Sportowy charakter nie jest jednak pułapką dla klientów, bo Audi A4 z silnikiem 3,2 FSI quattro to coś wyjątkowego. Sześciocylindrowa benzynowa jednostka napędowa połączona z sześciostopniowa przekładnią pozwala na przeżycie czegoś wyjątkowego. Silnik ten ma moc 195 kW przy 6500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 330 Nm w zakresie 3000-5000 obr./min. Ciągnie już od najniższych obrotów i ma przy tym bardzo przyjemne brzmienie. Nie jest on co prawda tak agresywny jak w BMW, ale czysty baryton z umiarkowanym wejściem przy niskich i średnich obrotach.

Moc i odpowiedni moment obrotowy wraz z napędem czterech kół, pozwala na szybki start z miejsca i niemalże natychmiastowe osiągnięcie prędkości 100 km/h.

Częściej na wskaźniku komputera pokładowego zobaczymy wyniki 12, 14, czy 17 litrów. Jednak poza miastem można osiągnąć zużycie paliwa około 7,5 l/100 km, ale w mieście wszystko powraca do normy 11-12 l/100 km. Na wyższe zużycie paliwa ma znaczny wpływ napęd na cztery koła. Silnik jest jednak mocny i stworzony do tego rodzaju napędu.

Nowe Audi A4 wyposażone jest w cały szereg najnowszych zdobyczy elektroniki. Przykładem może być tu system Audi Drive Selekt, który dostosowuje ustawienie amortyzatorów, układu kierowniczego i silnika do aktualnych warunków drogowych. W celu zmiany ustawienia wystarczy tylko nacisnąć przycisk, który zmieni huśtającą się limuzynę w sztywne auto sportowe.

Testowany egzemplarz A4 wyposażony był w aktywne wspomaganie Audi Dynamic Steering oraz w celu zwiększenia bezpieczeństwa Audi Side Assist. Systemy Audi Driver Selekt i Audi Dynamic Steering maja wraz ze zmodernizowanym zawieszeniem i przednim zawieszeniem, poprawić zachowanie się auta podczas pokonywania zakrętów.

Do nowoczesnego wyposażenia zaliczyć także należy napęd czterech kół, który rozdziela moment napędowy w stosunku 40:60 z preferencją tylnej osi, co teoretycznie pozwala na zabawę podczas jazdy. W praktyce jednak nic takiego nas nie czeka, ponieważ nowe Audi A4 znakomicie trzyma się w zakrętach, szybko reaguje na ruchy kierownicy. Jednak w zwinności model ten nie dorównuje BMW Serii 3, ani także C-Klasie Mercedesa.

Gdy w końcu ponaciskamy wszystkie te sportowe przyciski, usztywnimy zawieszenie, kierownicę i wyostrzymy reakcje silnika, to i tak nowe Audio A4 pozostanie bardziej luksusowa limuzyną niż sportowym bolidem, który pasażerom wywróci żołądek. Na gładkiej drodze można bez obawy próbować ekstremalnych manewrów, gdyż zerwanie przyczepności nawet na ostrym zakręcie w tym aucie staje się prawie niemożliwe. Nam pozostanie jedynie wrażenie z szybkiej jazdy. Nic więcej.

W sztywna kierownicę i zawieszenie w Audi A4 nie wierzcie, bo w rzeczywistości jest to elektroniczna iluzja, a nie autentyczne własności tego auta. Elektronika z luksusowej limuzyny nie potrafi do końca stworzyć sportowego auta, chociaż przyznać trzeba, iż w praktyce prowadzi się ono znakomicie. Zapewnia wysoki komfort podróży i fantastyczne tłumienie nierówności na jezdni. W komfortowym ustawieniu auta trochę za bardzo się huśta, ale przy tym potrafi przefiltrować wszelkie niedoskonałości w zimowych warunkach i kiepska jakość niektórych polskich i czeskich dróg, po których to auto testowaliśmy.

Gdziekolwiek wyjedziemy, tam możemy się przekonać jakie dobre zawieszenie ma ten samochód. Zmodernizowane podwozie wyposażone w osie wyposażone w elementy z ramami pomocniczymi i kompletnie zmodyfikowana kinematyką zawieszenia kół, z całą pewnością zasługują na najwyższą ocenę. O taki luksus naprawdę trudno.

Nie mamy także zastrzeżenia do przekładni zmiany biegów, której dźwignia nie wymaga długich ruchów, a jej rękojeść znakomicie układa się do naszej dłoni. Natomiast hamulce reagują wyjątkowo szybko i skutecznie.

Audi, BMW, czy Mercedes-Benz

Naszym celem było dokonanie bezpośredniej konfrontacji nowego Audi A4 z BMW Serii 3 i Mercedesem-Benz C-Klasa. Wsiadamy do BMW i już we wnętrzu wita nas lodowy klimat. Ekstremalna surowość, monotonia i abstrakcyjność. Kilka przycisków na środkowej konsoli, dwa pokrętła na tunelu, barwny monitor ciekłokrystaliczny, cztery przykrywki i koniec. Brr, strasznie zimno. Siadacie do nowej C-klasy, to w odróżnieniu od BMW przed wami pojawiają się szare niemieckie elementy z miękkich plastików, proste kształty i barwne elementy. Środkowa konsola i tunel świeci w nocy jak świąteczna choinka. Z każdej strony cos błyska: na czerwono, zielono, czy pomarańczowo. Deska rozdzielcza ozdobiona jest elementami przypominającymi drewno z wykończeniami z chromu, siedzenia pokryte skórą. Zupełnie jak w domu.

No i wreszcie wsiadamy do nowego Audi. Zajmujemy wygodnie miejsce w ergonomicznym, sportowym fotelu i jadąc.odpoczywamy. Lekko zatopieni w zgrabnej karoserii i ściśle dopasowanych siedzeniach, możemy przez chwilę pomarzyć o czymś przyjemnym.

W środkowym panelu naszym zdaniem umieszczono zbyt wiele przycisków. Jednak są one na tyle duże, że nie ma problemów z ich namierzeniem i wykorzystaniem. Naliczyliśmy łącznie 17 przycisków systemu multimedialnego MMI, kolejne służą do uruchamiania pojazdu i elektronicznego hamulca. Kolejne czekają na nas w środkowej konsoli.

I tutaj zaczyna się problem, bo nawet osoby mające duże doświadczenie z obsługą przeróżnych nowoczesnych urządzeń w samochodach, muszą się poddać. Dla przykładu, dużej cierpliwości obsługującego wymaga pokładowy system nawigacji satelitarnej. W celu jego pokonania, musieliśmy nawet na jakiś czas się zatrzymać na poboczu.

Niektóre przyciski i pokrętła zostały wykonane ze znacznie gorszych materiałów, niż te które znamy z Audi A6 i tylko nieznacznie lepszej jakości niż w starszym A4 (B7).

Taniość widoczna jest na srebrnym tworzywie wokół ekranu ciekłokrystalicznego oraz w elementach środkowej konsoli. Należy przypomnieć, iż oceniamy tutaj auto wyższej klasy średniej i z tego względu oczekujemy od niego nieco więcej.

Zwiększenie długości całkowitej i rozstawu osi miało bezpośredni wpływ na wyeliminowanie jednej z zasadniczych wad poprzednika. Obecnie trzeba konstruktorów Audi pochwalić, bo dzięki tym zabiegom udało się wygospodarować więcej miejsca na kolana pasażerów. Nad głową, ani w okolicach ramion, niespodzianek nie należy oczekiwać. Ze względu na opadająca linię tyłu, płaszczyznę poziomu tylnych siedzeń znacznie obniżono.

Stąd też z tyłu siedzimy bardzo nisko, a kolana mamy stosunkowo wysoko. Design też zwyciężył z widocznością z miejsca kierowcy do tyłu. Z drugiej jednak strony model ten otrzymał większe lusterka zewnętrzne i sprytny system parkowania z kamerą.

W ciągu tygodniowego testu pokonaliśmy dystans ponad 1500 kilometrów. Przyznać trzeba, iż patrzyliśmy na to auto krytycznie i wciąż poszukiwaliśmy komfortowego odnośnika w porównaniu z poprzednikiem oraz BMW Serii 3 i jemu podobnych modeli. Audi stworzyło ładny, elegancki i sprawiający sportowe wrażenie model klasy średniej, który na drodze dzięki diodowym punktom świetlnym może wzbudzać.strach. Spekulacje o ewentualnym przejęciu dotychczasowych użytkowników BMW raczej można wsadzić sobie między bajki. Oba modele mają wciąż swoich zwolenników, którzy niechętnie zmieniają barwy.

Audi A4 1,8 TFSI o mocy 88 kW (120 KM) w wersji podstawowej kosztuje 103 969 zł, a najdroższa wersja A4 3,2 FSI quattro, tiptronic o mocy 195 kW (265 KM) to już wydatek 194 639 zł.

Plusy

Minusy

- skomplikowane sterowanie urządzeń pokładowych- zła widoczność do tyłu

Wyposażenie podstawowe:

airbag kierowcy i współpasażera, airbagy SIDEGUARD ochraniające głowy pasażerów na przednich i tylnych siedzeniach, boczne poduszki powietrzne z przodu, ESP, ABS, EDS, TOL, jednostrefowa klimatyzacja automatyczna, uchwyt na napoje w środkowej konsoli, zdalnie sterowany centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu i z tyłu, elektromechaniczny hamulec postojowy, halogenowe światła przeciwmgłowe, immobilizer, klucz z pamięcią, obręcze kół z metali lekkich, boczne lusterka z wbudowanymi diodami kierunkowskazów,automatycznie otwierana pokrywa bagażnika, wewnętrzne listwy progowe w aluminiowej imitacji, radio Chorus z wyświetlaczem 6,5-cala, odtwarzaczem CD z 6 głośnikami, servotronic, światła do jazdy dziennej, ogrzewane lusterka zewnętrzne, dzielone i składane oparcie tylnego siedzenia.

Wyposażenie testowanego auta:

Audi Advanced Key, Audi Parking System Advanced, autoalarm, drewniana okleina środkowej konsoli w wewnętrznych elementów drzwi, system informacyjny z kolorowym wyświetlaczem, 17-calowa koła z metali lekkich, system nawigacyjny z kolorowym wyświetlaczem i DVD, Audi CES, skórzane pokrycia siedzeń, Bang & Olufsen Soundsystem, elektrycznie sterowane i podgrzewane przednie fotele, Audi Drive Select, Audi Dynamic Steering, Audi Side Assist, tempomat, czujnik świateł drogowych i deszczu, automatyczny ściemniacz lusterka wstecznego, wielofunkcyjne koło kierownicy, światła bi-ksenonowe plus, zestaw głośnomówiący, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, przednie fotele sportowe.

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza9Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)9Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi9Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa8Praktyczne schowki7Przyjemność z jazdy8Widoczność do przodu8Widoczność do tyłu6Silnik, skrzynia biegówPraca silnika10Osiągi na niższych obrotach9Moc na wyższych obrotach10Głośność na niższych obrotach10Głośność na wyższych obrotach10Zużycie paliwa8Stopnie skrzyni biegów9Łatwość zmiany przełożeń9Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu9Własności jezdne w warunkach ekstremalnych9Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)9Przeniesienie siły napędowej na jezdnię9Skuteczność hamulców9BagażnikWielkość bagażnika8Możliwość załadunku bagażnika8Uniwersalność bagażnika7Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna8Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia8,58

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:benzynowyCylindry / zawory:6 / 4Pojemność skokowa (cm3):3197Moc (kW / obr./min):195 / 6500Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):330 / 3000 - 5000Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):250Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):6.2Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):13.5 / 6.7 / 9.2Rozmiary i masy:Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 480 / -Pojemność zbiornika paliwa (l):64Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1580 / 550Rozmiar opon255/45 R17Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4703b) szerokość (mm):1826c) wysokość (mm):1427d) rozstaw osi (mm):2808e) rozstaw z przodu (mm):1564f) rozstaw z tyłu (mm):1551Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):810 / 1130h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):530 / 810i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):1010j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):920 k) szerokość z przodu (mm):1495l) szerokość z tyłu (mm):1470długość siedzenia z przodu (mm):510długość siedzenia z tyłu (mm):490wysokość oparcia z przodu (mm):640wysokość oparcia z tyłu (mm):640miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK