• Honda kusi mocnym, wysokoobrotowym silnikiem bez turbodoładowania
  • Polo pokazuje jakie są obecnie granice możliwości komfortu jazdy w segmencie B
  • Skoda i Peugeot stawiają na doświadczenie i liczą na dobry wynik w starciu

Dla porównania: autor tych słów mierzy blisko 2 m wzrostu, czyli testowane dziś samochody są tylko dwukrotnie dłuższe. Czy taki format wystarczy, by auto sprawdziło się w codziennym użytkowaniu? I to jak!

Powodem tego zgromadzenia jest przede wszystkim pojawienie się na rynku Škody Fabii po face liftingu. Pod krótką maską pracuje litrowy silnik 3-cylindrowy o mocy 110 KM – jest potencjał. VW Polo znajduje się technicznie pół generacji przed Fabią, ale napędza go podobny silnik.

To klasowy prymus, koncernowy brat Fabii i zarazem najgroźniejszy jej rywal. Peugeot może się pochwalić podobną mocą – jak się pewnie domyślacie, pod jego maską tkwi 3-cylindrowe turbo o pojemności 1.2. Za to z zupełnie innej bajki jest jego kokpit, w którym uwagę zwracają wysoko umieszczone zegary i mała kierownica.

Swoją drogą kroczy też Honda Jazz. Jako jedyna ma 4-cylindrowy silnik wolnossący. Z pojemności 1.5 wyciśnięto 130 KM. Do tego jej nadwozie zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni – kabina zapewnia niemal funkcjonalność vana.

Te cztery samochody nawet wizualnie nie są do siebie specjalnie podobne, a za moment się przekonacie, że bardzo różnią się przestronnością, wyciszeniem, komfortem podróżowania, ergonomią i wieloma innymi aspektami, których nie widać na pierwszy rzut oka. Różnią się także wyposażeniem, bo każdy producent ma w tej kwestii własną filozofię. Jeden twierdzi, że zaawansowane systemy asystujące powinny być dostępne także w niewielkich autach, inny z kolei rezerwuje je dla większych modeli.

To co łączy naszych bohaterów, to ponadprzeciętny temperament. W każdym z aut „jest czym jechać”, a dodanie gazu powoduje dynamiczny przyrost prędkości i uśmiech na twarzy kierującego. Na następnych stronach dowiecie się, w którym z aut uśmiech ten będzie najszerszy.

Honda Jazz 1.5 i-VTEC - dziwny ten Jazz...

Foto: Auto Bild

Z wyglądu ten mały „japończyk” przypomina vana, długością 4,06 m i wysokością 1,53 m przerasta rywali, ale w środku oferuje dużo miejsca tylko z tyłu i w bagażniku. Z przodu – tak sobie. Cienkie fotele nie dają powodów do radości na dalekich trasach, jakość wykonania jest równie przeciętna, jak zakres funkcji systemu multimedialnego.

Honda wydaje się tkwić jeszcze w innej epoce. To wrażenie podkreśla także trochę hałasujące twarde zawieszenie. A silnik? 1,5-litrowa, 4-cylindrowa jednostka jako jedyna musi sobie poradzić bez doładowania.

A to oznacza, że trzeba ją wysoko kręcić, żeby dynamicznie jechać. Ale silnik Hondy naprawdę to lubi i cały czas odjeżdża rywalom. Pod względem mechanicznym to fantastycznie wyważony motor, niemal nieprzenoszący drgań na karoserię. No i specjalność Hondy: które inne auto ma siedziska stawiane do pionu?

To nam się podoba - żwawy i pracujący bez wibracji silnik, przestronna kabina, dzięki unoszonym siedziskom (jak w kinie) bardzo praktyczna.

To nam się nie podoba - komfort raczej mierny, wrażenie jakości – przeciętne.

Peugeot 208 1.2 PureTech - mały sportowiec?

Foto: Auto Bild

Peugeot zaopatrzył swojego malucha w: małą kierownicę, fotele z zaznaczonymi podparciami bocznymi, sztywne zawieszenie i krzepkie 110 koni. Jednak już po kilku kilometrach czar pryska. Każdy zdecydowany skręt na choćby lekko nierównej drodze sprawia, że 208 nerwowo przeskakuje po asfalcie – trudno pojechać czystą linią.

