Auto Świat
>
Testy
>
Porównania samochodów
>
Audi A6 kontra BMW serii 5 i Mercedes klasy E. Szukamy najlepszej limuzyny klasy wyższej z silnikiem Diesla
Audi A6 kontra BMW serii 5 i Mercedes klasy E. Szukamy najlepszej limuzyny klasy wyższej z silnikiem Diesla
Audi A6, BMW serii 5 oraz Mercedes klasy E to niemieckie limuzyny klasy wyższej. Pierwsza z nich w ofercie jest od 2018 r., a pozostałe to nowości z 2023 r. W porównaniu wersji z 4-cylindrowymi dieslami i napędem na wszystkie koła sprawdzamy, która ma najwięcej atutów, żeby stać się mistrzem swojego segmentu.
Audi A6, BMW serii 5, Mercedes klasy EŹródło: Auto Bild
Każdy z testowanych modeli ma pod maską wysokoprężną, miękką hybrydę, automatyczną skrzynię biegów oraz napęd na wszystkie koła
Audi A6 40 TDI quattro S tronic rozpędza się do setki po 7,9 s, BMW 520d xDrive po 7,8 s, natomiast Mercedes E 220 d 4Matic po 8,1 s
Audi A6 40 TDI quattro S tronic to wydatek od 261 tys. 100 zł, za BMW 520d xDrive zapłacimy minimum 285 tys. zł, natomiast Mercedes E 220 d 4Matic okazuje się zdecydowanie najdroższy, bo jego cena to 299 tys. 200 zł
Audi A6, BMW serii 5 i Mercedes klasy E – dlaczego akurat te samochody wybraliśmy do porównania? Nie tylko dlatego, że każdy z nich jest niemiecką limuzyną klasy wyższej, lecz także z racji tego, że te modele są dla siebie naturalną konkurencją.
W dodatku każdy z bohaterów porównania jest nowością z 2023 r. To prawda, że Audi A6 aktualnej generacji, znane jest już od 2018 r., ale w zeszłym roku doczekało się modernizacji. Z kolei BMW serii 5, którym już jeździliśmy oraz Mercedes klasy E to całkowicie nowe auta.
Poza tym każdy z tych modeli to przedstawiciel marek premium, które najlepiej sprzedawały się w Polsce w 2023 r. Wprawdzie żaden z porównywanych pojazdów nie był hitem sprzedaży poszczególnych koncernów, ale przyczynił się do końcowego wyniku.
Top 5 marek premium w Polsce w 2023 r.
Audi – 26 024 szt.
BMW – 23 225 szt.
Mercedes – 20 372 szt.
Volvo – 12 542 szt.
Lexus – 10 495 szt.
Pod względem stylistyki nadwozia wszystkie podążają własną linią. BMW serii 5 z pakietem sportowym M jest bardziej kanciaste niż pozostałe modele. Mercedes klasy E z wyposażeniem AMG Line Premium zyskuje sportowy charakter, ale nadal prezentuje się gładko z miękkimi wyobleniami upodabniającymi auto do Mercedesa klasy S.
Mercedes klasy EŹródło: Auto Bild
Wreszcie Audi A6, które ma wyraziste linie nadwozia nawet bez pomocy płatnych pakietów, kojarzy się sportowo. Jedno jest, natomiast wspólne dla każdego z testowanych aut – wpisana w geny elegancja, dzięki której te samochody mogą pełnić funkcję reprezentacyjną.
Audi A6Źródło: Auto Bild
Wszystkie trzy bardzo dużo miejsca dla pasażerów. Zresztą, biorąc pod uwagę ich wymiary, było to do przewidzenia – każdy z testowanych modeli ma około pięciu metrów długości. Obszerne fotele z przodu, jak i tylne kanapy są bardzo wygodne. Ponadto wykonanie i materiały są takie, jakie powinny być – na wysokim poziomie.
Dylematów podczas ocen trzech opisywanych aut mieliśmy mnóstwo. Wyłonienie najlepszego okazało się zadaniem wręcz karkołomnym. O tym, dlaczego tak było, opowiadamy w dalszej części artykułu, otwartej dla subskrybentów Premium.
Audi A6, BMW serii 5, Mercedes klasy E – wnętrza o odmiennej prezencji
Zauważone przez nas podobieństwa nie oznaczają wcale, że bohaterowie porównania mają identyczne części pasażerskie. Nowe BMW serii 5 wyposażono w zakrzywiony wyświetlacz, będący połączeniem 12,3-calowego ekranu przed kierowcą i 14,9-calowego centralnego ekranu dotykowego służącego do obsługi urządzeń pokładowych.
BMW serii 5Źródło: Auto Bild
Aktywuje się je nie tylko przez dotyk, lecz także kontrolerem iDrive na konsoli środkowej. Ten ostatni jest teraz większy i bardziej kanciasty niż wcześniej, ale nadal jest najlepszym przewodnikiem po obszernym i niezwykle wszechstronnym menu. Przydatną pomocą jest również sprytne sterowanie głosowe.
BMW serii 5Źródło: Auto Bild
W przypadku nowego Mercedesa klasy E odpowiednikiem zakrzywionego wyświetlacza w BMW serii 5 jest Superscreen. Obejmuje on 12,3-calowy wyświetlacz instrumentów, 14,4-calowy ekran multimedialny i 12,3-calowy ekran dla pasażera z przodu. Wszystko z klasycznym wyglądem, rozbudowanym menu oraz z dużymi ikonami. Poza tym podobnie, jak w BMW dobrze działa głosowe sterowanie.
Mercedes klasy EŹródło: Auto Bild
Audi A6 ma mniej przytulne, ale za to bardziej przejrzyste wnętrze. Kokpit wyposażono w trzy ekrany – 12,3-calowy ze wskaźnikami, mało przydatny, 8,6-calowy wyświetlacz dotykowy na konsoli środkowej do obsługi automatycznej klimatyzacji i wyjątkowo mały, jak na dzisiejszą klasę premium 10,1-calowy ekran dotykowy dla systemu informacyjno-rozrywkowego. Jednak najbardziej przeszkadza niezbyt intuicyjne głosowe sterowanie, które okazuje się gorsze niż u obu konkurentów.
Audi A6, BMW serii 5, Mercedes klasy E – każdy z solidnym dieslem
Wszystkie trzy samochody napędzane są 2-litrowymi, 4-cylindrowymi silnikami wysokoprężnymi. W każdym przypadku można łatwo odkryć rodzaj konstrukcji pracującej pod maską. Niby we wnętrzach tych aut jest cicho, a jednak pod obciążeniem i przy wyższych prędkościach zaczynają działać z charakterystycznym pomrukiem.
Każdy z samochodów ma podobną dynamikę. Audi A6 osiąga setkę po 7,9 s, BMW serii 5 uzyskuje tę prędkość po 7,8 s, natomiast Mercedes klasy E po 8,1 s. Nie są to wprawdzie oszałamiające wyniki, ale w zupełności wystarczą do sprawnego przemieszczania się nie tylko w mieście, lecz także poza nim.
Audi A6Źródło: Auto Bild
Istotne jest to, że osiągi i masy nie są przyczyną nadmiernego zużycia paliwa. Mało tego. Testowe wartości wynoszące: 5,4 l (BMW), 5,5 l (Mercedes) i 5,7 l (Audi) są wręcz znakomite. Do tego dochodzą ogromne zasięgi na jednym ładowaniu… o przepraszam tankowaniu – Audi może przejechać 1280 km, Mercedes 1200 km, a BMW 1110 km. Takie wartości można uzyskać tylko w przypadku aut z silnikami Diesla.
Audi A6, BMW serii 5, Mercedes klasy E – tylko z automatycznymi skrzyniami
Audi A6 z 204-konnym dieslem ma 7-stopniową przekładnię automatyczną, która najmniej przypadła nam do gustu. To prawda, że biegi zmienia sprawnie, ale nie zawsze jest to niezauważalne – szczególnie podczas redukcji można zorientować się, kiedy nastąpiła zmiana biegu.
W BMW serii 5 silnik o mocy 197 KM współpracuje z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów ZF. Ten inteligentny mechanizm wyjątkowo szybko oraz delikatnie przełącza i wraz z jednostką napędową stanowi zgrany duet.
Mercedes klasy E ma silnik o takiej samej mocy, jak BMW serii 5, ale w Benzu pracuje 9-stopniowa, automatyczna przekładnia własnej konstrukcji. Jej działanie okazuje się wyjątkowo płynne i delikatne i, tak jak w BMW perfekcyjnie współpracuje z silnikiem.
Audi A6, BMW serii 5, Mercedes klasy E – który najlepiej resoruje?
Testowe BMW serii 5 wyposażono w adaptacyjne amortyzatory i skrętne tylne koła. Auto okazuje się stabilne podczas prowadzenia w każdej sytuacji, a przy tym wykazuje się dobrą zwinnością. Do tego układ kierowniczy reaguje szybko i precyzyjnie.
Mercedes klasy E otrzymał pneumatyczne zawieszenie i także skrętną tylną oś. Zestrojenie układu jezdnego pozwala na dynamiczne pokonywanie zakrętów, a jednocześnie dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności. Na dobre wyczucie samochodu i opanowanie go w skrajnych sytuacjach pozwala precyzyjny układ kierowniczy.
BMW i Mercedes zbliżyły się do siebie
Warto zauważyć, że BMW i Mercedes upodobniły się do siebie pod pewnymi względami. BMW serii 5 nie jest już tylko smukłą sportową limuzyną, lecz także zapewnia wysoki komfort jazdy. Z kolei Mercedes klasy E nie jest już tylko delikatnie falującym, unoszącym się nadwoziem. Teraz ten model okazuje się tak samo aktywny w prowadzeniu jak seria 5.
Tymczasem Audi A6…
Adaptacyjne amortyzatory oraz skrętne wszystkie koła sprawiają, że Audi A6 nie tylko pozwala zapomnieć o niedoskonałościach w nawierzchni, lecz także okazuje się sprytne w trakcie manewrów czy dynamicznego pokonywania łuków.
Przy masie 1839 kg Audi A6 jest zauważalnie lżejsze niż BMW serii 5 (1952 kg) czy Mercedes klasy E (1956 kg). Różnicę w masie wyczuwa się w trakcie prowadzenia. Limuzyna z Ingolstadt okazuje się delikatniejsza podczas prowadzenia.
Wszystkie trzy samochody wyposażono w napęd na cztery koła, a tym samym można liczyć na doskonałą przyczepność. Mocnym punktem każdego z aut jest również układ hamulcowy, który pozwala na sprawne zatrzymanie pojazdów. W dodatku skuteczność hamulców testowanych modeli poprawia się wraz ze wzrostem temperatury tarcz.
Audi A6 40 TDI quattro S tronic to wydatek od 261 tys. 100 zł, za BMW 520d xDrive zapłacimy minimum 285 tys. zł, natomiast Mercedes E 220 d 4Matic okazuje się zdecydowanie najdroższy, bo jego cena to 299 tys. 200 zł.
Audi A6, BMW serii 5, Mercedes klasy E – naszym zdaniem
Jeżeli preferujecie sprawdzone konstrukcje, które na rynku są już kilka lat, to jasnym wyborem będzie Audi A6. Jeżeli jednak wolicie absolutne nowości, to musicie wybierać pomiędzy BMW serii 5 a Mercedesem klasy E. Bohaterowie porównania są tak do siebie podobni pod względem temperamentu, komfortu jazdy, zużyci paliwa czy prowadzenia, że decyzja o kupnie konkretnej limuzyny to głównie kwestia gustu.
Audi A6, BMW serii 5, Mercedes klasy E – wyniki pomiarów drogowych
Wyniki testu
Audi
BMW
Mercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h
2,7 s
2,5 s
2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,9 s
7,8 s
8,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h
13,1 s
13,2 s
13,3 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
20,3 s
21,5 s
21,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.)
4,3 s
4,2 s
4,6 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.)
5,7 s
5,9 s
5,8 s
Masa rzeczywista/ładowność
1839/486 kg
1952/508 kg
1956/624 kg
Rozdział masy (przód/tył)
55/45 proc.
51/49 proc.
53/47 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)
11,3/11,2 m
11,9/12,0 m
11,0/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)
33,8 m
33,6 m
34,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)
32,2 m
32,4 m
32,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h
53 dB (A)
53 dB (A)
53 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h
60 dB (A)
58 dB (A)
59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h
63 dB (A)
64 dB (A)
63 dB (A)
Spalanie testowe
5,7 l/100 km
5,4 l/100 km
5,5 l/100 km
Zasięg
1280 km
1110 km
1200 km
Audi A6, BMW serii 5, Mercedes klasy E – dane katalogowe
Dane producenta
Audi
BMW
Mercedes
Silnik: typ/cylindry/zawory
diesel, turbo/R4/16
diesel, biturbo/R4/16
diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika
wzdłużnie z przodu
wzdłużnie z przodu
wzdłużnie z przodu
Napęd rozrządu
pasek
łańcuch
łańcuch
Pojemność skokowa
1968 cm3
1995 cm3
1993 cm3
Moc maksymalna
204 KM przy 3800 obr./min
197 KM przy 4000 obr./min
197 KM przy 3600 obr./min
Maks. moment obrotowy
400 Nm przy 1750 obr./min
400 Nm przy 1500 obr./min
440 Nm przy 1800 obr./min
Prędkość maksymalna
246 km/h
228 km/h
234 km/h
Skrzynia biegów
automatyczna, 7-biegowa
automatyczna, 8-biegowa
automatyczna, 9-biegowa
Napęd
4x4
4x4
4x4
Hamulce (przód/tył)
tw/t
tw/t
tw/t
Pojemność bagażnika
530 l
520 l
540 l
Pojemność zbiornika paliwa
73 l
60 l
66 l
Marka i model opon testowanego auta
Michelin Pilot Sport 4
Pirelli P Zero
Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta
255/40 R 20 Y
245/40-275/35 R 20 Y
245/40-275/35 R 20 Y
Średnie zużycie paliwa
5,9 l/100 km
5,6 l/100 km
5,5 l/100 km
Emisja CO2
154 g/km
148 g/km
144 g/km
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez
2000/750 kg
2000/750 kg
2100/750 kg
Dł./szer./wys.
4939/1886/1457 mm
5060/1900/1515 mm
4949/1880/1468 mm
Rozstaw osi
2924 mm
2995 mm
2961 mm
Cena
261 100 zł
285 000 zł
299 200 zł
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.