Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Jeździłem nowym Mercedesem Klasy E. Miałem dylemat: prowadzić, czy usiąść na przednim fotelu pasażera

Jeździłem nowym Mercedesem Klasy E. Miałem dylemat: prowadzić, czy usiąść na przednim fotelu pasażera

Nowy Mercedes Klasy E zaskakuje już po otwarciu drzwi i zajęciu miejsca za kierownicą. Jako jedna z pierwszych redakcji mogliśmy odbyć jazdę testową najnowszą generacją tego sedana klasy wyższej. Czym jeszcze zrobił na nas wrażenie?

Nowa klasa E Mercedesa
Zobacz galerię (12)
Mercedes
Nowa klasa E Mercedesa
  • Auto pojawi się w polskich salonach Mercedesa w październiku br.
  • Na kokpicie mogą znajdować się trzy ekrany. Dodatkowy usytuowany na wprost fotela pasażera jest opcjonalny i przeznaczony tylko dla niego
  • Na pierwszą jazdę testową wybrałem wersję z silnikiem Diesla E 220 d 4MATIC

W kabinie mamy przed sobą aż trzy ekrany. Pierwszy, za kierownicą, pokazuje klasyczne (ale wirtualne) zegary i podstawowe informacje potrzebne kierowcy: prędkość, czas, temperaturę, wybraną pozycję skrzyni biegów. W środkowej części między zegarami można także wyświetlić mapę nawigacji.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowy Mercedes Klasy E – trzeci ekran dla pasażera

Ekran środkowy służy do obsługi nawigacji, telefonu, radia, multimediów, a także do sterowania klimatyzacją, ustawianiem foteli itp. Najczęściej będzie na nim wyświetlana mapa nawigacji – bardzo czytelna, w dużej rozdzielczości, ze wskazówkami jak jechać i zdjęciem każdego skrzyżowania.

Trzeci ekran usytuowany na wprost fotela pasażera jest opcjonalny i przeznaczony tylko dla niego. Może na nim oglądać filmy, korzystać z internetu, mieć dostęp do Spotify, Amazon Music, Tidal czy Apple Music. Ekran jest tak zaprojektowany, że w czasie jazdy tylko pasażer może z niego korzystać, kierowca widzi czarną powierzchnię. Stąd właśnie dylemat, czy mając do dyspozycji tak wiele atrakcji, nie lepiej jest podróżować nową Klasą E na fotelu pasażera.

Mercedes – nowa klasa E, trzy ekrany na desce rozdzielczej
Mercedes – nowa klasa E, trzy ekrany na desce rozdzielczejŻródło: Mercedes

Zanim ruszymy, konieczna jest chwila na ustawienie fotela i parametrów jazdy. Fotel – tradycyjnie dla Mercedesa – ustawiamy przyciskami na panelu drzwi. Tam też możemy wybrać wentylację lub ogrzewanie fotela. Mamy do wyboru trzy tryby jazdy: Normal, Comfort, Sport oraz czwarty – indywidualny. Na środkowym ekranie ustawiamy temperaturę klimatyzacji i nawiewy. Lepiej to zrobić przed wyruszeniem w trasę, podczas jazdy operowanie na ekranie jest niebezpieczne.

Nowy Mercedes Klasy E – asystent jazdy wie (prawie) wszystko

Możemy też wykorzystać asystenta jazdy, wywołując go hasłem: "Hej, Mercedes". Asystent (a właściwie asystentka) ma dostęp do internetu, może udzielić wszelkich informacji np. na temat pogody, repertuaru kin czy teatrów, kursów walut, wydarzeń sportowych czy politycznych, dostępnych stacji benzynowych czy kawiarni lub restauracji. Potrafi także podpowiedzieć, jak obsługiwać instrumenty i sterować funkcjami auta – np. zmienić temperaturę klimatyzacji, rodzaj oświetlenia we wnętrzu, wybrać zadaną muzykę.

Nowy Mercedes Klasy E – silnik Diesla nadal popularny

Na pierwszą jazdę testową wybrałem wersję z silnikiem Diesla E 220 d 4MATIC. Dwulitrowy silnik rozwija moc 197 KM, a dzięki zastosowaniu rozruszniko-alternatora uzyskujemy dodatkową moc 23 KM (np. podczas maksymalnego wciśnięcia pedału gazu).

Mercedes E 220 d. Tylne światła w kształcie gwiazdy
Mercedes E 220 d. Tylne światła w kształcie gwiazdyŻródło: Mercedes

Dlaczego Diesel? Bo według przewidywań specjalistów z Mercedes-Benz Polska właśnie wersja E 220 d będzie najchętniej wybierana przez polskich klientów. Mercedes jako jedna z nielicznych firm samochodowych nie rezygnuje z silników Diesla, będzie je nadal oferować. Patrząc na parametry i osiągi wersji E 220 d, można zaryzykować stwierdzenie, że ten silnik jest optymalny dla nowej Klasy E. Moc 197 KM zapewnia dobre przyspieszenie – 7,8 s do 100 km/h oraz prędkość maksymalną 234 km/h. Moment obrotowy o wartości 440 Nm auto osiąga w przedziale obrotów 1800-2800/min.

Silnika nie trzeba więc „kręcić”, aby uzyskać satysfakcjonujące przyspieszenie. To też ma wpływ na wielkość zużycia paliwa – według WLTP wynosi ono 5,7-4,9 l/100, a podczas jazd testowych (w większości po autostradach, z ograniczeniem prędkości do 130 km/h) pokładowy komputer wskazywał 5,5-5,7 l/100 km.

Nowy Mercedes Klasy E – wygodnie i cicho

Nowa Klasa E jest bardzo dobrze wyciszona – nawet przy mocno wciśniętym pedale gazu podczas ruszania czy wyprzedzania do środka nie przedostają się głośne dźwięki. Podczas jazdy autostradowej odgłosy toczących się opon czy szum wiatru nie były uciążliwe, nie zakłócały rozmowy, muzyki czy komunikatów nawigacji.

Na pochwałę zasługują systemy nazywane asystentami jazdy. Przekroczenie dozwolonej prędkości jest sygnalizowane „plumkaniem”, czujniki martwego pola reagują głośniejszym dźwiękiem. Ciekawostka – w 2024 r. dostępny będzie system, który zapewni automatyczną zmianę pasa ruchu (wyprzedzanie i omijanie innych pojazdów) – trzeba go będzie aktywować przed jazdą oraz włączyć aktywny tempomat.

Wracając do dylematu: prowadzić nową Klasę E, czy siedzieć obok kierowcy i korzystać z wszystkich możliwości, jakie stwarza system multimedialny? Po kilkugodzinnym teście jestem przekonany, że prowadzenie tego auta daje więcej radości, wywołuje większe emocje niż najlepszy film czy muzyka. A poza tym przecież z multimediów można skorzystać także... w garażu. Sprzęt audio jest tak wysokiej klasy, że w kabinie poczujemy się jak na sali koncertowej.

W salonach polskich dilerów Mercedesa nowa Klasa E pojawi się w październiku.

Mercedes E 220 d 4MATIC – dane techniczne

Silnik, pojemnośćT.diesel, 1993 ccm
Moc maks./obr.197/3600 obr./min
Maks. moment obrotowy440/1800-2800 obr./min
Moc dodatkowa/moment dodatkowy23 KM/205 Nm
Zużycie paliwa (WLTP, cykl mieszany)5,7-4,9 l/100 km
Emisja CO2149-130 g/km
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s
Prędkość maks.234 km/h
Wymiary4949/1880/1468 mm
Pojemność bagażnika540 l
Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków