Przestrzeń na pierwszym miejscu

Głównym atutem nowego sedana jest przestronność. Rozstaw osi wydłużony z 2608 mm do 2712 mm oferuje podróżnym nadmiar miejsca na nogi. Zarówno osoby podróżujące z przodu, jak i z tyłu delektować się mogą przestronnymi fotelami, w których ani pasażerowie o większym wzroście nie będą miały uczucia ciasnoty.

Bagażnik w podstawowym ułożeniu oferuje 513 l, jednak można go zwiększyć poprzez złożenie tylnej kanapy dzielonej w stosunku 2:3. W porównaniu do hatchbacku doszło do znaczącego zwiększenia przestrzeni bagażowej, gdyż klasyczny Citroen C4 oferuje standardowych w tej klasie 320 l. Szerokość bagażnika pomiędzy nadkolami wynosi 1045 mm, długość dna to 1215 mm. Wielkość i kształt otworu jest bez zarzutów, człowiek o średnim wzroście nie ma jednak szans, aby dosięgnąć przedmiotów umieszczonych zupełnie w tyle bez obaw o ubrudzenie spodni o zderzak. Natomiast drobniejsza kobieta będzie musiała wręcz położyć się na krawędzi bagażnika, żeby z jego głębi wydostać torbę z zakupami czy parasol. Dodatkowym utrudnieniem jest krawędź bagażnika umieszczona na wysokości 79 cm nad jezdnią.

Kiedy jednak potrzebujemy przewieść większą ilość ładunku, C4 Sedan okazuje się doskonałym pomocnikiem. Do środka można załadować naprawdę wiele, chociaż faktem pozostaje, że dzisiaj bagażnik o pojemności ponad 500 litrów nie jest niczym nadzwyczajnym.

Skóra? Alcantara? Tkanina? Nie, zamsz!

Wnętrze auta wykończono w konserwatywnej kolorystyce. W tej klasie nie jest standardem, że wyloty klimatyzacji zamontowane są na przednim podłokietniku przed tylną kanapą. Pasażerowie jadący z tyłu mają tym samym możliwość sterować intensywnością nawiewu. Niestety nie mogą regulować temperatury, klimatyzacja pozostała dwustrefowa, a z powodu zainstalowania wentylatora w przednim podłokietniku zabrakło miejsca na skrytkę.

Nasz samochód testowy dysponował poziomem wyposażenia Exclusive, dzięki czemu tapicerkę wykonano z zamszu. Materiał jest bardzo przyjemny na dotyk, ciało na fotelach nie ślizga się, chociaż wyprofilowane one zostały bardziej komfortowo i brakuje im wyraźniejszego trzymania bocznego. Wszystko to powoduje, że siedząc w C4 Sedan czujemy się jak w naszym ulubionym domowym fotelu. Niedogodnością tego materiału jest gorsze czyszczenie, gdyż drobne włoski łatwo zatrzymują brud. Podczas testu zauważyliśmy również jedną ciekawostkę, podczas wysiadania i zamykania drzwi samochód regularnie częstował nas uderzeniem prądem elektrostatycznym. Ale z powrotem do konkretów, musimy odpowiedzieć na pytanie, jak właściwie C4 zachowuje się na drodze.

Jazda typowo (nie-)francuska

Wydłużenie rozstawu osi przyczyniło się co prawda do spokojniejszej charakterystyki auta, jednak miłośnicy typowo francuskiej miękkiej jazdy oferującej maksymalny komfort będą zawiedzeni. Zawieszenie zestrojono raczej twardo (zwłaszcza w ramach standardów Citroena), sztywniejsze są również fotele. Co prawda nie chodzi o żadne deski obite materiałem, ale nie są po prostu tak miękkie jak w starych Citroenach, jednak ich jakość docenimy zwłaszcza w czasie dłuższych podróży. Natomiast tradycyjnie gumowa i niezbyt dokładna jest zmiana biegów.

Kierownica również nawiązuje do najnowszych rozwiązań Citroena, ma na stałe umocowany środek z wieloma przyciskami. Z jednej strony atutem jest, że wszystkie najważniejsze przełączniki są w zasięgu ręki, z drugiej strony przycisków jest za wiele i łatwo się w nich pogubić. Na górze słupka kierownicy znajdziemy obrotomierz, pozostałe wskaźniki zainstalowano pośrodku deski rozdzielczej. Wyświetlana jest tutaj aktualna prędkość, ilość przejechanych kilometrów czy informacje z komputera pokładowego, niestety wszystko w niezorganizowanym szyku. Na szczęście wyświetlacz jest dobrze czytelny nawet w ostrym słońcu.

Sportowa jazda na pewno nie należy do silnych stron samochodów marki Citroen, podobnie sytuacja ma się w wypadku C4 Sedan. Silnik benzynowy o pojemności skokowej 1,6 l i mocy 80 kW (109 KM), który zamontowany był pod maską egzemplarza testowego, nie musi się niczego wstydzić. W zakresie średnich obrotów nie brakuje mu wigoru, który co prawda znika wraz ze zwiększającą się prędkością, samochód nie będzie jednak hamował pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Atutem silnika jest umiarkowane zużycie paliwa, które przy dzisiejszych cenach jest pozytywną wiadomością. W czasie testu podczas jazdy miejskiej auto zużywało średnio 8,5 l/100 km, poza miastem przy prędkości 90 km/h C4 zadowoliło się średnio 6,5 l benzyny na 100 km, a w czasie jazdy po autostradzie z prędkością 130 km/godz. zużycie ustaliło się na poziomie 7,4 l/100 km. Jak na nowy samochód z niedotartym jeszcze silnikiem są to wyniki bardzo zadowalające. Kiedy jednak ostro depczemy na pedał gazu zużycie od razu wzrasta do 12 l/100 km w mieście i 10 l/100 km na drogach krajowych.

Plastikowy Chińczyk

Plastikowe błotniki dzisiaj już nie zaskakują, jednak kierownica i rękojeść lewarka zmiany biegów zasługiwałyby na skórzane obszycie (gdyby nie fakt... że auto pomyslane jest na rynek chiński). Spasowanie plastikowych elementów we wnętrzu jest standardowe, ale i tak Citroen ma duże pole do poprawy. Trudno też ponownie nie wspomnieć o zmianie biegów, lewarek w C4 Sedan pracuje tak, jakby cały układ pochodził z legendarnego "brzydkiego kaczątka" 2CV.

Pozytywne strony auta są jasne - za ok. 65 tys. zł (po przeliczeniu ceny na czeskim rynku) otrzymujemy dobrze wyposażony samochód oferujący komfortową jazdę i ponadprzeciętną przestrzeń w kabinie pasażerskiej. Plusem jest również duży bagażnik.

Niektórzy dziennikarze z pewnym zakłopotaniem przyjęli pojawienie się auta na europejskim rynku, nasz test pokazał, że auto jest godnym konkurentem tradycyjnych modeli. Jedynym problemem pozostaje fakt, że polski importer marki Citroen na razie nie wprowadził modelu C4 Sedan do swojej oferty.

Ceny auta na czeskim rynkuWersjaCena [CZK]Cena [zł] Pierwsza cena auta1,6i 16V, 80 kW (110 KM), Pallas459 50062 000 Pierwsza cena auta z testowanym silnikiem1,6i 16V, 80 kW (110 KM), Pallas459 50062 000 Cena podstawowa testowanego samochodu1,6i 16V, 80 kW (110 KM), Exclusive484 50065 400 Cena testowanego samochodu włącznie z wyposażeniem opcjonalnym1,6i 16V, 80 kW (110 KM), Exclusive516 50069 700

Plusy+ elastyczny i oszczędny silnik benzynowy 1,6 l+ przyjemna zamszowa tapicerka+ przestrzeń na tylnej kanapie+ pojemność bagażnika

Minusy- niedokładna zmiana biegów- układ kierowniczy bez odpowiedniego sprzężenia zwrotnego- plastikowa kierownica w najwyższym poziomie wyposażenia- samochód na razie niedostępny w Polsce

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza7Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)8Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność7Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi10Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa8Praktyczne schowki7Przyjemność z jazdy6Widoczność do przodu8Widoczność do tyłu7Silnik, skrzynia biegówPraca silnika9Osiągi na niższych obrotach8Moc na wyższych obrotach8Głośność na niższych obrotach8Głośność na wyższych obrotach7Zużycie paliwa8Stopnie skrzyni biegów7Łatwość zmiany przełożeń6Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu8Własności jezdne w warunkach ekstremalnych7Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)8Przeniesienie siły napędowej na jezdnię8Skuteczność hamulców8BagażnikWielkość bagażnika9Możliwość załadunku bagażnika8Uniwersalność bagażnika8Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna8Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia7,73

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:benzynowyCylindry / zawory:4 / 4Pojemność skokowa (cm3):1587Moc (kW / obr./min):80 / 5800Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):147 / 4000Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):185Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):11.8Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):10.1 / 6 / 7.6Rozmiary i masy:Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 513 / -Pojemność zbiornika paliwa (l):60Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1317 / 448Rozmiar opon215/55 R16Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4771b) szerokość (mm):1773c) wysokość (mm):1512d) rozstaw osi (mm):2712e) rozstaw z przodu (mm):1505f) rozstaw z tyłu (mm):1510Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):810 / 1030h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):800 / 980i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):1010j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):950 k) szerokość z przodu (mm):1440l) szerokość z tyłu (mm):1430długość siedzenia z przodu (mm):480długość siedzenia z tyłu (mm):510wysokość oparcia z przodu (mm):610wysokość oparcia z tyłu (mm):590miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK