Smart na prąd? To naturalna kombinacja, produkowana już od kilku lat. Tyle że dopiero w zeszłym roku zelektryfikowano wersję Forfour.
Smart EQ Forfour - silnik
Dostępne „od zera” 160 Nm momentu obrotowego pozwalają żwawo ruszać, płynnie wyprzedzać i szybko włączać się do ruchu. Dzięki napędowi na tył nie ma problemu z trakcją. Spokojny, przewidujący styl jazdy sprawia, że zużycie prądu w mieście wynosi 14--15 kWh/100 km, mocne wciskanie pedału przyspieszenia – 17-18 kWh. Wyjazd na ekspresówkę i utrzymywanie prędkości powyżej 100 km/h powoduje skok średniego zużycia do aż 21 kWh/100 km.
Jedna runda wokół Warszawy i można już zacząć rozglądać się za gniazdkiem. Podczas postoju przez noc z akumulatora potrafi też „wyparować” nawet 10 proc. energii, więc choć realny zasięg wynosi w mieście ok. 130 km (każde włączenie klimatyzacji zmniejsza go o 10 km), to do kontaktu trzeba podłączać się częściej, żeby bezstresowo planować codzienność. Tryb Eco zmniejsza moc z 82 do 56 KM i pozwala nieco wydłużyć zasięg. Ładowanie ze „słupka” trwa ok. 5,5 h, z domowego gniazdka – ok. 9,5 h.
Smart EQ Forfour - prowadzenie
Układ kierowniczy jest bardzo mocno wspomagany i daje kiepskie wyczucie kół, ale za to pozwala zawracać na minimalnej przestrzeni. Mimo dużego – jak na ten segment – rozstawu osi podczas jazdy na wprost trzeba dokonywać wielu korekt kierownicą. Na pofalowaniach asfaltu auto nieco podskakuje, ale zawieszenie zadziwiająco dobrze radzi sobie z progami spowalniającymi.
Smart EQ Forfour - nadwozie
Kabina Forfoura jest dość ciasna (szczególnie z tyłu) i wykonana z twardych tworzyw. Kolumna kierownicza trzeszczy i jest nieregulowana. Ze względu na bliskość nadkola wymusza to u kierowcy niewygodne zgięcie lewego kolana. Fotele są słabo wyprofilowane i mają mocno pochylone, zbyt niskie zintegrowane zagłówki.
Smart EQ Forfour - koszty
Choć Forfour to najtańszy czteromiejscowy samochód elektryczny na polskim rynku, kosztuje aż dwa razy więcej niż jego bazowa spalinowa wersja. Za to jazda na prądzie jest bardzo tania: 100 km to wydatek ok. 9 zł.
Smart EQ Forfour - to nam się podoba
Cichy i dynamiczny napęd, rewelacyjna zwrotność, zasięg wystarczający do jazdy po mieście.
Smart EQ Forfour - to nam się nie podoba
Bardzo wysoka cena, ciasna i niezbyt starannie wykończona kabina.
Smart EQ Forfour - naszym zdaniem
Do jazdy po mieście elektryczny Forfour świetnie się nadaje. I dopóki ktoś nie musi dwa razy dziennie wyjeżdżać na obwodnicę miasta, zasięg też jest wystarczający. W tej cenie można jednak wymagać lepszych foteli i porządniejszego wykończenia.
Smart EQ Forfour - dane techniczne
Silnik | elektryczny |
Umieszczenie | przy tylnej osi |
Moc ciągła/maksymalna | 56/82 KM |
Maks. moment obrotowy | 160 Nm |
Pojemność akumulatora | 17,6 kWh |
Napęd/skrzynia biegów | tylny/jednobiegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 3495/1665/1554 mm |
Rozstaw osi | 2495 mm |
Masa własna/ładowność | 120 kg/360 kg |
Bagażnik | 185/975 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s |
Prędkość maksymalna | 130 km/h |
Średnie zużycie prądu | 13,1 kWh/100 km |
Teoretyczny zasięg | 160 km |
Cena wersji bazowej | 96 000 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 126 840 zł |
Niewygodna pozycja za kierownicą i dość proste plastiki. Brak regulacji kierownicy.
Na górze wskaźnik wykorzystania mocy, na dole – pozostały prąd w akumulatorze, umieszczonym pod podłogą.