Wiadomo natomiast, że prezydent odrzucił ustawę po uwzględnieniu opinii ekspertów, którzy stwierdzili, że stosowanie bioetanolu w ilościach proponowanych przez twórców ustawy (zapisano w niej, że musi to być nie mniej niż 4,5 procenta) może zaszkodzić silnikom benzynowym.
Gdy ustawa o biopaliwach nie była jeszcze zawetowana przez prezydenta, a wokół niej wrzało zarówno w świecie polityki, jak i motoryzacji, sami postanowiliśmy sprawdzić, jaki wpływ na silnik benzynowy będą miały biokomponenty zawarte w paliwie.
"Auto ŚWIAT" wspólnie z redakcją "Newsweeka"podjął się przeprowadzenia testu biopaliw
Na potrzeby testu specjalnie kupiliśmy popularnego na krajowym rynku Fiata Punto wyposażonego w podstawową jednostkę benzynową 1.2 o mocy 60 KM. Dwuletni samochód miał udokumentowany przebieg 41 tys. kilometrów.
By móc profesjonalnie sprawdzić wpływ biopaliwa na zużycie silnika, przed rozpoczęciem testu w specjalistycznym warsztacie inż. Jacka Chojnackiego w Nadarzynie pod Warszawą przeprowadziliśmy szczegółowe badania (zmierzyliśmy m.in. stopień sprężania, ciśnienie w cylindrach, moc i moment obrotowy, zdjęliśmy głowicę silnika i dokonaliśmy jej szczegółowych oględzin).
Stan silnika i jego elementów został udokumentowany za pomocą aparatu cyfrowego
Na potrzeby testu Polski Koncern Naftowy "Orlen" przygotował nam trzy tony benzyny bezołowiowej o liczbie oktanowej 95 zbioetanolem. Zawartość biokomponentu w paliwie wynosi 4,5-5 procent (jest to odwodniony alkohol etylowy produkowany z surowców rolniczych).
Bioetanol (czyli w uproszczeniu: benzyna ze spirytusem) zastał przygotowany przez rafinerię Trzebinia. Tankowania testowego auta dokonujemy na terenie paliwowej bazy magazynowej PKN Orlen w Mościskach pod Warszawą.
Od momentu, kiedy po raz pierwszy napełniliśmy bak Fiata Punto bioetanolem i auto wyruszyło na trasę, minęły ponad dwa miesiące. W tym czasie naszych dwóch kierowców testowych przejechało nim ponad 20 tys. km.
Auto porusza się wyłącznie po krajowych drogach
Dotychczas jazda odbywała się zarówno w warunkach miejskich (35 proc.), jak i na trasach poza miastem (65 proc.). Zużycie paliwa w pierwszym przypadku wynosiło 7,3 l/100 km, zaś w ruchu pozamiejskim auto zużyło 5,7 l/100 km.
Punto eksploatowane jest dość intensywnie. Średnio auto pokonuje 300-400 km dziennie. Po przejechaniu 15 tys. km przeszło przegląd, podczas którego oprócz wymiany oleju i filtra oleju zamontowano nowe klocki hamulcowe. Zmieniono także opony z zimowych na letnie.
Mechanicy tym razem ograniczyli się jedynie do standardowych czynności przeglądowych, bezzaglądania do wnętrza silnika
Szczegółowe badania polegające na sprawdzaniu mocy na hamowni podwoziowej, ciśnienia sprężania w cylindrach oraz składu spalin i oględzin komory spalania będą przeprowadzane po zakończeniu testu.
Dotychczas, po przejechaniu dystansu 20 tys. km kierowcy testujący Punto nie stwierdzili żadnych nieprawidłowości czy usterek. Auto spisuje się świetnie, a jazda nim na biopaliwie nie różni się niczym od wcześniejszych jazd na zwykłej benzynie.
Nie stwierdzono pogorszenia osiągów czy zwiększenia zużycia paliwa
Według początkowych założeńtestowym Punto zamierzaliśmy przejechać 30 tys. km. Biorąc pod uwagę intensywność jazd, nieduże spalanie oraz sporezapasy paliwa, które pozostało jeszcze do naszej dyspozycji, będziemy chcieli pokonać dystans dłuższy od zakładanego, co najmniej 40 tys. km.
Galeria zdjęć
20 000 km z biopaliwem w baku
20 000 km z biopaliwem w baku
20 000 km z biopaliwem w baku
20 000 km z biopaliwem w baku
20 000 km z biopaliwem w baku