Gąbczaste fotele słabo podpierają ciało na szybko pokonywanych zakrętach, są dosyć małe i z punktu widzenia rosłych kierowców zbyt wysoko zamontowane. Zawieszenie sprawia frajdę, dopóki asfalt jest gładki, gdy jednak pojawiają się uskoki jezdni i inne nierówności, uderzenia są przenoszone do kabiny silniej, niż byśmy sobie tego życzyli.

Silnik nie lubi pracy na niskich obrotach, ale oferuje niezłe osiągi. W próbie hamowania 208 osiąga najsłabszy wynik – prawie 38 m ze 100 km/h – i ten wynik kosztował punkty w teście.

To nam się podoba - niskie spalanie testowe, największy zasięg dzięki 50-litrowemu zbiornikowi paliwa.

To nam się nie podoba - ograniczona przestronność, twarde zawieszenie, małe fotele, najsłabsze hamulce.

Škoda Fabia 1.0 TSI - face lifting?

Foto: Auto Bild

Właściwie to go nie widać. Ale to nie szkodzi, bowiem Fabia została przede wszystkim uszlachetniona pod blachą. Należy tu podkreślić większą liczbę asystentów i lepszą łączność multimediów z siecią. Poza tym Škoda pozostaje wierna swoim ideałom.

I dobrze. Przestronność kabiny nie jest już może topowa w tej klasie aut, ale miejsce pracy kierowcy – przejrzyste, porządna jakość. Z tego mała „czeszka” słynie i za to ją lubimy. Zawieszenie ma duży skok, co sprawia, że imponująco połyka nierówności. Jedynie na poważnych niedoskonałościach drogi czasem dobija.

Fotele błyszczą porządnymi obiciami i mocnym trzymaniem bocznym, natomiast wysokim kierowcom będą przeszkadzać nieregulowane zagłówki. Litrowy silnik grzecznie załatwia swoje obowiązki i zadowala się średnio 5,7 l/100 km. To praktyczne i dopracowane auto – modernizację uznajemy za bardzo udaną.

To nam się podoba - praktyczność, niskie spalanie, dobre fotele, precyzyjny układ kierowniczy i mechanizm zmiany biegów.

To nam się nie podoba - nieregulowane zagłówki (bardzo dobrych) przednich foteli.

VW Polo 1.0 TSI - jak brzmi magiczne słowo?

Foto: Auto Bild

Zrównoważony. Poza najlepszą łącznością z siecią i wysokim poziomem dynamiki jazdy (a dokładniej: dynamiki zmiany kierunku jazdy) Polo pozwala sobie na tylko jedną słabość: jest drogie, najdroższe w tym zestawieniu. Gdy doliczymy punktowane opcje, rachunek wzrośnie jak na drożdżach.

Poza tym nie ma na co narzekać. Przestronność w obu rzędach siedzeń wystarczy nawet wysokim, miejsce pracy kierowcy wygląda szlachetniej niż u rywali. Także komfort amortyzacji, choć wcale nieperfekcyjny, też nie ma minusów. A dalej: wygodne fotele, precyzyjny mechanizm wybierania biegów, komunikatywny układ kierowniczy – wszystko tu pasuje.

Silnik? Też trzyma wysoki poziom. Lubi się kręcić i ma moc, jest solidnie wygłuszony i zużył w teście równo 6,0 l/100 km. Jeśli udało się zebrać tyle zalet w jednym samochodzie, to zasługuje on na wygraną.

To nam się podoba - pewne prowadzenie, wysoki komfort, porządna przestronność kabiny, dobre fotele, dopracowany silnik.

To nam się nie podoba - Polo ma jedną wadę: cenę po doposażeniu.

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

Volkswagen Skoda honda Peugeot
Przyspieszenie0-50 km/h 3,0 s 3,1 s 3,1 s 3,0 s
0-100 km/h 9,4 s 9,5 s 8,5 s 9,6 s
0-130 km/h 15,3 s 16,3 s 13,6 s 16,3 s
Elastyczność60-100 km/h (4. bieg) 7,6 s 7,7 s 6,9 s 8,2 s
80-120 km/h (5. bieg) 11,0 s 11,4 s 9,6 s 12,6 s
Masa rzeczywista/ładowność 1154/466 kg 1119/468 kg 1089/516 kg 1089/511 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc. 61/39 proc. 63/37 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,8/10,9 m 10,6/107 m 10,9/11,1 m 10,8/10,8 m
Hamowanieze 100 km/h (zimne) 33,6 m 35,4 m 36,1 m 37,9 m
ze 100 km/h (gorące) 34,0 m 36,7 m 36,3 m 37,8 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h 58 dB (A) 59 dB (A) 58 dB (A) 61 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A) 67 dB (A) 71 dB (A) 68 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A) 70 dB (A) 72 dB (A) 72 dB (A)
Spalanie testowe 6,0 l/100 km 5,7 l/100 km 6,4 l/100 km 6,1 l/100 km
Zasięg 660 km 780 km 620 km 810 km

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane):

Volkswagen Polo Skoda Fabia Honda Jazz Peugeot 208
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1130 1090 1115
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1455 1405 1430 1410
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1010 1010 1010 985
Zakres regulacji fotela (mm) 220 230 220 205
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 745 680 770 680
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1425 1385 1390 1405
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 950 955 950 895
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 355 360 390 335

*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedalu hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

Polo Fabia Jazz 208
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12 t.benz./R3/12 benz./R4/16 t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./pasek
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 1498 1199
Moc maksymalna (KM/obr./min) 115/5000 110/5000 130/6600 110/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 200/2000 200/2000 155/4600 205/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 200 195 190 188
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 5-biegowa*
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 351-1125 330-1150 354-1314 285-1076
Pojemność zbiornika paliwa (l) 40 45 40 50
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 3 Bridgestone Turanza ER300 Dunlop SP Sport Fast Response Michelin Pilot Sport 3
Rozmiar opon testowanego auta 215/45 R 17 215/45 R 16 185/55 R 16 205/45 R 17
Emisja CO2 (g/km) 105 105 133 106
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1100/570 1100/560 1000/450 1150/570

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

Polo Fabia Jazz 208
Wersja wyjściowa 1.0 TSI Highline 1.0 TSI Style 1.5 i-VTEC Dynamic 1.2 PureTech 110 Allure
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne S S S S
Poduszka kolanowa kierowcy N N N N
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LED S/3490 zł S/3250 zł S/S S/N
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/3400 zł S/100 zł (pakiet) S/N N/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/670 zł S/N S/S S/400 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne 690 zł (pakiet) 900 zł (pakiet) N S
System multimedialny/nawigacja S/2670 zł S/1550 zł S/2000 zł S/S
Bluetooth/złącze USB S/S S/S S/S S/S
Elektr. sterowane szyby przednie/tylne S/S S/750 zł S/S S/1750 zł (pakiet)
Czujnik deszczu/zmierzchu 690 zł za obie opcje, pakiet 900 zł za obie opcje, pakiet S/S S/S
Podgrzewane przednie fotele 1 680 zł 100 zł (pakiet) S 700 zł
Wirtualne zegary/kierownica wielofunkcyjna 1600 zł/S N/S N/S N/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat N/2070 zł 650/1600 zł S/S S/N
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania 1600 zł za obie opcje/1090 zł S/1300/100 zł (pakiet) S/S/N 1750 zł za trzy opcje, pakiet
System unikania kolizji/czujnik martwego pola i ruchu za autem S/1240 zł S/1600 zł S/N 1000 zł/N
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych N/N N/N S/S N/N
Wykrywanie zmęczenia kierowcy S 200 zł N N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 1860/2440 zł (17-calowe) 2000/1100 zł (16-calowe) 2500 zł/S (16-calowe) 2100/2400 zł (17-calowe)

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - ceny, gwarancje, utrata wartości (oceniane):

Polo Fabia Jazz 208
Cena wyjściowa 63 390 zł 59 600 zł 72 900 zł 67 100 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 40,2 proc. 43,8 proc. 43,0 proc. 43,7 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 20 tys. km co 20 tys. km
Cena po doposażeniu 87 730 zł*** 73 900 zł** 74 900 zł 73 350 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *w salonach można już kupić wersję 6-biegową; **cena Škody zawiera pakiet Dynamic ze sportowymi fotelami za 1950 zł; ***cena VW zawiera także zawieszenie Sport Select za 1700 zł.

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. VW Škoda Honda Peugeot
Przestronność z przodu 40 32 29 27 26
Przestronność z tyłu 30 27 22 29 20
Pojemność bagażnika 25 16 15 16 13
Ładowność 15 11 11 12 12
Widoczność 20 17 17 17 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 25 25 23 23
Ergonomia obsługi 20 16 18 14 14
Jakość wykończenia 20 17 17 15 15
Suma punktów 200 161 154 153 138
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. VW Škoda Honda Peugeot
Przyspieszenie 25 20 20 22 20
Elastyczność 25 21 21 22 20
Poziom hałasu 15 10 10 7 7
Skrzynia biegów 15 14 13 15 12
Zachowanie na drodze 30 26 24 24 23
Komfort jazdy 30 25 23 22 21
Układ kierowniczy 15 14 13 12 12
Średnica zawracania 5 3 3 3 3
Skuteczność hamulców 40 40 34 33 30
Suma punktów 200 173 161 160 148
Koszty Maks. pkt. VW Škoda Honda Peugeot
Cena po doposażeniu 50 26 38 37 38
Utrata wartości 15 13 11 11 11
Zużycie paliwa 30 17 18 16 17
Wyposażenie – komfort 40 20 18 15 17
Wyp. – bezpieczeństwo 30 19 19 17 12
Ubezpieczenia 10 4 5 5 5
Gwarancja 15 8 8 10 8
Przeglądy 10 10 10 7 7
Suma punktów 200 117 127 118 115
Wynik końcowy 600 451 442 431 401
Miejsce w teście  1. 2. 3. 4.

Honda Jazz, Peugeot 208, Skoda Fabia i VW Polo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana):

Foto: Auto Świat

Downsizing? Nieee... Po co ktoś miałby kupować malutki trzycylindrowy silniczek turbo, skoro może korzystać z oddychającego pełną piersią półtoralitrowego czterocylindrowca bez doładowania?

Dane z testu elastyczności nie mówią wszystkiego o jego wysokoobrotowej naturze, bo Honda ma krótkie przełożenia skrzyni, ale osiągi japońskiego auta przewyższają wyczyny rywali, a spalanie wcale nie jest odczuwalnie wyższe. No i Honda niemal nie przekłamuje zużycia paliwa w katalogu – jako jedyna.

Trzy turbocylindry albo nic?

A mówili nam, że downsizing to nieunikniony kierunek. Czyżby? Po uparcie trzymającej się silników wolnossących Maździe teraz Honda pokazała, że nie jesteśmy skazani na małe silniki turbo. A przynajmniej nie w modelu Jazz. Jeżeli jeździliście kiedyś, dawno temu, wspaniałą Hondą CRX z silnikiem 1.6 o podobnej mocy, to nie musimy niczego tłumaczyć.

Mechaniczny dźwięk tego silnika, połączony z lekkością pracy i łatwością wchodzenia na obroty, wywoła uśmiech na twarzy chyba każdego kierowcy. Chyba że nie tego, który często jeździ autostradami, bo tam będzie w Hondzie głośno. Rywale mają bardziej stonowaną naturę i prężą muskuły raczej na niskich i średnich obrotach, kiedy to motor Hondy dopiero zabiera się do porządnej pracy.

Dobrze, że rynek pozwala nam jeszcze porównywać auta z tak różnymi koncepcjami układów napędowych. Taki kontrast dobrze robi rywalizacji, chociaż dla niektórych silnik bez turbiny to nie jest silnik. Nie zgadzamy się z tym!

Podsumowanie

Dlaczego Polo jest tak dobre? Dlatego, że, wszystko dopracowano w nim do granic możliwości: ergonomię, komfort, przestronność, wyciszenie, układ kierowniczy, pakowność... Można by tak długo wymieniać.

A perfekcja musi kosztować. Czy inżynierowie innych marek tego nie potrafią? Potrafią. Ale w aktualnym kalendarzu zmian modelowych to właśnie twórcom Volkswagena Polo udało się wyjść przed szereg. Škoda też jest znakomita, ale przewaga Polo nie daje się pominąć. Honda błyszczy silnikiem, a Peugeot stawia na wizualny blask, zapominając nieco o ergonomii.

A które z aut jest Waszym faworytem?

Zapraszamy do komentowania!