Zapewne w dużej mierze jest to efektem większej zamożności społeczeństwa, ale o ile Polo i Golf można uznać jako stosunkowo niedrogie, to obecne wersje Passat, czy Phaeton z pewnością powstały dla ludzi zamożnych. Jednak ze względu, iż limuzyny VW (szczególnie Passat) cieszą się dużym zainteresowaniem klientów, nikt w koncernie nie myśli o zmianie palety produkcyjnej. Zaproponowano jednak zasadę "masz już Passata, drugim samochodem w rodzinie może być tani Volkswagen". Tę ideę ma rozpowszechnić Fox (ang. lis)

Produkowany w Brazylii Volkswagen Fox to samochód miejski, stąd, dużą uwagę poświęcono odpowiedniemu projektowi karoserii."Miejski styl" mają podkreślać kształt samochodu jednobryłowego, warunkujący łatwe zajęcie miejsca i powierzchnie szyb, polepszająca widoczność podczas jazd w wąskich uliczkach i parkowania "na styk". Jednakże aby nie utożsamiać pojazdu z pudełkiem na zakupy, zaakcentowano "sportowy styl" poprzez wznosząca się linię szyb bocznych i wyposażanie w sportowe piętnastocalowe koła (opcja).

Nie zdecydowano się jednak na ekstrawagancje stylistyczne jak w Nissanie Micra i w efekcie karoseria jest połączeniem funkcjonalności i klasycznego stylu. Można przypuszczać, że brak ekstrawagancji będzie jedną z zalet gwarantujących, że Fox nie stanie się hitem jednego sezonu..

Podobnie w przypadku projektowania wnętrza, nie zdecydowano się na "upiększające" dodatki. Tak jak w każdym Volkswagenie najważniejsze była ergonomia i rozplanowanie wnętrza. To dlatego deska rozdzielcza ma tylko jeden zegar przed kierowcą, konsola środkowa symetryczny układ nastaw nadmuchu i radio, a na całej długości za kierownicą wykonano przetłoczenie, służące jako półka (podczas jazdy położone tam przedmioty przemieszczają się). Niestety tylko projekt wnętrza do prawdziwy Volkswagen. Osoby znające materiały tapicerskie w Golfie, czy Passacie, poznają gorszą jakość w VW z Brazylii.

Trudno określić jakie miejsce w segmencie VW ma zająć Fox. Importowany do Europy pojazd nie jest bowiem ani następcą Lupo, ani następcą Polo. Wskazują na to zarówno wymiary: długość 380 cm, wysokość 154 cm i rozstaw osi 246 cm, odbiegające od Lupo (352 cm/146 cm i 232 cm) i Polo (389 cm/146 cm i 246 cm), jak i zapowiedzi szefów firmy, że ma to być alternatywa dla poszukujących taniego samochodu innych firm.

Co zatem otrzymamy, decydując się na zakup?

Trzydrzwiowy samochód nie ma zalet pojazdu rodzinnego, ale wiele atutów pomocnika w codziennych obowiązkach. Wskazuje na to rozplanowanie wielu schowków (m.in. na drzwiach, na bokach tylnej kanapy, szuflada pod fotelem przednim) i układ tylnej kanapy składanej 50:50, dzięki czemu przestrzeń bagażową możemy zwiększyć z 260 litrów do ponad 1000 litrów. Warto podkreślić, że bagażnik w samochodach segmentu B: Punto, Fiesta i Polo ma pojemność nieznacznie większą jak Foxa (zazwyczaj jest to 270 litrów).

Pomimo niewielkich wymiarów i ceny najniższej w całej gamie Volkswagena, podczas projektowania Fox nie był potraktowany po macoszemu. Karoseria wykonana została z uwzględnieniem sztywności i bezpieczeństwa biernego (spełnianie norm crash test), a dodatkowo standardowo każdy maluch posiada ABS i dwie poduszki powietrzne. W wyposażeniu dodatkowym można zakupić m.in. ESP, klimatyzację, piętnastocalowe felgi aluminiowe, pakiet elektryczny itd. Pojazd jest oferowany z trzema silnikami: benzynowymi trzycylindrowym 1200 ccm o mocy 55KM i czterocylindrowym 1400 ccm o mocy 75 KM, oraz trzycylindrowym dieslem TDI 1400 ccm o mocy 70 KM. W przypadku najsłabszego silnika prędkość maksymalna wynosi 148 km/h, a wersje mocniejsze osiągają ponad 165 km/h. Ponieważ pojazd ma być głównie pomocnikiem w mieście, zainteresowało nas nie średnie zużycie paliwa, ale "paliwożerność" w cyklu miejskim. Wynosi ona dla wersji benzynowych 7,7 l/100km (55 KM) i 8,7 l/100 km (75 KM), a dla diesla 6,1 l/100km.

Ceny...

Cena na rynku polskim zostały ustalone na 32 390 zł (za model Fox 55 KM), 36 990 zł (za wersję 75 KM) i 43 750 zł za Foxa z silnikiem wysokoprężnym.

Interesująco wygląda wartość dodatków. Możemy zakupić m.in. ESP (5230 zł), klimatyzację (5900 zł), pakiet elektryczny obejmujący centralny zamek, elektryczne sterowanie szyb i lusterek (2100 zł), aluminiowe koła 15 cali (7300 zł dla 55 KM i 4400 zł dla wersji 75 KM i diesel), elektryczny szyberdach (2300 zł)  i .... cena Volkswagena ponownie będzie niedostępna na przeciętnego zjadacza chleba.

Jednak w założeniu specjalistów od rynku samochodowego VW Fox nie ma być super wyposażoną "drogą zabawką", o zaletach większych modeli. Ma to być pomocnik codziennego życia spełniający ideę pierwszych modeli firmy - prawdziwy samochód dla ludu.