tkwi 3-cylindrowe turbo o pojemności 1.2. Za to z zupełnie innej bajki jest jego kokpit, w którym uwagę zwracają wysoko umieszczone zegary i mała kierownica.
Swoją drogą kroczy też Honda Jazz. Jako jedyna ma 4-cylindrowy silnik wolnossący. Z pojemności 1.5 wyciśnięto 130 KM. Do tego jej nadwozie zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni – kabina zapewnia niemal funkcjonalność vana.
Te cztery samochody nawet wizualnie nie są do siebie specjalnie podobne, a za moment się przekonacie, że bardzo różnią się przestronnością, wyciszeniem, komfortem podróżowania, ergonomią i wieloma innymi aspektami, których nie widać na pierwszy rzut oka. Różnią się także wyposażeniem, bo każdy producent ma w tej kwestii własną filozofię. Jeden twierdzi, że zaawansowane systemy asystujące powinny być dostępne także w niewielkich autach, inny z kolei rezerwuje je dla większych modeli.
To co łączy naszych bohaterów, to ponadprzeciętny temperament. W każdym z aut „jest czym jechać”, a dodanie gazu powoduje dynamiczny przyrost prędkości i uśmiech na twarzy kierującego. Na następnych stronach dowiecie się, w którym z aut uśmiech ten będzie najszerszy.
Honda Jazz 1.5 i-VTEC - dziwny ten Jazz...
Z wyglądu ten mały „japończyk” przypomina vana, długością 4,06 m i wysokością 1,53 m przerasta rywali, ale w środku oferuje dużo miejsca tylko z tyłu i w bagażniku. Z przodu – tak sobie. Cienkie fotele nie dają powodów do radości na dalekich trasach, jakość wykonania jest równie przeciętna, jak zakres funkcji systemu multimedialnego.
Honda wydaje się tkwić jeszcze w innej epoce. To wrażenie podkreśla także trochę hałasujące twarde zawieszenie. A silnik? 1,5-litrowa, 4-cylindrowa jednostka jako jedyna musi sobie poradzić bez doładowania.
A to oznacza, że trzeba ją wysoko kręcić, żeby dynamicznie jechać. Ale silnik Hondy naprawdę to lubi i cały czas odjeżdża rywalom. Pod względem mechanicznym to fantastycznie wyważony motor, niemal nieprzenoszący drgań na karoserię. No i specjalność Hondy: które inne auto ma siedziska stawiane do pionu?
To nam się podoba - żwawy i pracujący bez wibracji silnik, przestronna kabina, dzięki unoszonym siedziskom (jak w kinie) bardzo praktyczna.
To nam się nie podoba - komfort raczej mierny, wrażenie jakości – przeciętne.
Peugeot 208 1.2 PureTech - mały sportowiec?
Peugeot zaopatrzył swojego malucha w: małą kierownicę, fotele z zaznaczonymi podparciami bocznymi, sztywne zawieszenie i krzepkie 110 koni. Jednak już po kilku kilometrach czar pryska. Każdy zdecydowany skręt na choćby lekko nierównej drodze sprawia, że 208 nerwowo przeskakuje po asfalcie – trudno pojechać czystą linią.
Gąbczaste fotele słabo podpierają ciało na szybko pokonywanych zakrętach, są dosyć małe i z punktu widzenia rosłych kierowców zbyt wysoko zamontowane. Zawieszenie sprawia frajdę, dopóki asfalt jest gładki, gdy jednak pojawiają się uskoki jezdni i inne nierówności, uderzenia są przenoszone do kabiny silniej, niż byśmy sobie tego życzyli.
Silnik nie lubi pracy na niskich obrotach, ale oferuje niezłe osiągi. W próbie hamowania 208 osiąga najsłabszy wynik – prawie 38 m ze 100 km/h – i ten wynik kosztował punkty w teście.
To nam się podoba - niskie spalanie testowe, największy zasięg dzięki 50-litrowemu zbiornikowi paliwa.
To nam się nie podoba - ograniczona przestronność, twarde zawieszenie, małe fotele, najsłabsze hamulce.
Škoda Fabia 1.0 TSI - face lifting?
Właściwie to go nie widać. Ale to nie szkodzi, bowiem Fabia została przede wszystkim uszlachetniona pod blachą. Należy tu podkreślić większą liczbę asystentów i lepszą łączność multimediów z siecią. Poza tym Škoda pozostaje wierna swoim ideałom.
I dobrze. Przestronność kabiny nie jest już może topowa w tej klasie aut, ale miejsce pracy kierowcy – przejrzyste, porządna jakość. Z tego mała „czeszka” słynie i za to ją lubimy. Zawieszenie ma duży skok, co sprawia, że imponująco połyka nierówności. Jedynie na poważnych niedoskonałościach drogi czasem dobija.
Fotele błyszczą porządnymi obiciami i mocnym trzymaniem bocznym, natomiast wysokim kierowcom będą przeszkadzać nieregulowane zagłówki. Litrowy silnik grzecznie załatwia swoje obowiązki i zadowala się średnio 5,7 l/100 km. To praktyczne i dopracowane auto – modernizację uznajemy za bardzo udaną.
To nam się podoba - praktyczność, niskie spalanie, dobre fotele, precyzyjny układ kierowniczy i mechanizm zmiany biegów.
To nam się nie podoba - nieregulowane zagłówki (bardzo dobrych) przednich foteli.
VW Polo 1.0 TSI - jak brzmi magiczne słowo?
Zrównoważony. Poza najlepszą łącznością z siecią i wysokim poziomem dynamiki jazdy (a dokładniej: dynamiki zmiany kierunku jazdy) Polo pozwala sobie na tylko jedną słabość: jest drogie, najdroższe w tym zestawieniu. Gdy doliczymy punktowane opcje, rachunek wzrośnie jak na drożdżach.
Poza tym nie ma na co narzekać. Przestronność w obu rzędach siedzeń wystarczy nawet wysokim, miejsce pracy kierowcy wygląda szlachetniej niż u rywali. Także komfort amortyzacji, choć wcale nieperfekcyjny, też nie ma minusów. A dalej: wygodne fotele, precyzyjny mechanizm wybierania biegów, komunikatywny układ kierowniczy – wszystko tu pasuje.
Silnik? Też trzyma wysoki poziom. Lubi się kręcić i ma moc, jest solidnie wygłuszony i zużył w teście równo 6,0 l/100 km. Jeśli udało się zebrać tyle zalet w jednym samochodzie, to zasługuje on na wygraną.
To nam się podoba - pewne prowadzenie, wysoki komfort, porządna przestronność kabiny, dobre fotele, dopracowany silnik.
To nam się nie podoba - Polo ma jedną wadę: cenę po doposażeniu.
Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
Volkswagen | Skoda | honda | Peugeot | |
Przyspieszenie0-50 km/h | 3,0 s | 3,1 s | 3,1 s | 3,0 s |
0-100 km/h | 9,4 s | 9,5 s | 8,5 s | 9,6 s |
0-130 km/h | 15,3 s | 16,3 s | 13,6 s | 16,3 s |
Elastyczność60-100 km/h (4. bieg) | 7,6 s | 7,7 s | 6,9 s | 8,2 s |
80-120 km/h (5. bieg) | 11,0 s | 11,4 s | 9,6 s | 12,6 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1154/466 kg | 1119/468 kg | 1089/516 kg | 1089/511 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 61/39 proc. | 63/37 proc. | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,8/10,9 m | 10,6/107 m | 10,9/11,1 m | 10,8/10,8 m |
Hamowanieze 100 km/h (zimne) | 33,6 m | 35,4 m | 36,1 m | 37,9 m |
ze 100 km/h (gorące) | 34,0 m | 36,7 m | 36,3 m | 37,8 m |
Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 58 dB (A) | 59 dB (A) | 58 dB (A) | 61 dB (A) |
przy 100 km/h | 67 dB (A) | 67 dB (A) | 71 dB (A) | 68 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) | 70 dB (A) | 72 dB (A) | 72 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,0 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Zasięg | 660 km | 780 km | 620 km | 810 km |
Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane):
Volkswagen Polo | Skoda Fabia | Honda Jazz | Peugeot 208 | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1170 | 1130 | 1090 | 1115 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1455 | 1405 | 1430 | 1410 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1010 | 1010 | 985 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 220 | 230 | 220 | 205 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 745 | 680 | 770 | 680 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1425 | 1385 | 1390 | 1405 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 950 | 955 | 950 | 895 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 355 | 360 | 390 | 335 |
*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedalu hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście
Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):
Polo | Fabia | Jazz | 208 | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 | t.benz./R3/12 | benz./R4/16 | t.benz./R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./pasek | wtrysk bezp./pasek | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 999 | 1498 | 1199 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 115/5000 | 110/5000 | 130/6600 | 110/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 200/2000 | 200/2000 | 155/4600 | 205/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 195 | 190 | 188 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 5-biegowa* |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 351-1125 | 330-1150 | 354-1314 | 285-1076 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 45 | 40 | 50 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 3 | Bridgestone Turanza ER300 | Dunlop SP Sport Fast Response | Michelin Pilot Sport 3 |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/45 R 17 | 215/45 R 16 | 185/55 R 16 | 205/45 R 17 |
Emisja CO2 (g/km) | 105 | 105 | 133 | 106 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1100/570 | 1100/560 | 1000/450 | 1150/570 |
Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):
Polo | Fabia | Jazz | 208 | |
Wersja wyjściowa | 1.0 TSI Highline | 1.0 TSI Style | 1.5 i-VTEC Dynamic | 1.2 PureTech 110 Allure |
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne | S | S | S | S |
Poduszka kolanowa kierowcy | N | N | N | N |
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LED | S/3490 zł | S/3250 zł | S/S | S/N |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/3400 zł | S/100 zł (pakiet) | S/N | N/S |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/670 zł | S/N | S/S | S/400 zł |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | 690 zł (pakiet) | 900 zł (pakiet) | N | S |
System multimedialny/nawigacja | S/2670 zł | S/1550 zł | S/2000 zł | S/S |
Bluetooth/złącze USB | S/S | S/S | S/S | S/S |
Elektr. sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/750 zł | S/S | S/1750 zł (pakiet) |
Czujnik deszczu/zmierzchu | 690 zł za obie opcje, pakiet | 900 zł za obie opcje, pakiet | S/S | S/S |
Podgrzewane przednie fotele | 1 680 zł | 100 zł (pakiet) | S | 700 zł |
Wirtualne zegary/kierownica wielofunkcyjna | 1600 zł/S | N/S | N/S | N/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | N/2070 zł | 650/1600 zł | S/S | S/N |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | 1600 zł za obie opcje/1090 zł | S/1300/100 zł (pakiet) | S/S/N | 1750 zł za trzy opcje, pakiet |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola i ruchu za autem | S/1240 zł | S/1600 zł | S/N | 1000 zł/N |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | N/N | N/N | S/S | N/N |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy | S | 200 zł | N | N |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 1860/2440 zł (17-calowe) | 2000/1100 zł (16-calowe) | 2500 zł/S (16-calowe) | 2100/2400 zł (17-calowe) |
Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - ceny, gwarancje, utrata wartości (oceniane):
Polo | Fabia | Jazz | 208 | |
Cena wyjściowa | 63 390 zł | 59 600 zł | 72 900 zł | 67 100 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 40,2 proc. | 43,8 proc. | 43,0 proc. | 43,7 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 20 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 87 730 zł*** | 73 900 zł** | 74 900 zł | 73 350 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *w salonach można już kupić wersję 6-biegową; **cena Škody zawiera pakiet Dynamic ze sportowymi fotelami za 1950 zł; ***cena VW zawiera także zawieszenie Sport Select za 1700 zł.
Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - punkty i klasyfikacja:
Nadwozie | Maks. pkt. | VW | Škoda | Honda | Peugeot |
Przestronność z przodu | 40 | 32 | 29 | 27 | 26 |
Przestronność z tyłu | 30 | 27 | 22 | 29 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 16 | 15 | 16 | 13 |
Ładowność | 15 | 11 | 11 | 12 | 12 |
Widoczność | 20 | 17 | 17 | 17 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 25 | 23 | 23 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 18 | 14 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 17 | 15 | 15 |
Suma punktów | 200 | 161 | 154 | 153 | 138 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | VW | Škoda | Honda | Peugeot |
Przyspieszenie | 25 | 20 | 20 | 22 | 20 |
Elastyczność | 25 | 21 | 21 | 22 | 20 |
Poziom hałasu | 15 | 10 | 10 | 7 | 7 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 13 | 15 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 24 | 24 | 23 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 23 | 22 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | 12 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 40 | 34 | 33 | 30 |
Suma punktów | 200 | 173 | 161 | 160 | 148 |
Koszty | Maks. pkt. | VW | Škoda | Honda | Peugeot |
Cena po doposażeniu | 50 | 26 | 38 | 37 | 38 |
Utrata wartości | 15 | 13 | 11 | 11 | 11 |
Zużycie paliwa | 30 | 17 | 18 | 16 | 17 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 20 | 18 | 15 | 17 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 19 | 19 | 17 | 12 |
Ubezpieczenia | 10 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 10 | 8 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 | 7 | 7 |
Suma punktów | 200 | 117 | 127 | 118 | 115 |
Wynik końcowy | 600 | 451 | 442 | 431 | 401 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. |
Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana):
Downsizing? Nieee... Po co ktoś miałby kupować malutki trzycylindrowy silniczek turbo, skoro może korzystać z oddychającego pełną piersią półtoralitrowego czterocylindrowca bez doładowania?
Dane z testu elastyczności nie mówią wszystkiego o jego wysokoobrotowej naturze, bo Honda ma krótkie przełożenia skrzyni, ale osiągi japońskiego auta przewyższają wyczyny rywali, a spalanie wcale nie jest odczuwalnie wyższe. No i Honda niemal nie przekłamuje zużycia paliwa w katalogu – jako jedyna.
Trzy turbocylindry albo nic?
A mówili nam, że downsizing to nieunikniony kierunek. Czyżby? Po uparcie trzymającej się silników wolnossących Maździe teraz Honda pokazała, że nie jesteśmy skazani na małe silniki turbo. A przynajmniej nie w modelu Jazz. Jeżeli jeździliście kiedyś, dawno temu, wspaniałą Hondą CRX z silnikiem 1.6 o podobnej mocy, to nie musimy niczego tłumaczyć.
Mechaniczny dźwięk tego silnika, połączony z lekkością pracy i łatwością wchodzenia na obroty, wywoła uśmiech na twarzy chyba każdego kierowcy. Chyba że nie tego, który często jeździ autostradami, bo tam będzie w Hondzie głośno. Rywale mają bardziej stonowaną naturę i prężą muskuły raczej na niskich i średnich obrotach, kiedy to motor Hondy dopiero zabiera się do porządnej pracy.
Dobrze, że rynek pozwala nam jeszcze porównywać auta z tak różnymi koncepcjami układów napędowych. Taki kontrast dobrze robi rywalizacji, chociaż dla niektórych silnik bez turbiny to nie jest silnik. Nie zgadzamy się z tym!
Podsumowanie
Dlaczego Polo jest tak dobre? Dlatego, że, wszystko dopracowano w nim do granic możliwości: ergonomię, komfort, przestronność, wyciszenie, układ kierowniczy, pakowność... Można by tak długo wymieniać.
A perfekcja musi kosztować. Czy inżynierowie innych marek tego nie potrafią? Potrafią. Ale w aktualnym kalendarzu zmian modelowych to właśnie twórcom Volkswagena Polo udało się wyjść przed szereg. Škoda też jest znakomita, ale przewaga Polo nie daje się pominąć. Honda błyszczy silnikiem, a Peugeot stawia na wizualny blask, zapominając nieco o ergonomii.
A które z aut jest Waszym faworytem?
Zapraszamy do komentowania!